Verdens største kampflyordre i spil igen

Intet er som bekendt ovre før den fede dame har sunget. Heller ikke kampfly-konkurrencer. Og nu tyder meget på, at verdens største en af slagsen kommer til at gå om. Det er Indiens køb af 126 nye kampfly. En konkurrence, som franske Dassault og deres Rafale-kampfly egentlig vandt i januar 2012. I finalen var Rafale oppe imod Eurofighter. Men Gripen, F-18 og F-16 deltog også i konkurrencen sammen med russiske MiG-35.

Inderne og franskmændene har dog siden 2011 haft svært ved at nå til enighed om hvor mange af flyene, der skal bygges i Frankring, og hvor mange der skal bygges i Indien.

Nu har den indiske premierminister Narendra Modi’s administration imidlertid antydet, at man kigger andre steder efter et nyt kampfly. I april sagde Indiens forsvarsminister til en lokal indisk tv-station, at Indien ønskede at købe et let en-motors kampfly som erstatning for landets MiG-21 fly, som de har 240 af. Det skriver BloombergBusiness.

Login

  • Anmeld

    Claus Christian

    Det ligner en ordre for Gripen. Billigt men stadig ok kvalitet.

  • Anmeld

    Esben

    Som jeg har forstået det er det HAL ( Hindustan Aeronautics Limited ) Tejas som siden 1980´erne har været i spil som afløser til IAF´s Mig 21 Bison´s, i en størrelsesorden af 200+ kampfly.
    Ved siden af udstedte IAF en RoI for anskaffelsen af 126 multirole kampfly, som så ledte til ordren på Rafale og starten på forhandlingerne af kontrakten.

  • Anmeld

    Jens

    Ordren på de 36 Rafale er ikke en del MMRCA programmet, der indeholder de 126 kampfly, men blev afgivet som seperat ordre af Modi, fordi IAF har store problemer med deres nuværende flåde, især er service raten på dets SU-30’ere dårlig og flåden er ofte grounded. Personligt tror jeg ikke på Gripen i Indien, indernes erfaringer med svenskernes villighed til at yde støtte i en skarp situation er ikke alt for god, mens erfaringerne med Dassault er helt anderledes.

    Den store knast i MMRCA forhandlingerne har egentlig heller ikke så meget været prisen på Rafale, men bestået i at Dassault ikke ville tage ansvaret for at indernes egen HAL kunne producere Rafale i en tilstrækkelig god kvalitet. 108 af de 126 fly skulle nemlig produceres i Indien under en tech transfer aftale, mens Dassault selv kun skulle levere de 18, derimod er den netop afgivne ordre på de 36 fly et direkte køb fra Dassaults egen produktion. Sandsynligvis ender inderne med st købe nogle flere Rafale, dog nok ikke op til de 200 som MMRCA med potentiel følgeordre lægger op til, men en følgeordre på 36 Rafale også Tejas til at udfylde resten af hullet efter MIG-21’erne er ikke usandsynligt.