svarer 
Morten Bødskov

Skatteudvalget spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om kommentar til henvendelsen af 8/10-20 fra KPMG Acor Tax om forslag til reparation af reglerne om rentefradragsbegrænsning (principperne for opgørelse af aktivmassen i SEL § 11B, stk. 8)

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 28, Spørgsmål 1
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. oktober 2020 fra KPMG Acor Tax om forslag til reparation af reglerne om rentefradragsbegrænsning (principperne for opgørelse af aktivmassen i SEL § 11B, stk. 8), jf. L 28 - bilag 1.

Svar fra fredag den 6. november 2020
KPMG Acor Tax (KPMG) har den opfattelse, at reglerne i selskabsskattelovens § 11 B, stk. 8, ikke er i overensstemmelse med EU-retten (etableringsfriheden), henset til EUDomstolens dom af 12. juni 2018 i sag C-650/16, Bevola og Jens W. Trock.

Kommentar:

Selskabsskattelovens § 11 B lægger et loft over de nettofinansieringsudgifter, som et selskab kan fradrage ved opgørelsen af dets skattepligtige indkomst. Loftet opgøres på baggrund af den skattemæssige værdi af selskabets aktiver. Efter selskabsskattelovens § 11 B, stk. 8, skal selskaber, der indgår i en sambeskatning (national eller international) opgøre koncernens nettofinansieringsudgifter og den skattemæssige værdi af aktiverne samlet.

Udenlandske datterselskaber og faste driftssteder, der er beliggende i udlandet, kan således alene inddrages i opgørelsen, hvis der er valgt international sambeskatning.

EU-Domstolen har ved dommen af 12. juni 2018 i sag C-650/16, Bevola og Jens W. er i strid med EU-retten retten til fri etablering.

EU-Domstolen kan derimod ikke med den pågældende dom anses for at have fastslået, at en koncern, hvori der indgår udenlandske datterselskaber og faste driftssteder beliggende i udlandet, i enhver henseende skal stilles, som om der var valgt international sambeskatning. Domstolen har alene fastslået, at der skal gives mulighed for fradrag for tab, selv om der ikke er valgt international sambeskatning, i den helt særlige situation, hvor det udenlandske faste driftssted er ophørt med et endeligt tab.

Det er på den baggrund vurderingen, at EU-Domstolens dom af 12. juni 2018 i sag C650/16, Bevola og Jens W. Trock, ikke kan fortolkes derhen, at alle regler, herunder reglen i selskabsskattelovens § 11 B, stk. 8, skulle være i strid med EU-retten, blot fordi de lader beskatningen afhænge af, om der er valgt international sambeskatning.

Det er derudover vurderingen, at principperne for opgørelse af aktivmassen i selskabsskattelovens § 11B, stk. 8, ikke i sig selv er i strid med EU-retten, da det er en naturlig konsekvens af reglerne, at aktivmassen følger de afholdte nettofinansieringsudgifter. Nettofinansieringsudgifter afholdt af koncernforbundne selskaber i andre EU-lande er ikke relevante for indkomstopgørelsen i Danmark, hvorfor aktivmassen af koncernforbundne selskaber i andre EU-lande heller ikke bør være det.

0:000:00