Enhedslisten kalder uddannelsesminister i samråd

KORT NYT: En stor stigning i reeksaminer på Københavns Universitet giver panderynker hos Enhedslistens uddannelsesordfører, Rosa Lund, som nu ønsker at drøfte fremdriftsreformen med uddannelsesministeren. Hun kalder reformen ”helt tosset”.

Camilla Schouw

Det er en virkelig bekymrende udvikling, at dobbelt så mange studerende tager reeksamen, fordi eksamenskravene med fremdriftsreformen er blevet så vanvittige.

Rosa Lund
Uddannelsesordfører (EL)

”KU’s institut for Medier, Erkendelse og Formidling har konstateret, at der ved vinterens eksaminer er sket en fordobling af reeksaminer, og samme udvikling ses på Institut for Engelsk, Germansk og Romansk”. Det er grunden til, at uddannelsesordfører Rosa Lund (EL) kalder uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen (R) i samråd.

Og fokus ligger på fremdriftsreformen. Det skriver Enhedslisten i en pressemeddelelse.

Rosa Lund ser udviklingen som en konsekvens af fremdriftsreformens ”vanvittige eksamenskrav”:

Dokumentation

Samrådsspørgsmål

  • KU’s institut for Medier, Erkendelse og Formidling har konstateret, at der ved vinterens eksaminer er sket en fordobling af reeksaminer som følge af fremdriftsreformens ændrede eksamensregler (Magisterbladet 10. marts 2015). Det samme ses på Institut for Engelsk, Germansk og Romansk. Forventede ministeren denne konsekvens som følge af fremdriftsreformen? 
  • Fra sommeren 2015 overgår også de nuværende studerende til fremdriftsreformen, hvad forventer ministeren, at det vil betyde i forhold til antallet af reeksaminer fremover?
  • Stigningen i antallet af reeksaminer vil betyde en merudgift for uddannelserne, som hentes via undervisningsudgifterne, hvor der i forvejen er få midler til de mange undervisningstimer og den feedback, som er med til at skabe kvalitet i uddannelserne. Vil ministeren tage ansvar for konsekvenserne af den reform, som regeringen, SF og de borgerlige partier har indført, og finde ekstra ressourcer til uddannelsernes ekstra udgifter?
  • Hvilken påvirkning forventer ministeren, at fremdriftsreformen vil få i forhold til andelen af stressramte studerende, i forhold til de studerendes gennemførelse, og i forhold til andelen af studerende, der gennemfører, som kommer fra ’uddannelsesfremmede hjem’?
  • Er ministeren villig til at ændre i fremdriftsreformens krav til eksaminer oven på de nye oplysninger om konsekvenserne?
  • Er ministeren villig til løbende at orientere udvalget om fremdriftsreformens konsekvenser?

0:000:00