Debat

Frank Jensen: Kommunerne kan ikke være kritiske nok overfor private leverandører

Borgerrepræsentationen har besluttet at udvide sin CSR-enhed og sikre dens effektivitet. Det er fornuftigt, for alt andet ville være et tilbageskridt, skriver tidligere overborgmester Frank Jensen. 

Da jeg for første gang gik til valg som overborgmesterkandidat var et at mine temaer i valgkampen, at Københavns Kommune skulle indføre sociale klausuler i leverandørkontrakterne, skriver Frank Jensen.
Da jeg for første gang gik til valg som overborgmesterkandidat var et at mine temaer i valgkampen, at Københavns Kommune skulle indføre sociale klausuler i leverandørkontrakterne, skriver Frank Jensen.Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Frank Jensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Er Københavns kommune grundlæggende kritisk nok over for nye leverandører og disses underleverandører, når der indgås samarbejdsaftaler om udbud og indkøb?

Det er et relevant spørgsmål at stille, for alle offentlige myndigheder skal i dag stå mål for deres CSR-politik.

Jeg kender bedre end de fleste til udviklingen af Københavns Kommunes politik på det område.

I 2009 gik jeg for første gang til valg som overborgmesterkandidat, og et af mine temaer i den valgkamp var, at Københavns Kommune skulle indføre sociale klausuler i leverandørkontrakterne med de virksomheder, der havde opgaver eller leverede varer til kommunen over et bestemt økonomisk niveau.

Udbudsregler skal efterprøves

Da jeg indtog overborgmesterkontoret 1. januar 2010, var det således med vælgernes opbakning til at sikre flere af de unge praktikpladssøgende mulighed for at få færdiggjort en erhvervsfaglig uddannelse.

Kommunerne kan ikke være for kritiske i dialogen med private leverandører. Det vil skade konkurrencen på bekostning af alle de ordentlige leverandører

Frank Jensen
Tidl. overborgmester, Københavns Kommune

Jeg blev imidlertid mødt af forvaltningens jurister med det synspunkt, at det ikke ville være lovligt at indføre et sådant krav i kommunens udbud.

Vi fik efterprøvet grænserne for EU’s udbudsregler hos et advokatkontor. De leverede et responsum, hvor de udlagde udbudsreglerne, så der var en lovlig vej for, at kommunen som indkøber kunne stille et lovligt krav om sociale klausuler om lærlinge- og elevpladser hos leverandørerne.

Jeg var glad og lettet, da forvaltningen kunne fremsætte forslag for Borgerrepræsentationen om indførelse af sociale klausuler. Der var et stort politisk flertal for forslaget. Københavns Kommune blev således den første kommune i Danmark til at stille krav til leverandørerne.

Men ikke alle var glade. Den daværende direktør i Dansk Byggeri skrev i Berlingske Tidende, at jeg stod i spidsen for en Bananrepublik. Tænk, hvis ikke København var gået i front for at få uddannet flere faglærte op gennem 10'erne, hvor stort problemet yderligere ville være med Danmarks mangel på faglært arbejdskraft i dag.

Ærlige leverandører risikerer at tabe

Beløbsgrænsen, for hvornår en leverandør skal have en lærling eller elev, er løbende blevet revideret efter indhentning af erfaring og dialog med markedet.

Men hvordan undgår kommunen at blive så kritisk, at den ender med at lægge unødige benspænd ind for for private leverandører? Min erfaring er, at hvis kommunerne ikke er kritiske overfor private leverandører, er det de seriøse og ærlige virksomheder, som stiles dårligt og taber ordre til de brodne kar.

Læs også

I takt med åbningen af arbejdsmarkedet for udenlandske arbejdstagere har det været nødvendigt at tage kampen op mod social dumping.

Da jeg som overborgmester rejste det politiske ønske om at udvide Københavns Kommunes sociale klausuler med krav om ordnede løn- og arbejdsforhold, var det på baggrund af mediernes afsløring af, at der på byggeprojekter for kommunen gik underbetalte udenlandske medarbejdere.

Medierne afslørede blandt andet, at der på byggepladsen ved Vandkulturhuset i Valby gik udenlandske bygningsarbejdere til 50 kroner i timen. Dernæst afslørede pressen, at der på byggepladsen ved opførelse af daginstitutionen bag Glyptoteket gik bygningsmedarbejdere, der ikke fik overtidsbetaling. Sådan kom den ene afsløring efter den anden.

Det er naturligvis fagbevægelsens opgave at bringe de konkrete sager for en faglig voldgift eller arbejdsretten. Sådan er spillereglerne. De ansvarlige leverandører blev også dømt til at betale ved kasse ét. Men for mig som politisk ansvarlig blev det for meget, at vi ikke kunne slippe af med de brodne kar i de forskellige brancher som løste opgaver for kommunen.

Kommuner kan ikke være for kritiske

Derfor fik vi, som den første kommune i Danmark, nu udvidet den sociale klausul med krav om, at vores leverandører skulle leve op til alle regler efter hovedoverenskomsten inden for den konkrete branche.

København skal fortsætte med at gå i front for ordnede forhold på arbejdspladser

Frank Jensen
Tidl. overborgmester, Københavns Kommune

Vi indførte et kommunalt tilsyn med reglernes overholdelse, så vi selv kunne fange de brodne kar. Pålægge dem dagbøder, opsige kontrakten og i de groveste tilfælde blackliste leverandørerne fra fremtidige opgaver for kommunen.

Københavns tilsyn kom til at danne skole for andre kommuner i kampen mod social dumping. Det er fornuftigt, at Borgerrepræsentationen nu udvider CSR-enheden og sikrer dens effektivitet. Så nej, kommunerne kan ikke være for kritiske i dialogen med private leverandører. Det vil skade konkurrencen på bekostning af alle de ordentlige leverandører.

København skal fortsat gå i front

Det sidste initiativ jeg nåde at tage i kampen mod social dumping i min tid som overborgmester, var indførelsen af ID-kort for medarbejderne på de mange store byggepladser i kommunes regi.

På den måde kunne vores eget tilsyn, men også Arbejdstilsynet, meget hurtigt få overblik over om der var medarbejdere på byggepladsen som ikke levede op til de krav og regler der gælder på det danske arbejdsmarkedet.

Et initiativ, som blev rost af beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S), og som nu er gennemført hos mange andre offentlige bygherrer.

Københavns Kommune skal fortsætte med at gå i front for ordnede forhold på arbejdspladser, hvor private leverandører arbejder for skatteborgernes penge. Alt andet vil være et tilbageskridt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Hummelgaard

Justitsminister, MF (S)
cand.jur. (Københavns Uni. 2012)

Frank Jensen

Fhv. justits- og forskningsminister og MF (S), fhv. S-næstformand, fhv. overborgmester
cand.oecon. (Aalborg Uni. 1986)

0:000:00