Debat

Ungeråd KBH: Eksamener over flere år er blot en måde at øge presset i folkeskolen

Det vil kun lede til mere unødvendig akademisk konkurrence og dårligere trivsel, hvis børn skal tage nogle af folkeskolens afgangseksamener før 9. klasse. Men det er en kærkommen ændring, hvis standpunktskarakteren kan erstatte eksamenskarakteren, skriver Ungeråd KBH.

Den danske folkeskole er, som den er nu, præget af et miljø, hvor dens elever er under et eksorbitant pres i form af karakterer og de eksaminer, de skal se frem imod, skriver Ungeråd KBH.
Den danske folkeskole er, som den er nu, præget af et miljø, hvor dens elever er under et eksorbitant pres i form af karakterer og de eksaminer, de skal se frem imod, skriver Ungeråd KBH.Foto: Sara Gangsted/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I den danske folkeskole oplever vi elever et altoverskyggende pres, hvor karakterer og eksaminer vejer tungt på vores skuldre.

Forslaget fra SF om ændringer i eksamensstrukturen og karaktergivningen for københavnske folkeskoleelever, der blev vedtaget af SF, Enhedslisten, Alternativet og Radikale Venstre, lægger op til en vigtig og nødvendig debat om vores folkeskole.

Elever mistrives i stigende grad og samtidigt lever vi elever i et evigt karakterræs, hvor vi sammenligner os med vores klassekammerater.

Vi synes derfor, at det er godt, at der fra politisk hold bliver kastet lys over det pres, som elever oplever i folkeskolen.

Åben op for, at standpunktskarakter kan overføres

Den danske folkeskole er, som den er nu, præget af et miljø, hvor dens elever er under et eksorbitant pres i form af karakterer og de eksaminer, de skal se frem imod.

Muligheden for overflytningen af standpunktskarakteren til eksamensbeviset vil fjerne noget af byrden fra de elever, der lige nu oplever et enormt pres.

Ungeråd KBH

Muligheden for overflytningen af standpunktskarakteren til eksamensbeviset vil fjerne noget af byrden fra de elever, der lige nu befinder sig i en situation, hvor presset er enormt.

Det vil give eleverne en mulighed for at se på eksaminerne som en læringsmulighed, og ikke et sted hvor de skal præstere på det højeste for at sikre deres fremtid.

Det er samtidig ikke alle elever, der – uanset hvor meget de forbereder sig og læser op – kan præstere godt i en eksamenssituation.

Med muligheden for at overflytte standpunktskarakteren vil man tilgodese både de elever, der trives i eksamenssituationer, og dem, der ikke gør, men som stadig er dedikerede og hårdtarbejdende elever.

Eleverne i den danske folkeskole er tilmed ekstremt unge mennesker – hvis ikke børn – der ikke har godt af at blive udsat for så stort et pres, som flere lige nu oplever.

Vi bliver nødt til at passe på vores børn og unge. Dette gør vi ved at mindske den byrde, de er blevet pålagt og give dem mulighed for at lære og vokse, i stedet for at banke dem ned.

Læs også

Tidligere eksamener øger presset

I Ungeråd KBH køber vi ikke ind på idéen om, at det vil gavne eleverne, at man åbner for, at afgangseksaminerne spredes ud over flere år af folkeskolen.

At rykke eksamen til et tidligere tidspunkt i skoleforløbet udsætter eleverne for et unødvendigt pres.

Ungeråd KBH

Forslaget, som borgerrepræsentationen har vedtaget, åbner nemlig for, at alt for unge elever udsættes for den præstationskultur, der allerede præger en stor del af vores uddannelsessystem.

Vi mener, at det giver god mening at have afgangseksamen placeret i slutningen af 9. klasse som en afslutning på de ti år i folkeskolen.

At eksamen lægges dér sikrer, at eleverne har tid til at modnes og udvikle sig til fulde, før de bliver bedømt på deres faglige kunnen.

At åbne for at rykke eksamen til et tidligere tidspunkt i skoleforløbet udsætter eleverne for et unødvendigt pres, og det underminerer samtidig den naturlige læringsproces.

Unge skal have lov til at være unge og skal kunne gå i skole uden at føle sig stresset eller tvunget til at præstere.

Udsætter man eleverne i de lavere klasser for eksaminer, så frarøver man dem denne ret og presser dem til at deltage i perfekthedskulturen.

Trivsel over unødvendig konkurrence

Det er vigtigt for os, at alle unge oplever folkeskolen som et sted, der er rummeligt og giver alle mulighed for succesoplevelser - uanset ens faglige niveau.

Det er helt essentielt, at det pres, som elever mærker i folkeskolen, lettes.

Ungeråd KBH

Vi mener, at man fra kommunens side altid bør prioritere de unges trivsel og udvikling over unødig akademisk konkurrence.

Derfor synes vi, at vi skal bevare eksaminerne som en afslutning på folkeskolen, hvor eleverne kan vise det færdige produkt af en fuld skolegang fremfor at udsætte eleverne for et varigt og unødvendigt pres.

Vi håber, at forslaget om ændringer i karaktergivningen, så elever får mulighed for at få overført deres standpunktskarakter til eksamensbeviset, hvis den er højere end den karakter eleven får til eksamen, bliver en realitet i de københavnske folkeskoler, så det kan lette presset fra elevers skuldre.

Men presset må ikke forværres ved, at elever i en tidligere alder skal til eksamener. For det er helt essentielt, at det pres, som elever mærker i folkeskolen, lettes.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00