Pernille Vermund
 svarer 
Kaare Dybvad Bek

Pernille Vermund (NB) spørger udlændinge- og integrationsministeren, Kaare Dybvad Bek, om ministeren mener, at bonusordningen i lovforslaget er nødvendig for at IGU-ordningen kan fungere effektivt? Har ministeriet tidligere undersøgt dette, og vil ministeren i benægtende fald lave en sådan undersøgelse

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 186, Spørgsmål 1
Mener ministeren, at bonusordningen i lovforslaget er nødvendig for at IGU-ordningen kan fungere effektivt? Har ministeriet tidligere undersøgt dette, og vil ministeren i benægtende fald lave en sådan undersøgelse?

Svar fra mandag den 16. maj 2022
Mener ministeren, at bonusordningen i lovforslaget er nødvendig for at IGU-ordningen kan fungere effektivt? Har ministeriet tidligere undersøgt dette, og vil ministeren i benægtende fald lave en sådan undersøgelse?

Svar:

Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at lovforslaget både indebærer en forlængelse af integrationsgrunduddannelsen (igu), herunder igu-bonusordningen, og en forlængelse af egu-fgu-bonusordningen. Det lægges til grund, at der spørges til igu-bonusordningen.

Igu-ordningen er i sin helhed et samlet resultat af trepartsaftaler, som den daværende og den nuværende regering har indgået med arbejdsmarkedets parter ved ordningens indførelse i 2016, ved videreførelsen af ordningen i 2019, ved udvidelsen af målgruppen i 2021 og senest ved aftale om en videreførelse i 2022. Eventuelle justeringer af ordningen forudsætter tilslutning fra arbejdsmarkedets parter.

Igu-bonusordningen indebærer, at der udbetales en bonus til virksomheder, der har ansat en udlænding i et igu-forløb. Bonussen ydes til virksomheden med 20.000 kr., når udlændingen har været ansat i 6 måneder, og yderligere med 20.000 kr. efter 2 års ansættelse.

Det er vanskeligt at opgøre den præcise effekt af igu-bonusordningen særskilt. I 2018 har Rambøll på opdrag af Udlændinge- og Integrationsministeriet gennemført en evaluering af igu-ordningen. Rambøll evaluerede i den forbindelse implementeringen og det foreløbige udbytte af igu-ordningen, herunder anvendelsen af igubonusordningen. Overordnet set viste evalueringen, at bonussen fungerer i en begrænset udstrækning som en drivkraft for deltagelse i ordningen. 80 pct. af de virksomheder, der har modtaget virksomhedsbonus, og som har besvaret spørgeskemaet, har vurderet, at bonussen i nogen grad, mindre grad eller slet ikke har været medvirkende til, at de har oprettet igu-stillinger (på en 5-trinsskala fra ’i meget høj 16. maj 2022 Udlændinge- og Integrationsministeriet Integration Akt-id 6198 4000 [email protected] www.uim.dk 36977191 2022 - 2734 1985624 grad’ til ’slet ikke’). Samtidigt viste evalueringen, at bonussen kan være en drivkraft for igu-ordningen, hvis den anvendes som en form for kompensation for de ressourcer, virksomhederne anvender ifm. igu-ordningen. Nogle af virksomhederne, som Rambøll har interviewet, gav udtryk for, at virksomhedsbonussen har en betydning og agerer som kompensation, selvom den ikke opvejer de fulde omkostninger forbundet med ordningen.

Formålet med igu-ordningen er at understøtte mulighed for arbejde og opkvalificering for flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, hvis kvalifikationer og produktivitet endnu ikke står mål med kravene på det danske arbejdsmarked. Ordningen er således ikke tiltænkt personer, som kan træde direkte ind på det danske arbejdsmarked på almindelige vilkår.

Jeg mener på den baggrund, at det er helt rimeligt, at virksomheder, som tager et sådant integrationsansvar på sig, og som giver personer fra målgruppen en trædesten ind på det danske arbejdsmarked, bliver kompenseret med en bonus.

Igu-ordningen indgik som et element i trepartsforhandlinger om arbejdsmarkedsintegration i 2016. Ved den seneste forlængelse af igu-ordningen i februar 2022 erklærede parterne sig enige om at genforhandle igu-ordningen i forlængelse af Reformkommissionens anbefalinger med henblik på at styrke ordningen samt overgangen fra igu til beskæftigelse eller uddannelse. Det er forventningen, at dette kan ske snarest muligt efter offentliggørelsen af kommissions anbefalinger og senest i løbet af første halvår af 2023. Jeg agter på den baggrund at afvente disse anbefalinger.

Kaare Dybvad Bek / Katrine Bang Nielsen Side
0:000:00