Debat

Beredskabsforbundet: Befolkningen skal være forberedt på det værst tænkelige

Hvis borgeren ikke er forberedt og klar til selv at handle i tilfælde af kaos, bliver borgeren en del af problemet i stedet for at være en del af løsningen, skriver Carsten Iversen.

En ny krigsform med ikke-militære midler er udtænkt til at ramme befolkningen og skabe utryghed ved at undergrave troen på myndighederne og lade befolkningen være overladt til sig selv, skriver Carsten Iversen.
En ny krigsform med ikke-militære midler er udtænkt til at ramme befolkningen og skabe utryghed ved at undergrave troen på myndighederne og lade befolkningen være overladt til sig selv, skriver Carsten Iversen.Foto: Mikkel Berg Pedersen/Freelance/Ritzau Scanpix
Carsten Iversen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er ikke længere sandsynligt, at der kommer krig til Danmark.

Sådan lød parolen op igennem halvfemserne og nullerne. Forsvaret og beredskabet blev ”effektiviseret” – eller rettere reduceret kraftigt i både handle og slagkraft. Nu gjaldt det alene det fredsmæssige beredskab, som kunne være varslede eller uvarslede hændelser. Krigen var afskaffet.

Hvis man tænker krig, som den gang Den Kolde Krig ophørte, gælder det sikkert stadig. Der kommer næppe konventionel krig på dansk jord. Når man den gang tænkte på en sovjetisk invasion af Danmark med landsættelse af kampstyrker i tanks på jorden og fly i luften, er krigen i dag meget mere kompleks.

Temadebat

Er det civile beredskab rustet til en krise?

Altinget Forsvar sætter i en ny temadebat fokus på det civile bredskab, hvor en række aktører, fagpersoner og eksperter vil komme med deres perspektiv på emnet og nedenstående sprøgsmål.

Er vi rustet til en krise? Hvordan styrkes beredskabet i det kommende forsvarsforlig? Og bør myndighederne gøre mere for at forberede civilbefolkningen på en eventuel krise eller krig?

Du kan se det samlede debatpanel her.

Om temadebatter:
Har du lyst til at bidrage til debatten, er du velkommen til at sende dit indlæg til [email protected] eller [email protected].

Rusland har opdaget, at ikke-militære midler kan være vigtigere end kampvogne og kommandosoldater. De har opdaget, at omkostningerne eller konsekvenserne ved at kaste sig ud i en egentlig krig med magter, der har bedre våben og en større kampkraft, er alt for store. Se bare på den russiske militære fiasko i Ukraine.

Rusland har opdaget, at det er meget mere sikkert at skabe uro igennem ikke-militære midler. En såkaldt hybridkrig, hvor der ikke rigtigt er krig, men der heller ikke helt er fred.

Gråzonen mellem krig og fred

Som altid i den hyper komplekse verden er der et dilemma. Dilemmaet er hybridkrig, gråzonen mellem krig og fred, hvor krigsførelsen bliver usynlig. Vi er derfor nødt til at forberede os på det utænkelige.

Vi skal til at tage samfundssikkerheden alvorligt

Carsten Iversen
Direktør, Beredskabsforbundet

Med andre ord, det kan blive en uoverskuelig situation, hvor stat og myndigheder bliver rendt over ende, og hvor befolkningen bliver en vigtig del af beredskabet.

Hvis samfundet og borgeren ikke er forberedt og klar til selv at handle, bliver borgeren en del af problemet i stedet for at være en del af løsningen.

I Altinget har man kunne læse bekymrede forskere og chefer i beredskabet fortælle, at det danske beredskab ikke er klar til at håndtere en hybridkrig.

Det begrundes med, at beredskaberne mangler ressourcer til at analyserer og skabe beslutningsgrundlag for en plan for den moderne krigsførelse, men det siger sig selv, at det er ikke noget, som vi får stablet på benene lige med det samme. Noget skal derfor sættes i værk i mellemtiden.

