Kommende lov skal give fleksible udbud

BAGGRUND: Onsdag godkendte Europa-Parlamentet det reviderede udbudsdirektiv. Men arbejdet med at implementere de nye regler i en kommende dansk udbudslov er allerede i fuld gang.
Det nye udbudsdirektiv lægger vægt på muligheden for at indrage arbejdsklausuler, sociale hensyn og miljøkrav ved offentlige udbud og kocenssioner. Men det er ikke noget nyt i en dansk sammenhæng.
Det nye udbudsdirektiv lægger vægt på muligheden for at indrage arbejdsklausuler, sociale hensyn og miljøkrav ved offentlige udbud og kocenssioner. Men det er ikke noget nyt i en dansk sammenhæng.Foto: Colourbox
Kim Rosenkilde

Vi hilser virkelig den mulighed for at have forhandling og dialog i processen velkommen. Det vil give meget mere fleksible processer, og det vil være med til at sikre, at man får bedre aftaler på bedre vilkår. 

Rikke Thorlund Haahr
Chef for offentlig-privat i KL
Fakta

Uændrede tærskelværdier

Spørgsmålet om, hvor stor en kontrakt skal være, før den skal i udbud, har stået centralt i debatten om revisionen af udbudsdirektivet.

Fra offentlig side har der været et udbredt ønske om at hæve de såkaldte tærskelværdier for at undgå at begrænse de ofte dyre og komplicerede udbudsrunder.

Tærskelværdierne er dog uændret. For de fleste tjenesteydelser og varekøb er grænsen knap 1,5 mio. kr. For statslige vareindkøb er den dog lige under en mio. kr.

I forhold til det nye 'light regime' lyder tærsklen på 5,6 mio. kr. svarende til 750.000 euro. 


Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Den formelle godkendelse af det reviderede udbudsdirektiv nåede et skridt nærmere sin afslutning, da Europa-Parlamentet onsdag stemte for den politiske aftale, der blev indgået med Rådet i sommer.

Den endelige blåstempling fra Rådet ventes at komme inden for ganske kort tid, og så har EU's medlemslande to år til at implementere de nye regler.

I Danmark er ambitionen, at de nye regler skal udmøntes i en egentlig udbudslov, som forventes at kunne præsenteres i sensommeren, så den ligger klar til politisk forhandling i folketingssamlingen 2014-2015.

Dokumentation

De nye rammer udbudsprocedurer

"Begrænset udbud" og "offentligt udbud" skal fortsat være de to udbudsprocedurer, som ordregiver altid frit kan vælge at bruge.

Ud over "begrænset udbud" og "offentlige udbud" kan ordregiver vælge at bruge "udbud med forhandling", "konkurrencepræget dialog", "innovationspartnerskab" eller "udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af bekendtgørelse".

Betingelserne for at bruge "udbud med forhandling" og "konkurrencepræget dialog" er i det
nye direktiv mindre restriktive end i dag og kan bruges, hvis:

  • ordregivers behov ikke kan dækkes af eksisterende løsninger.
  • opgaven omfatter design eller innovative løsninger.
  • kontrakten på grund af særlige omstændigheder ikke kan tildeles uden forudgående forhandling.
  • de tekniske specifikationer ikke kan fastlægges tilstrækkeligt præcist af den ordregivende myndighed.

Ordregiver skal undervejs i processen være opmærksom på, at alle potentielle tilbudsgivere
modtager de samme informationer, og at forhandlingen sker på ens vilkår.

"Innovationspartnerskab" er en ny udbudsprocedure og kan bruges, når ordregiver har behov for et innovativt produkt eller ydelse, som ikke er tilgængeligt på markedet.

Partnerskabet består i, at ordregiver får mulighed for at etablere et struktureret partnerskab med en eller flere partnere for at udvikle og efterfølgende købe varer, tjenesteydelser eller bygge- og anlægsarbejder.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 


Altinget logoEnergi og Forsyning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget energi og forsyning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00