Farcen fortsætter: EH-101-motorer går i stå i luften

Nu er den tilsyneladende gal igen med EH-101 helikopternes motorer. Netop som vi alle troede, at det gik mod lysere tider og en udsendelse af et taktisk troppetransport-bidrag til Afghanistan kunne realiseres, så er EH-101’erne løbet ind i nye problemer.

Før påske kunne forsvarsminister Nicolai Wammen således orientere forsvarsudvalget om, at der nu var fundet problemer på seks af flyvevåbnets i alt 51 EH-101 motorer. Modifikationer foretaget af motorproducenten Turbomeca har nemlig resulteret i, at der er opstået en risiko for at motorerne går i stå under flyvning.

Ministeren skriver:

Login

  • Anmeld

    tom

    Lidt sørgeligt,at der ikke er fuld åbenhed om "inflight enging stop" - også sørgeligt at vi aldrig kunne få den sandhed om, hvorfor der stod en EH-101 på EKRH (Rigshosp helipad) i hele tre døgn, angiveligt uden at kunne "starte"
    Hvorfor er der ikke åbenhed om disse ting ?
    vh Tom.P

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    Det er desuden bedrøveligt at ingen journalist har forsøgt/haft held med at sætte RTM322 problemerne i relief - Turbinen er blevet brugt i langt tid på britiske EH101 både på land og til søs og på britiske Apache - kan der ikke graves frem om der har været problemer - Hvis ikke er det så noget med den udgave der findes i "vores" helikoptere.
    Turbomeca er jo ikke noget dårligt kort - tænk på alle de andre turbiner de levere til Eurocopters forskellige modeller. Det er ikke turbinerne det er galt med (men MGB når vi taler Puma m.v.).

  • Anmeld

    Morten K. Poulsen

    RTM322 bruges også i nogle versioner af NH-90, tilsynladende
    uden lige så meget bøvl.
    Der er altså et eller andet der lugter langt væk ved den her
    motorsag...
    det at Rolls Royce trækker sig ud af samarbejdet med Turbomeca virker i den sammenhæng og omstændighederne taget i betragtning, noget mistænkeligt.

  • Anmeld

    tom

    JA, det er en "varm kartoffel" - som før nævnt - uden bevis
    er det måske brugerfejl ved motorvask.

    Hvis man ikke venter til motoren er nået under X antal varmegrader før der motorvaskes efter "operation in salty conditions.
    vh Tom