Søren Egge Rasmussen
 svarer 
Dan Jørgensen

Søren Egge Rasmussen (EL) spørger klima-, energi- og forsyningsministeren, Dan Jørgensen, om oversigt over konti, hvis beholdning ikke er fuldt ud disponeret til planlagte aktiviteter

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 206, Spørgsmål 262
Vil ministeren sende en opgørelse over §29 Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets samlede beholdning jf. videreførselsoversigterne med angivelse af, hvor stor en andel heraf der ikke er knyttet til planlagte aktiviteter, f.eks. ved forsinkelser, dvs. midler som der ikke foreligger konkrete planer for anvendelse af og/eller hvor aktiviteten for kontoen reelt er ophørt? Der ønskes en oversigt over de konti, hvor beholdningsbeløbet ikke er fuldt ud disponeret til planlagte aktiviteter.

Svar fra mandag den 5. oktober 2020
Spørgsmålet forstås således, at der spørges ind til videreførsler på samtlige af §

29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets finanslovskonti. Yderligere forstås, at der spørges ind til anvendelsen af de opgjorte videreførsler for 2020, hvorfor der ikke redegøres for tilfælde, hvor der af prognosen ved årets anden kvartalsvise økonomiopfølgning, udgiftsopfølgning 2, forventes et mindreforbrug, der kan øge beholdningen af videreførsler.

Det bemærkes indledningsvist, at for så vidt angår hovedparten af § 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets finanslovskonti kan forbrug af opsparing som udgangspunkt alene ske, hvis der spares et tilsvarende beløb op på en anden af ministeriets finanslovskonti. Dette følger af budgetlovens bestemmelser og er en helt central baggrundsinformation for svaret.

Finanslovskontiene kan deles op i tre typer af konti. Type 1 er driftsbevillinger/statsvirksomheder, som er institutioners bevillinger. De enkelte institutioner har i vid udstrækning planer for videreførslernes anvendelse, men pga. budget lovens bestemmelser er det alene lokale planer, idet forbrug af videreførsler kun kan finde sted, hvis der samtidig er en forventning om mindreforbrug på andre konti. Hvilke videreførsler, der prioriteres i praksis, er en central beslutning, som først kan træffes, når der foreligger et konkret forventet mindreforbrug. Pågældende konti gennemgås i tabel 1.

Type 2 er tilskudsordninger mv., hvorom der gælder samme begrænsning for forbrug af videreførsel som under type 1. Kontiene vil typisk være kendetegnet ved, at Klim a-, Energi- og Forsyningsministeriet Holmens Kanal 20 1060 København K T: +45 3392 2800 E: [email protected] www.kefm.dk Side 1/6 det er midler afsat til en øremærket aktivitet, som ofte er blevet afsat i en politisk aftale. Ligesom under type 1 kan der være lokale planer for anvendelsen af videreførslen, som ikke indgår i nedenstående tabel 2, hvor pågældende konti gennemgås.

Type 3 er ordninger, hvor der på grund af ordningernes særlige karakteristika i modsætning til type 1 og type 2 ikke er begrænsninger for forbrug af videreførsler.

Pågældende konti gennemgås i tabel 3.

Andel Andel ikkeVidereførelser primo 2020 budget budgetteret vendt i 2020 29.21.01. Energisty relsen 68,5 net 29.21.07. Klimarådet 18,1 terologiske Institut 29.41.01. De Nationale 19,8 ser f or Danmark og Grøn29.61.01. Geodatasty rel13,0 23,7 0,0 efter 2020 ter 2020 50,2 vendt vendt efaftalt antalt anAndel ikke-afAndel Tabel 2: Tilskudsordninger mv. under delloft for driftsudgifter med videreførsler primo 2020, anført i mio. kr. og opgjort ved udgiftsopfølgning 2 i 2020.

Andel Andel Videreførelbudgetteret Hovedkonto (§) nvendt i f remme 0,0 0,2 0,0 0,2 2020 efter 2020 ter 2020 anvendt i vendt vendt efbudgetteret aftalt antalt anAndel ikkeAndel Side 2/6 82,1 gif orskning 50,7 Energibesparelser 14,5 seringsindsats af av ancerede biobrændstof f er 15,8 grundbeløbets ophør ger v edrørende biogasanlæg f orundersøgelser til udbud af hav v ind 0,1 Arktis mv . ning og digital inf rastruktur mv .

