Debat

Lektor til DPU-leder: Pædagogik er noget man udøver

DEBAT: Claus Holms bud på ændringer på pædagoguddannelsen kan kun udgøre optakten til en ny reform. At udskifte teknisk viden hjælper ikke grundlæggende på at forbedre pædagogik, der er en udøvende praksis, skriver Jan Jaap Rothuizen.

Pædagogik
er en kulturel aktivitet. Udøvere skal øve
sig og have et vist kendskab til aktivitetens grundregler, historie, rammesætning
og forløb, skriver Jan
Jaap Rothuizen. 
Pædagogik er en kulturel aktivitet. Udøvere skal øve sig og have et vist kendskab til aktivitetens grundregler, historie, rammesætning og forløb, skriver Jan Jaap Rothuizen. Foto: /ritzau/Anders Rye Skjoldjensen/arkiv
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jan Jaap Rothuizen
Lektor i pædagogik ved VIA UC

Claus Holm kritiserer i en kronik fra 29. april pædagoguddannelsen og kommer med bud på hvordan den skal reformeres.

At uddannelsen ikke er optimal, behøver vi ikke at diskutere.

Men før der atter sættes nye optimeringstiltag i gang à la dem, Holm foreslår, skal vi være klar over det pædagogiske arbejde og den pædagogiske videns karakter.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

For der er uendelig meget viden og uendelig mange færdigheder, der kan være nyttige for pædagoger, og man kan altid påstå, der er for lidt af det ene, og at der skal mere til af det andet.

Sådan plejer reformpenduler at svinge – uden synderlig effekt på bundlinjen.

Før der atter sættes nye optimeringstiltag i gang à la dem, Holm foreslår, skal vi være klar over det pædagogiske arbejde og den pædagogiske videns karakter.

Jan Jaap Rothuizen
Lektor i pædagogik ved VIA UC

Pædagogik er en praksis
Pædagogik er ikke noget, man anvender, men noget man udøver; det er en praksis, ikke en teknik. Så grundlæggende hjælper det ikke at udskifte eller tilføre teknisk viden.

Pædagogen skal ikke sammenlignes med ingeniøren, men med en udøver af en kulturel aktivitet: en musiker, en fodboldspiller, en folkedanser eller en teaterregissør.

For pædagogik er en kulturel aktivitet. Udøvere skal være hjemme i deres genre, de skal øve sig, have et vist kendskab til aktivitetens grundregler, historie, rammesætning og forløb. Man bliver hjemme i sin genre ved at udøve i forskellige kontekster, ved at øve, herunder også teknikkerne, og ved at have viden om den.

Den kulturelle aktivitet kan ikke skilles fra den person, man er, fordi de kulturelle aktiviteter kræver spontan handling. Man skal finde sit eget udtryk.

Den, der både behersker teknikkerne, har sit eget udtryk og kan improvisere, er virtuos. Udvikling af ens dygtighed i genren går sammen med personlig udvikling.

Udøveren af den kulturelle aktivitet forholder sig altid til en værdimæssig dimension. Fodboldspilleren vil spille god fodbold. Musikeren vil spille god musik. Pædagogen vil udøve god pædagogik.

Læs også

Fodboldspilleren, musikeren og pædagogen skal ikke bare have en mening om, hvad der er godt, de skal også være i stand til at orientere sig efter det gode. De skal kunne gå i det godes retning. Det kræver retningssans. 

Hvad der er godt, er der ikke enighed om; der er altid forskellige stemmer. Som dygtig udøver skal man have kendskab til de forskellige stemmer, man skal kunne forholde sig til dem, og man skal kunne indgå i en diskussion om, hvad der udgør god udøvelse af genren.

Som udøver af en kulturel aktivitet bliver man del af et forpligtende fællesskab, hvor man står til ansvar overfor hinanden.

Studerende skal udvikle egen stemme i feltet
Pædagoguddannelse skal ruste de studerende til at (ud)øve pædagogik, til at undersøge pædagogik, så man kan skelne mellem de forskellige stemmer, hvad de siger, hvad de gør, og hvad det fører til, og til at udvikle pædagogikken, så den kommer nærmere idealet om god pædagogik. 

De studerende skal lære at begå sig. Det vil sige, de skal forstå det felt, de er trådt ind i, de skal lære at fortolke det, der sker i feltet, de skal lære at formidle og begrunde det, de gør, og de skal lære at forny pædagogisk praksis.

Alt dette tilsidesætter ikke betydningen af alt muligt anden nyttig viden og alle mulige nyttige færdigheder. For dem er der uendelig mange af, og uden et vist reservoir af dem kommer man ikke langt som udøver.

Men de udgør ikke fagets kerne, det som uddannelsen skal bygges op omkring.

Det der skal være til stede i uddannelsen er:

  • Øvelsen i at udøve, undersøge og udvikle
  • Øvelsen i at forstå, fortolke, formidle og forny
  • Kendskab til pædagogikkens stemmer
  • Personlig udvikling og et forpligtende fællesskab
  • En stor mængde nyttig viden og nyttige færdigheder

Det pædagogiske sigte med uddannelsen er, at den studerende finder og udvikler sin egen stemme i det pædagogiske projekt, og kan indgå i faglige fællesskaber med den stemme.

Holms bud er kun en optakt
Den nuværende uddannelse er indrettet efter forestillingen om, at en akkumulering af nyttig viden og nyttige færdigheder er tilstrækkelig for at blive pædagog.

Holms bud bryder ikke grundlæggende med den tankegang, og en reform, der tager udgangspunkt i det, vil kun kunne gøre optakten til en næste reform – for man kan blive ved med at udskifte nyttig viden og nyttige færdigheder uden synderlig effekt, så længe man ikke har knækket koden for, hvad en uddannelse til udøvelse af en kulturel aktivitet går ud på.

Det står enhver frit for at trække paralleller til andre professionsuddannelser, som hverken er amputerede akademiske uddannelser eller tekniske uddannelser.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00