Debat

Brug aftagerne bedre

FORSKNINGSDEBAT: Det er afgørende for en uddannelses succes, at dimittendernes kompetencer er relevante på arbejdsmarkedet, så de kommer hurtigt i job. Derfor skal uddannelserne styrke deres arbejde med aftagerpaneler, skriver Marianne Dissing fra Finanssektorens Arbejdsgiverforening.

Foto: Jon Norddahl/FA
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mariane Dissing
Administrerende direktør, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA)


Det er uddannelsesinstitutionernes ansvar at udvikle og udbyde uddannelser med kvalitet og relevans. Der er mange måder at gøre det på, men der er én metode, som alle uddannelsesinstitutioner bør benytte sig af. Den handler om at inddrage aftagerne. Det er afgørende for en uddannelses succes, at dimittendernes kompetencer er relevante på arbejdsmarkedet, så de kommer hurtigt i job. Og den bedste måde, en uddannelsesinstitution kan opnå dette, er ved at inddrage aftagerne i udviklingen og gennemførelsen af uddannelsen.

Aftagerne kan inddrages på flere forskellige måder, og det kan afhænge af uddannelsestype, branche mv., hvordan det bedst kan foregå. Det må være op til den enkelte uddannelsesinstitution at finde den rette måde i samarbejde med relevante aftagere.

Aftagerne er interesserede
I FA’s medlemsvirksomheder, som spænder over penge- og realkreditinstitutter, forsikrings- og pensionsselskaber m.fl., har to ud af fem medarbejdere en videregående uddannelse, og tallet er stigende. Derfor har FA’s medlemsvirksomheder en stor interesse i, at de videregående uddannelser har en kvalitet og relevans, der matcher virksomhedernes behov.

Når aftagerpanelerne ikke fungerer, er det ofte, fordi møderne mangler reelt indhold, og de er reduceret til formalia.

Mariane Dissing
Adm. dir., Finanssektorens Arbejdsgiverforening

FA har undersøgt vores medlemsvirksomheders samspil med erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter. Det handler for eksempel om at stille virksomheden til rådighed for studiebesøg, praktikophold, studie- eller forskningsprojekter, mentorprogrammer eller andre aktiviteter, der kan være rettet mod studerende eller undervisere og forskere.

Undersøgelsen viser, at de samspilsaktiviteter, der scorer højt blandt virksomhederne, er at have studerende i praktik, at stille medarbejdere til rådighed som gæsteforelæsere eller eksterne undervisere og at holde studiebesøg for studerende i virksomheden. Det er kun få virksomheder, der har aktiviteter, der primært er rettet mod undervisere eller forskere. Tilsvarende har forskere og undervisere sjældent større studie- eller forskningsprojekter med virksomhederne, og de kommer heller ikke ud og besøger virksomhederne.

Undersøgelsen indikerer, at virksomhederne er godt på vej i forhold til kontakten med de studerende, men at der kunne være et potentiale i at styrke relationerne til undervisere og forskere. Det er vigtigt, at de personer, der er med til at præge og udklække dimittenderne, kender det arbejdsmarked, som de uddanner til.

Styrk aftagerpanelerne
Et andet potentiale ligger i de formelle organer til inddragelse af aftagerne. Siden 2007 har universiteterne haft aftagerpaneler, men de har været en blandet succes. Når de fungerer godt, oplever aftagerne, at de bliver inddraget i relevante sager og hørt i tide. Dermed bidrager de til kvaliteten og relevansen af uddannelserne.

Når aftagerpanelerne ikke fungerer, er det ofte, fordi møderne mangler reelt indhold, og de er reduceret til formalia, der skal overstås for at opfylde universitetsloven. En anden udfordring er, når panelerne ikke er strategisk og repræsentativt sammensat i forhold til det relevante arbejdsmarked, og at de enkelte medlemmer er fundet mere eller mindre tilfældigt gennem netværksforbindelser.

Mere samarbejde i fremtiden
FA har også spurgt medlemsvirksomhederne om deres forventninger til det fremtidige samspil med uddannelsesinstitutionerne. Mere end en tredjedel af virksomhederne har svaret, at de forventer at styrke relationerne til erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter. Det tyder på en stigende interesse fra virksomhedernes side i at involvere sig mere i dette samspil. Men der skal som bekendt to til tango. Jeg vil derfor invitere erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter op til en tæt pardans med FA’s medlemsvirksomheder, så vi kan styrke samspillet og dermed øge kvaliteten og relevansen af de videregående uddannelser, som enten retter sig direkte mod eller bruges i finanssektoren.

 

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00