0,5 0,0 82,1 0,0 Tabel 3: Hovedkonti uden for udgiftsloft med videreførsler primo 2020, a nført i mio. kr. og opAndel Andel budgetteret 2020 2020 efter 2020 v edrørende af f aldsområdet 68,9 getteret Andel ikkeAndel 77,3 0,0 77,3 Af tabel 1, 2 og 3 fremgår, at den samlede videreførs el primo 2020 for § 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er 635,2 mio. kr. Differencen til de 610,7 mio. kr., der summeres til i tabellen ”Videreførselsoversigt, inkl. overført overskud” på FFL21, kan henføres til, at der i forbindelse med udarbejdelsen af dette svar, er blevet identificeret fejl i opgørelsen af videreførsler på FFL21.

Anvendelse af videreførsler i 2020 § 29.21.01. Energistyrelsen Ved udgiftsopfølgning 2 for 2020 budgetteres der med at anvende 13,0 mio. kr. af videreførslen på kontoen. Der er tale om et træk på Energistyrelsens videreførsel med henblik på at dække diverse meromkostninger i 2020.

§ 29.21.02. Forsyningstilsynet Forsyningstilsynet er fuldt gebyrfinansieret og har fået oparbejdet en større overdækning, som skal nedbringes. I 2020 budgetteres i udgiftsopfølgning 2 med anvendelse af 29,4 mio. kr.

§ 29.21.10. DUT-reserve vedrørende affaldsområdet Der er indgået aftale med KL om en DUT-kompensation, som indebærer, at det fulde beløb på kontoen overføres til kommunerne.

§ 29.24.18. Energieffek tiviseringsindsats Ved udgiftsopfølgning 2 for 2020 budgetteres der med at anvende 0,2 mio. k r. af videreførsler under kontoen. Merforbruget vedrører afviklingen af aktiviteter vedrørende data, information mv. om energibesparelser, som udgør en del af Energiaftalen af juni 2018. En række aktiviteter, som var forudsat afviklet i 2019, blev ikke fuldt afviklet i det pågældende år, hvorfor afregningen af disse strækker sig ind i 2020 med et mindre merforbrug til følge.

§ 29.25.04. Tilsk udsordninger vedrørende biogasanlæg Ved udgiftsopfølgning 2 for 2020 budgetteres der med at anvende 1,1 mio. kr. af videreførsler under kontoen. Merforbruget vedrører afviklingen af et måleprogram på særligt mindre biogasanlæg, som der er afsat midler til i 2019 og 2020 som en del af finanslovsaftalen for 2019. En række aktiviteter, som var forudsat afviklet i 2019, blev ikke fuldt afviklet i det pågældende år, hvorfor afregningen af disse strækker sig ind i 2020 med et merforbrug til følge.

§ 29.29.05. Maritim nød- og sik k erhedstjeneste Ved udgiftsopfølgning 2 for 2020 budgetteres der med at anvende 0,4 mio. kr. af videreførsler under kontoen. Kontoens bevilling finansierer en kontrakt med Tele Greenland, som varetager driften af en radiobaseret maritim nød- og sikkerhedstjeneste i Grønland (nødradio for maritime fartøjer). Kontrakten inflationskorrigeres Side 4/6 hvert år, hvilket har medført, at kontraktsummen i 2020 overstiger den på finansloven afsatte bevilling. Denne merudgift finansieres i 2020 via træk på kontoens videreførsel.

§ 29.31.01. Danmark s Meteorologisk e Institut I 2020 budgetterer Danmarks Meteorologiske Institut med at anvende 16,2 mio. kr.

af de videreførte 18,1 mio. kr. på § 29.31.01. Danmarks Meteorologiske Institut.

Dette skyldes manglende en-route indtægter som følge af en væsentlig nedgang i flytrafikken forårsaget af COVID-19.

