Helikopter-indkøb på trapperne?


Skal de otte Lynx-helikoptere, som Søværnet blandt andet bruger ombord på inspektionsskibene i Nordatlanten, snart på pension? Ja, det spørgsmål melder sig unægteligt når man i både september- og oktobernummeret af FLYV, der er medlemsblad for Kongelig Dansk Aeroklub (KDA), ser en annonce for Lockheed-Martin og Sikorskys fælles helikopter MH-60, der er den maritime udgave af Blackhawk’en, som vi var forbi i indlægget om kamphelikoptere fornylig.

De tre første Lynx’er kom til landet for 28 år siden, så tanken er ikke helt ved siden af. Og mens jagerfly-konkurrenten Saab Gripen bruger deres annoncekroner på at fortælle om Gripen NG i samme blade (Gripen har faktisk haft en annonce på side fem i FLYV i ganske lang tid), så virker det lidt underligt at Lockheed-Martin reklamerer for JSF i august, for så at hive en annonce op af skuffen for et produkt, som slet ikke er i nærheden af at have relevans for Danmark i den nære fremtid.

Kan I se pointen - eller skal jeg stave den for jer? Lur mig om ikke forsvarets indkøbere af flyvende materiel så småt er ved at varme op til indkøb af nye helikoptere til inspektionsskibene? Eller også er Lockheed-Martin og Sikorsky bare ude i meget gode tid for at "gøde" jorden forud for den konkurrence, som de ved kommer - sandsynligvis allerede i perioden 2009 - 2012, som bliver rækkevidden for det kommende forsvarsforlig.

Udover MH-60’eren, så kunne en opdateret version af Lynx’en også være en mulighed. Faktisk arbejder producenten Westland på en model, der hedder Future Lynx til levering til den britiske hær og søværn i 2014-2015.

Det danske forsvars helikopter-portefølje består, når de tussegamle S-61 redningshelikoptere snart takker af, af otte af de meget omtalte EH-101 redningshelikoptere (hvor man faktisk også købte seks til troppetransport, men forærede dem til briterne direkte fra samlebåndet, da man havde nok at gøre med at få de otte i luften :-) ), af de otte Lynx’er og af otte små Fennec-helikoptere til brug i hæren.

Om man kunne forestille sig en løsning, hvor man købte otte Future Lynx’er i Navy-udgave til brug på skibene og otte Future Lynx’er i Army-udgaven, så man kunne opnå stordriftsfordele på vedligeholdelse og reservedele, ligesom det var tanken med EH-101, skal jeg ikke kloge mig på, men eventuelt nogle af jer læsere ved mere om denne mulighed?

Fennec’erne blev erhvervet i 1990’erne og er således kun 18 år gamle. De står måske ikke lige for udskiftning, men det kan være politikerne i det kommende forsvarsforlig ønsker at udvide Danmarks bestand af mindre multipurpose-helikoptere. Og hvorfor så det? Jo, fordi det kan vel ikke være rigtigt, at vores tropper på jorden i Afghanistan - der slås mod terroristerne i kampen for fred og frihed - kun kan regne med helikopterstøtte hvert andet år. Især ikke når man har forsvarsminister Søren Gades ord om at vi skal forvente at være i Afghanistan mindst ti år in mente.

Så mon ikke partierne bag forsvarsforliget vil se på hvordan vi kan styrke helikopterbidraget i eksempelvis Afghanistan. Det kunne være ved at få de seks EH-101’ere tiltænkt til taktisk troppetransport i sving. Det kunne også være ved at indkøbe otte nye helikoptere til søværnets skibe og supplere med 6-8 helikoptere af samme fabrikat til hæren til støtte for tropperne på jorden. Her kunne både Lynx og Blackhawk’en være en mulighed.

På vandrørerne fornemmer jeg også at 48 jagerfly, som det oprindeligt var planen der skulle indkøbes, ikke længere er realistisk. Men at man fra flere sider i Folketingssalen godt kan se ideen i at spare på de dyre jagerfly og måske nøjes med 24, for så at spendere lidt penge på helikoptere. Måske ikke egentlige kamphelikoptere, som kun kan skyde missiler og andre ubehagelige ting efter fjenden, men mere multipurpose-helikoptere, som både kan nedsætte specialtropper, patruljere foran konvojer, give luftstøtte med maskinkanoner til trængte landtropper, flyve forsyninger frem og sågar transportere VIP-gæster frem til fronten. EH-101’eren kan i kraft af sin størrelse flytte en masse mennesker og gods, men den er elendig til de andre mere kampprægede opgaver. Her har man brug for en lille rap ting som eksempelvis Lynx’en.

