Ekspert: Køb Gripen nu eller vent to år

Hvis de danske politikere ønsker at vælge nationens kommende kampfly i dette forår, så bør de vælge svenske Gripen, der passer fint til et lille land med et lille flyvevåben. Men det bedste ville være at vente mindst to år med at tage en beslutning. Sådan lyder meldingen fra en af verdens førende kampflyeksperter, Bill Sweetman, redaktør på Aviation Week.

Han var i København i dag torsdag, hvor en lille håndfuld journalister (og en enkel blogger) fik lejlighed til at møde ham og få hans vurdering af de tre kandidater i den danske kampflykonkurrence. Sweetman var inviteret af Boeing, men selskabet gjorde meget ud af at understrege, at Sweetman kun havde fået sin flybillet fra London, hvor han alligevel skulle tale ved en konference på mandag, til København betalt af Boeing. Han optrådte som uafhængig ekspert. (Det eneste billede jeg kunne finde af Sweetman på nettet var fra 2007, hvor Boeings kommunikationschef sjovt nok overrakte Sweetman "The Boeing IDS Award for Best Defence Submission" ved de årlige Aerospace Journalist of the Year Awards). Sweetman har skrevet mere end 50 bøger om kampfly og er kendt internationalt som en skarp kritiker af JSF-projektet.

Der tales stadig mere og mere i krogene om helt at udskyde en beslutning om valg af flytype. Et af argumenterne er, at politikerne er på valg allerede til næste år, og midt i en historisk slem krise ser det måske ikke just kønt ud at have brugt 15-20 mia. på nye kampfly. Milliarder, som man kunne have fået mange plejehjemspladser, kræftoperationer, rene folkeskoletoiletter og lignende for.

For Bill Sweetman giver en udskydelse også mening. Alle tre fly er forbundet med meget forskellige omkostningsusikkerheder og de usikkerheder vil formentlig være blevet mindre om et par år. Bill Sweetman vil derfor vente med beslutningen, så den var tættere på det tidspunkt, hvor vi faktisk skal bruge flyene. F-16 flyene kan flyve 10 år mere og om 2-3 år ved vi om F-18 overhovedet bliver produceret efter 2013 og om Gripen NG vil blive produceret. Endelig er der, formentlig, kommet mere styr på JSF-projektet med hensyn til testflyvninger, udviklingsomkostninger og forventet stykpris.

"Hvis Danmark træffer en beslutning i foråret 2010 løber vi en stor risiko, ligegyldig hvilket fly vi vælger," forklarer Sweetman, der har en svaghed for den svenske kandidat i det danske race, Gripen.

"Hvis man ser på både teknologien og driftsomkostningerne er Gripen overbevisende med bemærkelsesværdige egenskaber. For et lille flyvevåben, der er parat til at løbe en risiko, er Gripen et meget, meget interessant fly," kommer det meget direkte fra Sweetman.

Men i virkelighedens verden er hans vurdering, at valget i Danmark reelt står mellem de to amerikanere, JSF og F-18 - hvis man træffer en beslutning i foråret 2010. Og her advarer han mod JSF.

"Hvis du vælger flyet i dag, så er de risici, anskaffelsesomkostninger, usikkerheder og supportomkostninger, der er forbundet med JSF-programmet alarmerende," siger Bill Sweetman med henvisning til den strøm af rapporter med advarsler, der kommer fra den amerikanske rigsrevision, forskellige evalueringsteams og -kontorer i Pentagon samt fra US Navy.

"Om et år eller to kan det være at det har ændret sig. Måske er JSF tilbage på sporet og er blevet "a model program"," påpeger Sweetman dog også og fortsætter:

"Hvis du ønsker at give JSF en fair vurdering, inden du træffer et valg, så bør du vente 2-3 år med at træffe en beslutning. De nuværende usikkerheder vil påvirke beslutningen."

AK: Som nævnt tidligere, så er der en række gode argumenter for at udskyde beslutningen om et typevalg. Men beslutningen om at udskyde kan jo også ende med at blive beslutningen. Forstået på den måde, at når Forsvarsministeriet, som det er planen for nuværende, fremlægger et beslutningsgrundlag og en anbefaling for politikerne i løbet af i år, så kan politikernes vælge slet ikke at pege på en flytype, men udskyde beslutningen 2-3 år. Så er valget sandsynligvis også noget nemmere. For hverken Gripen eller F-18 står til at vinde i Brasilien og dermed ser fremtiden temmelig sort ud for de to fly. Sweetman og Boeing bliver ved med at klynge sig til et spinkelt håb om at US Navy laver en ny "Multi Year Procurement" om køb af en ny stor klump F-18’ere, men som det ser ud nu, vil der ikke blive bygget F-18’ere efter 2013. Så når Projekt Nyt Kampfly i 2012 eller 2013 kigger på markedet igen, så vil JSF med stor sandsynlighed være eneste kandidat.  

Opdatering: Det var så indholdet af mødet. Ligesom moderne politisk journalistik, så skal vi også lige forbi formen. Jeg gik en anelse skuffet derfra, vil jeg godt indrømme. Sweetman var uskarp, ikke særlig dybdegående, meget anti-JSF og negligerede fuldstændig de ting, der trækker ned hos de to andre kandidater. Hans bortforklaring af F-18’s problem med at flyet, som det ser ud nu, ikke produceres om fire år, var som taget ud af munden på Boeings kampagnechef Tom Bell. Og Gripen var som nævnt bare flyet vi burde købe. At det måske i virkeligheden ender med aldrig at blive produceret fordi ingen vil købe det, blev af Sweetman nærmest fremhævet som en fordel. For hvis vi valgte at blive solo-kunde, så kunne vi uden tvivl få en god pris.

Jeg havde forventet en mere objektiv gennemgang af plusser og minusser ved alle tre fly. Efter mere end en times snak måtte jeg direkte spørge om ikke, der var nogen dårlige ting ved F-18. Langsom, tung og med begrænset rækkevidde er naturligvis ikke det bedste skudsmål at få, men han forholdt sig slet ikke til de overordnede problemstillinger omkring hvorvidt F-18-samlebåndet ruller i fremtiden. Jeg spurgte om ikke det vil være et problem, hvis vi om 30 år skal bombe Iran og møder op på en saudiarabisk luftbase med et fly, som kun vi har, mens alle andre Nato-lande kommer i deres JSF’ere. Her svarede han helt sort og forsøgte at sælge mig argumentet om, at hvis US Navy køber nye fly efter 2013, så vil de også være til stede. Da jeg indvendte, at US Navy mest holdt sig ude på sine hangarskibe og ikke hang ud med os andre på land, gik han i sorttale-mode igen.

Login