Debat

Margrete Auken: Der er mange flotte ord fra Kommissionen, men meget lidt handlekraft

En stærk kommission er en forudsætning for et velfungerende EU. Skal Europa klare de mange udfordringer, vi står over for, bør EU-Kommissionen blive langt mere konsekvent overfor medlemslandene. Men det kniber gevaldigt med gennemsigtigheden i Kommissionens arbejde, skriver Margrete Auken.

Det er ikke kun lovoverholdelsen der er vakkelvorn. Det kniber også gevaldigt med gennemsigtigheden og adgang til information i EU-Kommissionens arbejde, skriver Margrete Auken.
Det er ikke kun lovoverholdelsen der er vakkelvorn. Det kniber også gevaldigt med gennemsigtigheden og adgang til information i EU-Kommissionens arbejde, skriver Margrete Auken.Foto: Mathieu Cugnot/Europa-Parlamentet
Margrete Auken
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Ursula von der Leyen blev formand for EU-Kommissionen fordi Frankrigs præsident ønskede en svag kommission så magten kunne ligge hos Rådet – især Frankrig og Tyskland.

Denne lidt giftige analyse som vi var mange der godtog, havde det været en fryd at kunne banke tilbage her midtvejs i valgperioden.

Temadebat

Halvvejsstatus i Europa-Parlamentet

Det er nu to og et halvt år siden, de danske medlemmer af Europa-Parlamentet blev valgt - og dermed er halvdelen af valgperioden overstået. Altinget gør status og har spørger en række af medlemmerne:

Hvad har du lært de første to og et halvt år som medlem af Europa-Parlamentet i denne valgperiode?
Og hvad vil du opnå i den sidste halvdel af valgperioden?
Mød panelet her:

  • Søren Gade (V)
  • Christel Schaldemose (S)
  • Pernille Weiss (K)
  • Margrete Auken (SF)
  • Asger Christensen (V)
  • Niels Fuglsang (S)
  • Morten Løkkegaard (V)
  • Kira Peter-Hansen (SF)
  • Marianne Vind (S)
  • Morten Helveg Petersen (R)
  • Linea Søgaard-Lidell (V)
  • Karen Melchior (R)
  • Nikolaj Villumsen (EL)

En stærk kommission er en forudsætning for et velfungerende EU. Ganske vist ligger den formelle lovgivningsmagt hos EU-Parlamentet og Rådet, de folkevalgte, men Kommissionens vigtigste opgave, udover at stille forslag til blandt andet lovgivning, er at sikre at lovene efterleves af medlemslandene, at være ’Traktatens vogter’.

Luftige øvelser

Gode forslag er blevet vedtaget: EU’s store rammebudget, genopretningspakker, klimalov, den såkaldte ’magnitsky act’ - EU’s nye sanktionsmekanisme - og selvfølgelig håndteringen af COVID-19. Og lige nu udmøntningen af klimalovgivningen, ’Fit for 55’.

Men at foreslå nye love og forvalte EU’s budget bliver luftige øvelser når EU-lovene ikke overholdes. Gang på gang ser vi eksempler på at medlemslande bryder alt fra miljølove til menneskerettigheder.

Danmark er langt fra at leve op til EU’s natur- og miljødirektiver og Polen og Letland vedtager nødlove der midlertidigt blokerer flygtninges adgang til at søge asyl.

I Udvalget for Borgerklager (Petition) undergraver Kommissionen EU-borgernes ret til at komme til EU og os i Parlamentet når EU-lovene overtrædes af deres nationale eller lokale myndigheder; i stedet for at tage fat på lovovertræderne henviser den nuværende kommission til at der skal være tale om en ’systemisk overtrædelse’ af EU’s love før man vil tage affære.

Enkelte lyspunkter

Efter mange års politisk pres og inaktivitet reagerer EU-Kommissionen endelig på EU’s retstilstandskrise.

EU-Kommissionens årlige rapport om retstilstanden berører alt fra uafhængige domstole til korruption i hvert enkelt medlemsland. Rapporten indeholder en række anbefalinger men ingen trusler om sanktioner. ”Too little too late” siger mange eksperter i Bruxelles.

EU-Kommissionen skal dog roses for alligevel og omsider at være begyndt at udskrive dagbøder til Polen for ikke at overholde fællesskabets spilleregler. Og heldigvis tyder intet på at hverken Polen eller Ungarn får deres corona-genopretningsplaner og dermed udbetalingerne godkendt foreløbig.

Lukkethed og mørklægning

Imidlertid er det ikke kun lovoverholdelsen der er vakkelvorn. Det kniber også gevaldigt med gennemsigtigheden og adgang til information i Kommissionens arbejde.

Skal Europa klare de mange udfordringer, vi står over for, bør EU-Kommissionen blive langt strengere og mere konsekvent overfor medlemslandene.

Margrete Auken (SF)
Medlem, Europa-Parlamentet

Helt slemt står det til med indsigten i kontrakterne med medicinalindustrien om køb af vacciner. Her ser vi et klart eksempel på at industriens interesser overtrumfer folkesundhedens, vi har ingen åbenhed i hvad skatteborgernes penge bruges til.

I juni 2020 offentliggjorde EU-Kommissionens sin vaccinestrategi, og snart derefter indløb to milliarder vacciner. Halvandet år senere er der ’booster’ til alle – kun vaccineskepsis står i vejen for fuld tilslutning. Det er godt.

Men EU-borgernes pris var 2,7 milliarder euro, og hvor mange af de penge der er gået til udvikling, til produktionsanlæg, til selve vaccinerne, det ved vi ikke.

EU-Kommissionens vaccine-indsats er grundlæggende en succes, men industrien sidder alt for tæt på beslutningstagningen. I januar 2021 søgte jeg aktindsigt for at få adgang til vaccinekontrakterne. Blandt andet for at få viden om industriens astronomiske profit. I dag har EU-Kommissionen fortsat ikke svaret, og i det nye år skal EU-domstolen tage stilling til den sag jeg og fire kollegaer har rejst mod Kommissionen om mørklægningen.

En stærk kommission, tak

Skal Europa klare de mange udfordringer vi står over for, bør EU-Kommissionen blive langt strengere og mere konsekvent overfor medlemslandene. Og insistere på åbenhed i videst muligt omfang.

På det punkt har vi også et alvorligt hængeparti med Rådet der stadig modsætter sig at vi alle kan følge med i hvad vores regeringsrepræsentanter siger og stemmer i EU’s lovgivningsproces skønt traktaten udtrykkeligt lover borgerne ret til at deltage i EU’s demokrati så tæt på og så åbent som muligt. Her skal kommissionen også være mere aktiv.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ursula von der Leyen

Formand, EU-Kommissionen, fhv. forsvarsminister, Tyskland (CDU)
KA i folkesundhedsvidenskab (2001), cand.med. (Mediziniche Hochschule, Hannover, 1991)

0:000:00