Login

  • Anmeld

    Anonymous

    Her er et lidt mindre subtilt hint om at søværnet ønsker sig nye helikoptere:</>http://forsvaret.dk/SOK/Nyt%20og%20Presse/svnori/3-2008/PublishingImages/nye_helo.pdf</></>Tak for en meget interessant blog! Jeg har tjekket den stort set dagligt siden jeg opdagede den for et par måneder siden..</></>Mikkel

  • Anmeld

    Anonymous

    Interessant hvis du har et kvalificeret rygte på, at man ikke når 48 fly. </></>Færre fly er muligt. Men hvis vi fx er i 20erne, vil der kun være fly til air policing. Og ingen fly til internationale opgaver.</></>Og endnu mere interessant hvornår forsvinder økonomien i tung vedligehold? </></>Eller rettere hvad er nedre grænse (i antal fly) for Hovedværkstedet i Ålborg og med det evnen til at gennemføre store eftersyn og opdateringer? - Og for resten af støttestrukturen?</></>Nærmer vi os ikke en situation hvor det mest logiske er at lease nogle få Gripen / Typhon / Hornet og så betale by the hour?</></>Med henysn til helikoptere så skulle der komme 6 nye Merlin på et eller andet tidspunkt. Med mindre du ved noget som Forsvaret endnu ikke har fortalt.</></>Ser du på NH-90 programmet i vores nabolande så er der i dag ingen oplagt hyldevare til SVN. Og måske heller ikke til hæren. Merlin er muligvis en skandale i dansk presses optik - men de alternative FMK havde (og stadig har) ville have været endnu større.</></>Cphmoose

  • Anmeld

    Anonymous

    Hej Andreas...</></>du kan selvfølgelig have ret, men jeg har set at samme reklame er i en del internationale blade så det kan vel også være en standard kampagne...???

  • Anmeld

    Anonymous

    Hej Andreas</></>Jeg har aldrig troet på kampfly projektet ud fra en (primært økonomisk) politisk betragtning.</></>Personlig synes jeg at der skal anskaffes mindst 48 nye fly. Og at man "bare" skal tage et dybt greb i statskassen og få det overstået. </></>Min pointe er at der er en nedregrænse for hvor få fly man kan nøjes med. </></>Hvis der kun er råd til 24 fly så er rollen suverænitets forsvar af DK og intet andet. Og vi er nede i en størrelse hvor politikerne ligeså godt kan overveje at nedlægge Flyvevåbnet helt.</></>Helikoptere der virkelig kan støtte hæren er formodentlig en politisk og økonomisk umulighed. </></>Future Lynx hænger i en tynd politisk tråd i UK og er ikke løsningen på hærens behov for at kunne flytte mandskab og udstyr i fx Afghanistan. Her behøves noget tungere ala EH-101 / NH-90.</></>Hvis politikerne virkelig vil lytte til hærens folk er behovet en egentligt "air mobile" kapacitet ala Holland. Sådan at de udsendte enheder altid har egne helikoptere tilrådighed. </></>Og så taler vi formodentlig om 24 nye transport helikoptere plus de 6 EH-101 vi har tilgode. Plus hvad man måtte behøve af bevæbnede helikoptere til opklaring og ildstøtte. </></>Så valget er i min optik kampfly eller helikoptere. Lidt af hvert holder ikke. </></>Anyway det her kommentar for meget forsvarspolitik og for lidt jagerfly. </></>Og jeg også gerne have et gæt på hvad der sker med Sterling - nu hvor det meste af Island er sat til salg.</></>Cphmoose

  • Anmeld

    Andreas

    @ cphmoose:</></>Som du selv har nævnt tidligere, så starter hele diskussionen om både konkret flytype og antal med en afklaring af hvad det er fremtidens forsvar skal fokusere på.</></>Vil air policing af eget territorium få en større betydning i takt med at Rusland føler sig mere og mere trængt af Nato-udvidelse? Og hvad sker der når polerne smelter og søvejen rundt om Nordpolen åbner? Bliver det så ekstra nødvendigt at markere at Nordgrønland er dansk?</></>Og skal vi være i stand til at sende jagerfly til internationale operationer? Eller vil helikoptere eller materiel på jorden gøre mere gavn end sølle 8 fly ud af en amerikansk armada på flere hundrede fly i eksempelvis en bombing-campaign af Teheran?</></>For de penge man sparer ved kun at købe 24 fly, kunne man få meget andet lækkert materiel til forsvaret. Desuden er der ikke længere tale om kold-krigs tilstande, hvor politikerne gik et langt stykke af vejen for at skaffe pengene til materiel til forsvaret. </></>I disse krisetider kunne man godt forestille sig at flere partier ville have svært ved at forklare vælgerne hvorfor skolerne forfalder og de ældre skal betale mere for maden, mens forsvaret skal have 48 nye jagerfly til 20 mia. kroner eller mere.

  • Anmeld

    Andreas

    I de internationale blade kan det give mening, da der sikkert hele tiden er nogen, der er på udkig efter nye helikoptere.</></>Men hvorfor lige i et specifikt dansk blad på dansk, og hvorfor MH-60’eren og ikke JSF?