Oprustningen i Grenå

[caption id="attachment_9819" align="alignright" width="300"]Terma har netop fået en ny stor autoklave, hvor kompositkomponenterne "bages" i otte timer. Foto: Terma. Terma har netop fået en ny stor autoklave, hvor kompositkomponenterne "bages" i otte timer. Foto: Terma.[/caption]For omtrent 4,5 år siden besøgte nytkampfly.dk den danske forsvarsvirksomhed Termas faciliteter i Grenå, hvor man dengang producerede dele til F-35 flyet. Det gør man stadig. Forskellen er bare, at når man besøger Terma i Grenå i dag, så er fabrikken blevet omtrent dobbelt så stor.

Fliserne er næsten nylagte, store dele af parkeringspladsen er ikke asfalteret endnu og en helt ny autoklave er lige ankommet og skal inden længe i gang med at ”bage” kompositkomponenter. For Terma er nemlig i fuld gang med at ”rampe up”, som det hedder på moderne flyindustri-dansk.

For når Lockheed Martin i de kommende år skruer op for produktionen af F-35, så skal Grenå-fabrikken nemlig være i stand til at kunne skrue tilsvarende op for produktionstempoet. Indtil videre er planen at nå op på at producere 170 F-35’ere om året på Lockheed Martin-fabrikken i Fort Worth, Texas. Og det tempo kan Terma følge med i, forsikrer direktør for Terma Aerostructures, Ole Graversen, mens han viser nytkampfly.dk rundt på fabrikken, der er blevet udvidet med helt nye haller. ”Oplægningen” af kompositmateriale er blevet udvidet, ligesom udskæringen af de stykker, som skal lægges op, er blevet automatiseret. Her arbejdes i treholdsskift døgnet rundt på hverdage.

Login