Økonomisk pressede bycykler håber på snarlig afklaring om reklamestandere

VENTEPOSITION: Først hærværk og siden corona har givet økonomiske udfordringer for Bycyklen, som venter på godkendelse af reklameindtægter. ”Det haster ret meget,” siger formand Niels E. Bjerrum (S).

Daværende transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) indvier Bycyklen i 2013.
Daværende transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) indvier Bycyklen i 2013.Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Kasper Kaasgaard
Fakta
  • Bycyklen er en dansk start-up, etableret på baggrund af et udbud fra 2012.
  • Bycyklerne er primært udviklet som pendlercykler, der skal fungere som det 4. ben i den kollektive trafik. I 2018 var ca. 80% af Bycykelbrugerne danske.
  • Bycyklerne drives af By- og Pendlercykel Fonden, der er en privat, erhvervsdrivende fond. 
  • Bycyklen er non-profit - alt overskud fra Bycyklerne skal geninvesteres i Bycykelsystemet i henhold til By- og Pendlercykel Fondens vedtægter.

Kilde: bycyklen.dk

For den offentlige transport var coronaåret 2020 et hårdt slag for brugerstatistikkerne. For de hvide, københavnske bycykler kom det tilmed lige i kølvandet på massive problemer med hærværk i efteråret 2019.

Det mærker man nu konsekvenserne af hos By- og Pendlercyklen Fonden, som står for driften af cyklerne, som Københavns Kommune er en af fire bidragsydere til.

Direktør Tina Füssel peger på, at Bycyklens brugstal på 10 procent af det normale ligner andre kollektive transportformes under corona.

Altinget logoHovedstaden
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget hovedstaden kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00