Her er FTF og LO's forslag til kvalitetsløft af uddannelserne

DOKUMENTATION: FTF og LO er kommet med forslag til regeringens Kvalitetsudvalg. Læs forslagene her.

LO og FTF har netop afleveret en række forslag til udvalget, og hovedbudskabet er klart: De erhvervs- og professionsrettede videregående uddannelser skal gøres til et attraktivt førstevalg for de unge.

”For både de studerende og samfundet er det afgørende, at der kommer et bedre match mellem samfundets behov og uddannelserne. Vil vi styrke vækst og beskæftigelse, er der brug for stærke erhvervsrettede uddannelser med en tæt kobling til virkeligheden,” siger formand for FTF Bente Sorgenfrey.

Se en oversigt af forslagene i nedenstående dokumentation, eller læs det samlet oplæg fra LO og FTF her.

Dokumentation

LO og FTFs forslag til forbedringer
Der er brug for en videreudvikling og prioritering af professions- og erhvervsakademi-uddannelserne. Her er fem forslag fra LO og FTF kort fortalt:

1) Tættere samspil mellem uddannelserne og arbejdsmarkedet ved en styrket dialog om indholdet og relevansen af de konkrete uddannelser.

2) Økonomi: Der er behov for, at forsknings- og udviklingsopgaven på de erhvervs- og professionsrettede videregående uddannelser understøttes økonomisk med en permanent og tilstrækkelig bevilling. Samtidig skal der etableres gensidige forpligtende samarbejder om udvikling af ny viden mellem erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter på relevante forsknings- og udviklingsområder.

3) Praksis i uddannelserne skal styrkes ved at den studerende i alle praktik- og kliniksteder i den offentlige sektor tilknyttes en uddannet praktikvejleder. Den studerendes udbytte af praktikken i private virksomheder skal styrkes gennem en målrettet indsats, som fx uddannede praktikvejledere eller en mere intensiv vejledning fra uddannelsesinstitutionen.

4) Pædagogiske miljøer skal understøttes fx via efteruddannelse af underviserne og mere praksisbaserede pædagogiske metoder og værktøjer, der sikrer et tæt samspil mellem teori og praksis fra virkeligheden.

5) Videreuddannelsesmulighederne er tydelige og at rammebetingelserne i forhold til f.eks. deltagerbetaling og støtte muligheder er i orden. Det vil være med til at fastholde uddannelsernes attraktivitet, at de åbner muligheder og ikke begrænser ambitioner for den enkelte.


Altinget logoForskning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forskning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00