Det værst tænkelige

Befolkningen skal gøres klar til det værst tænkelige, hvilket i min optik er nedbrud af strømforsyningen. Hvis man forestiller sig, at strømmen slukker lige nu, og der ikke er udsigt til, at den kommer tilbage inden for få timer, så vil vand, varme, betalingsmidler, pumper til brændstof og al kommunikation øjeblikkeligt eller inden for få timer stoppe.

Man vil ikke kunne kommunikere med sine nærmeste, myndighederne bliver lammede, da mange planer og handlemuligheder ligger i IT-strukturen.

Butikkerne kan ikke få betaling eller leverancer af mad. I husholdningen bliver der koldt, og vandmanglen bliver øjeblikkelig. Dem som, vi forventer, skal hjælpe hele befolkningen tænker måske kun på dem selv og deres nærmeste, og ikke på den funktion de har. Kaos i en tid er derfor meget sandsynlig.

Læs også

For i Danmark har vi ikke kun fjernet det krigsmæssige beredskab, vi har også fjernet hele tænkningen som lå bag civil- og totalforsvars tankegangen.

På centralt plan er der ganske vist lavet planer i hver sektor, så man har (måske) styr på sit i de centrale organisationer. Men hvem er det lige, der tænker på borgeren, manden i kørestol på tredje sal, som ikke længere har sine livsfornødenheder. De tusindvis af patienter, som hjemme er afhængig af strøm i deres behandling.

I øjeblikket er alles øjne stift rettet mod de mange milliarder, som skal ind i Forsvaret, som følge af en Nato-beslutning, men ingen, eller kun meget få, har øje for det beredskab, som skal bidrage til, at befolkningen får en tålelig hverdag så hurtigt som muligt.

Hybridkrigens største dilemma

Der er et politisk dilemma i at bruge mange penge på analyse, planlægning og forebyggelse af den simple grund, at man aldrig rigtig kan påvise, at det nyttede. Hvis krisen ikke viste konsekvenserne, kan man ikke være sikker på, at det var, fordi krisen blev afværget.

Vi er nødt til at forberede os på det utænkelige

Carsten Iversen
Direktør, Beredskabsforbundet

Det virker mere handlingsorienteret, når krisen har ramt. Så kan man fra politisk hold love at hjælpe borgeren, som er blevet ramt. Dem, som står i krisen og deler kiks og tæpper ud, får mere anerkendelse, end dem som bruger penge på at forebygge. Det er hybridkrigens største dilemma.

Borgerne stoler meget på myndighederne, det viser nye undersøgelser, men borgeren ved jo ikke, hvad de svarer på. I Danmark skal vi – ligesom de øvrige nordiske lande – til at tage samfundssikkerheden alvorligt og fortælle borgeren, hvad vi som samfund ikke kan – der hvor borgeren skal klare sig selv.

Den nye krigsform er netop udtænkt for at ramme befolkningen, skabe usikkerhed og utryghed ved at undergrave troen på myndighederne og lade befolkningen være overladt til sig selv. Og det er allerede i fuld gang med fake news og andre misinformationstiltag og manipulation af valgresultater.

Analysekraft til beredskaberne

Vi skal have mere analysekraft til beredskaberne. En analysekraft, som ikke skal rettes mod, om noget kan ske, men hvad konsekvenserne er, når det er sket.

Alt for mange læner sig tilbage og stoler på deres egne systemer. Analysen skal handle om konsekvensen og handlingen herpå – helt som i det tidligere civilforsvar.

Læs også

Vi skal have befolkningen til at forstå og handle hensigtsmæssigt. De skal være mere selvhjulpne og forberedte på det værst tænkelige, ingen strøm, ingen vand, ingen kommunikation.

Igennem information og nye tænkemåder skal befolkningen gøres klar til at tage ansvar.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Carsten Iversen

Direktør, Beredskabsforbundet, fhv. renovationschef, Aalborg Kommune
kandidat i offentlig ledelse (Aalborg Uni. 2015)

0:000:00