§ 29.71.01. Styrelsen for Dataforsyning og Effek tivisering Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering budgetterer med forbrug af videreførsel på 14,3 mio. kr. i 2020. Forbruget knytter sig primært til projekt om nykortlægning af Grønland, hvor udgifter er aftalt finansieret ved træk på styrelsens videreførsler.

Anvendelsen af videreførsler efter 2020 Budgetloven indebærer som tidligere nævnt som udgangspunkt, at der ikke er adgang til netto at anvende videreførsler på hovedkonti inden for delloft for driftsudgifter. Det betyder, at for at anvende af en videreførsel på en hovedkonto skal der opspares det samme beløb på andre hovedkonti. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet lægger sit budget for 2021 i efteråret 2020, hvor der tages endelig stilling til forbrug af videreførsler. Der er dog udtagelser for hvilke, der allerede foreligger en aftale om anvendelsen af videreførsler efter 2020 eller for hvilke, der er indgået kontraktlige internationale forpligtelser, hvis udgifter ikke ville kunne modsvares inden for samme hovedkonti af et tilsvarende mindre træk på grundbevillingen. Undtagelserne gennemgås nedenfor.

§ 29.21.02. Forsyningstilsynet FSTS forventer at nedbringe gebyroverdækningen på 39,1 mio. kr. så hurtigt som muligt i de kommende år, så det enkelte gebyrområde kommer til at balancere.

Ad. 29.31.02. Tilsk ud til internationale organisationer For så vidt angår § 29.31.02. Tilskud til internationale organisationer forventes et merforbrug i 2021 forårsaget af betaling til EUMETSAT, som skal dækkes af videreførselsbeholdningen, og som Danmarks Meteorologiske Institut er kontraktligt forpligtet til at afholde.

§ 29.61.01. Geodatastyrelsen På FFL21 er indbudgetteret forbrug af videreførsler fra 2022-2027 vedr. projektudgifter for Ejerfortegnelsen og EjendomsBeliggenhedsRegistret for 11,8 mio. kr.

§ 29.71.01. Styrelsen for Dataforsyning og Effek tivisering Vedrørende nykortlægning af Grønland er der tiltrådt forbrug på i alt 12,4 mio. kr. i årene 2021-2022, som er forudsat finansieret ved træk på styrelsens videreførsler.

Side 5/6 Heraf er der på finansloven indarbejdet forbrug af videreførsel på årligt 4,0 mio. kr. i 2021 og 2022.

For så vidt angår § 29.24.24. National ordning for geotermi og § 29.24.31. Pulje til håndtering af strandede omkostninger gælder, at disse hovedkonti ik k e er placeret inden for delloft for driftsudgifter. Det vil således være muligt at anvende af kontienes videreførsler i 2021 og frem, såfremt der måtte være fagligt grundlag herfor.

§ 29.24.24. National ordning for geotermi Kontoen fungerer som en garantiordning, hvor selskaber, som gennemfører geotermiske boreaktiviteter i Danmark, kan opnå risikodækning. Under kontoen kan der tilkomme indtægter, såfremt selskaber tilslutter sig garantiordningen og dermed pålægges at indbetale en forsikringspræmie til kontoen, ligesom der kan ske udbetalinger i tilfældet af, at deltagende selskabers boreaktiviteter går galt. Videreførslen er en startkapital til ordningen, som forventes at være selvfinansierende. Der er derfor ikke forudsat træk på videreførslen.

§ 29.24.31. Pulje til håndtering af strandede omk ostninger Kontoen udgør en pulje til håndtering af strandede omkostninger, i tilfældet af at kraftvarmeværker, som har modtaget grundbeløbsstøtte, ser sig nødsaget til at lukke som følge af grundbeløbsstøttens bortfald. Puljen er som udgangspunkt målrettet kommuner, der gennem garantistillelse hæfter for eventuelle ubetalte anlægslån, i tilfældet af at et værk lukker. Såfremt der kommer støtteberettigede ansøgninger til puljen, vil der være grundlag for at udbetale støtte i 2021 eller senere, hvilket potentielt vil kunne medføre træk på kontoens videreførsel. For nuværende foreligger der dog ikke sådanne ansøgninger.
0:000:00