svarer 
Simon Kollerup

Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget spørger erhvervsministeren, Simon Kollerup, om at kommentere det internt omdelte talepapir fra Henrik Saugmandsgaard Øe, advokat for Meta/Facebooks foretræde for udvalget den 7/4-22

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 146, Spørgsmål 13
Vil ministeren kommentere det internt omdelte talepapir fra Henrik Saugmandsgaard Øe, advokat for Meta/Facebooks foretræde for udvalget den 7/4-22, jf. L 146 - bilag 12?

Svar fra onsdag den 11. maj 2022
Jeg kan oplyse, at advokat Henrik Saugmandsgaard Øes bemærkninger i bilag 12 (Talepapir til foretræde for Erhvervsudvalget) generelt er adresseret i besvarelsen af spørgsmål 9 ad L 146 stillet af udvalget den 6. april 2022 (omtrykt 7. april 2022).

Vedrørende forholdet til afsenderlandprincippet, samt betingelserne for fravigelse, kan jeg konkret henvise til besvarelsen af spørgsmål 9, delspørgsmål 1, ad L 146 stillet af udvalget den 6. april 2022 (omtrykt 7. april 2022).

Jeg kan i den forbindelse fremhæve, at EU-Domstolen i sin dom af 19. december 2019 (C-390/18, ”Airbnb”) implicit anerkendte, at mulighederne for at fravige afsenderlandsprincippet i e-handelsdirektivets artikel 3, stk.

2, i overensstemmelse med stk. 4 og 5, ikke kun gælder for individuelle foranstaltninger, men også for lovgivning. I henhold til direktivets artikel 3, stk. 5, 2. punktum, skal Europa-Kommissionen og de berørte medlemsstater således underrettes i tilfælde af undtagelser fra afsenderlandsprincippet. Lovforslaget er den 28. februar 2022 notificeret over for Europa-Kommissionen og de øvrige EU-lande i henhold til e-handelsdirektivets artikel 3, stk. 5, 2. pkt.

Vedrørende de konkrete håndhævelsesforanstaltninger, kan jeg konkret henvise til besvarelsen af spørgsmål 9, delspørgsmål 2, ad L 146 stillet af udvalget den 6. april 2022 (omtrykt 7. april 2022).

For så vidt angår forholdet til ytringsfriheden kan jeg konkret henvise til besvarelsen af spørgsmål 9, delspørgsmål 4, ad L 146 stillet af udvalget den 6. april 2022 (omtrykt 7. april 2022) samt til besvarelsen af spørgsmål 4 ad L 146 stillet af udvalget den 23. marts 2022.

Vedrørende DSA’en kan jeg oplyse, at der den 23. april 2022 blev opnået politisk enighed om denne forordning. De danske myndigheder vil i forbindelse med DSA’ens ikrafttræden og virkning foretage relevante justeringer af den foreslåede lov om regulering af sociale medier, hvorfor der ikke er risiko for overlappende regulering.

Vedrørende domme afsagt henholdsvis i Østrig og Tyskland (Bundes-verwaltungsgericht’s afgørelse i sagerne W195 2241960-1/11E og W195 2241960-1/6E samt Verwaltungsgericht Köln’s afgørelse i sag 6 L 1354/24), kan jeg konkret henvise til besvarelsen af spørgsmål 9, delspørgsmål 8, ad L 146 stillet af udvalget den 6. april 2022 (omtrykt den 7. april 2022).
Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00