Kommentar af 
Line Rise Nielsen

De offentlige fødevareindkøbere sidder på hænderne

I fremtiden skal fødevareindkøberne i Europa være frontløbere i at udvikle et bæredygtigt fødevaresystem. Men langt de fleste opfører sig som støvede bureaukrater, der gør som de plejer, og klynger sig til én undskyldning, der ikke duer, skriver Line Rise Nielsen.

Det hele begynder i køkkenerne. Det er dem, der skal bestille de varer, som de offentlige indkøbere har udvalgt. Men mange køkkenchefer har mistet fornemmelsen for god husmorøkonomi, skriver Line Rise Nielsen.
Det hele begynder i køkkenerne. Det er dem, der skal bestille de varer, som de offentlige indkøbere har udvalgt. Men mange køkkenchefer har mistet fornemmelsen for god husmorøkonomi, skriver Line Rise Nielsen.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Line Rise Nielsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Offentlige indkøbere. EU-lov om udbud. Og en EU-strategi om, hvordan vi udvikler et bæredygtigt fødevaresystem.

Det kan næsten ikke være mere tørt, men netop kombinationen af de tre ting burde få tænderne til at løbe i vand hos alle, der følger den grønne omstilling eller har ambitioner på gastronomiens og klodens sundheds vegne.

De fleste offentlige fødevareindkøbere ved godt, at de sidder med nøglen til den store fødevarerevolution. I Danmark alene køber de råvarer ind for omkring 5 milliarder kroner om året til institutioner og storkøkkener.

Potentialet for at styrke hele fødevareområdet er enormt, når man ser på EU samlet. Uanset om jeg taler med offentlige fødevareindkøbere i Rumænien, Finland, Letland, Polen, Tyskland, Italien, Belgien eller Frankrig, så er de (ud over, at de alle sammen er kvinder) alle virkelig optagede af at købe mere bæredygtigt ind.

Men det sker stort set ikke, selv om alle landene har underskrevet en EU-strategi, 'Farm to Fork' der netop peger på de offentlige indkøbere, som en af de vigtigste aktører i at ændre vores fødevareforsyning.

Den fine EU-strategi forbliver en strategi. For den trumfes af EU's lovgivning om indkøb, siger de offentlige indkøbere

Line Rise Nielsen

'Farm to Fork' er en fremragende strategi, der støtter og udvikler små, økologiske landbrug og producenter. Grundtanken er, at de politikere, der har godkendt strategien, skal sikre, at de i deres egne indkøbsaftaler køber varer ind fra præcis de producenter, som strategien omhandler.

Men den fine EU-strategi forbliver en strategi. For den trumfes af EU's lovgivning om indkøb, siger de offentlige indkøbere.

Den lov giver rammer for, hvordan alle EU-landene skal købe ind for offentlige penge. Lovens primære formål er at undgå nepotisme og korruption.

Og så er et vigtigt princip også, at varernes fri bevægelighed skal sikres, og de enkelte lande ikke bliver protektionistiske og bare synes, at varer fra eget land er bedst.

Loven fungerer godt på alle mulige andre områder, et skrivebord eller bleerne til plejehjemmet bliver ikke nødvendigvis bedre af at være produceret lokalt. Her er der håndfaste certifikater, som fortæller om varens tilblivelse (for eksempel FSC-mærket træ samt Eco-mærke på bleen), og som er nemt at skrive ind i udbuddet.

Men det bliver lidt mere tricky, når det handler om mad, for her kommer begrebet "lokal mad" på banen.

Det er blevet synonym for den bæredygtige mad, og så går de offentlige indkøbere ganske enkelt i stå – for det må man jo ikke bruge som kriterium. Og svaret til politikerne bliver, at EU-loven står i vejen for EU-strategien.

Hvis bare de dog kunne få lov til at købe "lokalt", lyder argumentationen.

Læs også

Det er jeg meget uenig i.

Som jeg ser det – og har set alt for mange eksempler på - er det en dør til Greenwashing og lokalpatriotisme, som er farlig, for det lokale er simpelthen ikke altid det mest bæredygtige valg.

Så ville alle institutioner i Horsens kun spise svinekød, fordi Danish Crown har et gigantisk slagteri i byen, eller alle institutioner på Lolland kun lave kager, fordi de har hele den danske sukkerproduktion udenfor vinduet.

Jeg mener, at det er noget helt andet, som er barriererne:

  1. Man har vænnet sig til en fødevarelevering, hvor man kan få alt. Hele tiden. For eksempel kan man bestille jordbær hele året, og man kan bestille klokken 23 om aftenen og få leveret næste morgen. Det duer ikke for småskala landbrug. Der skal man forholde sig til sæsoner, og at du ikke kan få hele klodens produktion leveret næste morgen. Vi er simpelthen blevet dybt forkælede af totalleverandørerne – lige som forbrugerne i øvrigt er af supermarkederne. Den forkælelse har kæmpe omkostning for miljø og arbejdsforhold, som vi ikke orker at tænke på.
  2. Det hele begynder i køkkenerne. Det er dem, der skal bestille de varer, som de offentlige indkøbere har udvalgt. Men mange køkkenchefer har mistet fornemmelsen for god husmorøkonomi. De bliver ved med at sige, at "jeg har kun 16 kroner til et måltid, så jeg skal selvfølgelig have det billigst muligt, uanset om æblerne så kommer fra Chile og lammet fra New Zealand". En husmor ville omvendt sige, "så må jeg købe, hvad der er i sæson, fylde efter med fuldkorn og bælgfrugter - og spare på kødet".

De offentlige indkøbere gør derfor, som de plejer, fordi forventningen til udbud og service er den samme. Men opgaven er jo at udvikle et marked, der ikke findes endnu.

Det kunne for eksempel være at love en producent, at kommunen nok skal købe 20 kilo hindbær hver sommer de næste fire år, så landmanden med sindsro kan plante et par marker.

At få den slags løsninger til at virke kræver, at de offentlige indkøbere tager deres ansvar på sig og påtager sig en meget mere aktiv og udviklende rolle. Også selvom det er vildt besværligt de første år

Line Rise Nielsen

Nu er EU i gang med at se på loven. Mens mange offentlige indkøbere (især i Sydeuropa) blot håber på, at de får lov til at købe lokalt, så mener jeg ikke, at loven står i vejen for strategien.

Tværtimod er jeg ret bange for, at man med CO2-argumentation i hånden får lov til at argumenterer for smarte logistik-løsninger til slutbrugeren, og i mellemtiden går på kompromis med det, der virkelig batter: Kravet om den økologiske, biodiverse produktion, som små-skala producenterne er så dygtige til.

Jeg har set rigtig gode eksempler i Danmark, Sverige og Belgien på, at det godt kan lade sig gøre, at få det hele til at gå op i en højere enhed, og jeg hepper på, at de løsninger får lov til at tjene som ledestjerner.

At få den slags løsninger til at virke kræver, at de offentlige indkøbere tager deres ansvar på sig og påtager sig en meget mere aktiv og udviklende rolle. Også selvom det er vildt besværligt de første år.

Men det er det altid at bryde sine vaner, og vi kan ikke blive ved, som vi plejer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Line Rise Nielsen

Food Policy Director, Changing Food, LabLeader, FoodShift 2030
cand.scient.pol, Københavns Universitet

0:000:00