Medvind til Boeing

Boeing F18Boeings militære flydivision har fået lidt medvind på det seneste efter en række svære år med meget få nye ordrer i bogen.

For det første har Boeing landet eller er ved at lande en række interessante eksportaftaler. Den første er aftalen fra november sidste år om salg af 28 og muligvis op til 40 F/A-18E/F Super Hornet-fly til Kuwait. Den anden er salget af mellem 36 og 72 F-15’ere til Qatar - den første F-15 kunde i 12 år. Den tredje er Canadas ønske om at købe 18 F/A-18E/F Super Hornet-fly til at fylde hullet mellem landets aldrende F-18 Hornet-fly og landets nye permanente kampfly, som Canada sandsynligvis først vil finde om 4-5 år. Iagttagere vurderer, at landet ikke ønsker både at have F-18 Hornet og F/A-18E/F Super Hornet-fly og derfor kommer alle 65 Hornet-fly til at blive erstattet af Super Hornets. Så ordren på 18 får 47 oveni.

For det andet er feltet i konkurrencen om at udvikle og bygge det nye træningsfly til US Air Force ved at snævre ind. Northrop Grumman har trukket sig og italienske Leonardo er blevet forladt af sin amerikanske partner. Tilbage er reelt kun Boeing/SAAB med deres T-X og Lockheed Martin/Korea Aerospace med deres T-50A. Hvis Boeing og SAAB vinder, så skal op mod 350 T-X’ere i en periode på 15 år bygges i St. Louis, Missouri, hvor Boeing også bygger F-18 og F-15. USAF forventer at vælge en vinder sidst på året og få de første fly leveret i 2024. Kontrakten har en værdi på omkring 110 mia. danske kroner.

Login