Klimatillæg til flybilletter har folkelig opbakning

MÅLING: På tværs af partiskel bakker danskerne op om S-SF's forslag til klimaafgift på flybilletter, viser ny meningsmåling. Forslaget har tidligere mødt skarp kritik.
Flertallet af danskerne er tilhængere af en klimaafgift på 75 kroner pr. flybillet.
Flertallet af danskerne er tilhængere af en klimaafgift på 75 kroner pr. flybillet.Foto: Colourbox
Kristian Aaskov Nielsen
Fakta

Er det en god ide at indføre en klimafgift på 75 kr.?

Ja: 58,4 %
Nej: 31,1 %
Ved ikke: 10,1 %
 

 Partierne JaNej Ved ikke 
 V 55,434,9 9,6 
 A 60,031,6 8,4 
 F 65,823,3 11,0
 O 46,340,5 13,2 
 C 56,031,9 12,1
 Ø 57,928,9 13,2
 B 75,012,5 12,5 
 Y 66,733,3 
 Andre 85,7 014,3

I alt 1184 repræsentativt udvalgte personer er blevet spurgt

Kilde: A & B Analyse

Danskerne er klar til at betale 75 kroner i klimatillæg for en flybillet. Det viser en meningsmåling, som Altinget | Transport har fået lavet af instituttet A&B Analyse. 58 procent af befolkningen bakker op om S-SF's forslag om en klimaafgift. 31 procent er imod. Det glæder Socialdemokraternes skatteordfører, Nick Hækkerup.

"Det må man betragte som massiv opbakning. Når danskerne siger ja, selvom det er en afgift, skal man se det i sammenhæng med, at der skal være en nogenlunde overensstemmelse med, hvordan vi transporterer os, hvad det koster, og hvor meget det belaster miljøet," siger Nick Hækkerup.

Blandt sine socialdemokratiske vælgere nyder forslaget opbakning fra 60 procent, mens 32 procent er imod. Men det er der intet kuriøst i. Samtlige vælgergrupper bakker nemlig op om forslaget.

Alle partiernes vælgere bakker op
Målingen viser, at blandt alle Folketingets partiers vælgere er der opbakning til forslaget. Opbakningen er størst blandt De Radikales og Liberal Alliances vælgere, men også blandt Venstres vælgere nyder forslaget opbakning af 55 procent, mens 34 procent er imod.

"Klimaspørgsmålet har også genklang hos borgerlige vælgere. Der er en erkendelse af, at vi er nødt til at sikre, at vi bruger afgifter og lignende til at få os til at opføre os mere miljøvenligt og miljørigtigt. Danskerne har forstået, at det her er alvorligt," siger Nick Hækkerup.

Forslaget er et led i S-SF's skatteaftale, som partierne lancerede i september under navnet Fair Forandring. Partierne har forpligtet hinanden til aftalen i et eventuelt kommende regeringssamarbejde.

Venstre: Befolkningen ved ikke besked
I Venstre tager man målingen med ro. Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen mener ikke, at befolkningen kender til konsekvenserne ved et klimatillæg.

"Vælgerne har ikke haft grundig mulighed for at sætte sig ind i det forslag. Det nytter ikke noget at lave en ensidig dansk afgift på flybilletter. Fly er en grænseoverskridende transportform, og derfor skal vi satse på et internationalt system. Et ensidigt dansk system vil ikke have nogen gavnlig effekt for miljøet," siger Kristian Pihl Lorentzen, som mener, at det også vil skabe en skævvridning mellem forretningsrejsende i provinsen, som først skal til København, inden de kan komme ud i verden

Men netop en international aftale er også målet på den lange bane, fortæller SF's skatteordfører, Jesper Petersen.

"Vi har bevidst valgt at lægge den på 75 kr., for at det ikke flytter nogle ruter fra Københavns Lufthavn. Men på langt sigt går vi bestemt efter en international aftale," siger Jesper Petersen.

Skarp kritik fra branche og minister
S og SF's forslag mødte ved sin fremlæggelse skarp kritik fra flere sider. Den konservative transportminister Lars Barfoed, hvis vælgere bakker op med 56 procent mod 32 procent, mente, at forslaget ville betyde færre ruter til og fra Københavns Lufthavn.

"Det er fuldstændig hovedløst. Vi ved, hvor afgørende det er for dansk erhvervsliv, at der er så mange ruter, der går til og fra Københavns Lufthavn. At SF og S beslutter, at vi skal have en særligt afgift for at lande i København, er dybt skadeligt både for kriseramte SAS og for lufthavnens muligheder for at klare sig i konkurrencen og dermed også skadeligt for dansk erhvervsliv," sagde Lars Barfoed, som også mente, at en international klima-afgift vil give mere mening.

Forslaget modtog også kritik fra luftfartsbranchen. Hos SAS slog direktør Lars Andersen fast, at S og SF blot vil genoplive den tidligere passagerafgift.

"Det vil have ganske alvorlige konsekvenser for især indenrigsflyvningen. Det vil samlet blive en afgift på 150 kr på en returbillet, og så er der mange, der vil vælge flyet fra og tage bilen eller hurtigfærgen i stedet for. Det vil være en meget dårlig deal for miljøet," sagde Lars Andersen.

Kommunikationsdirektøren i Københavns Lufthavne Henrik Peter Jørgensen, mente heller ikke at det var en vindersag for miljøet.

"Med S og SF's klimaafgift går de ikke efter en miljøeffekt. Det, der vil give en miljøeffekt inden for luftfart, er nyere fly, teknologi og hele forskningen og udviklingen af det. Det er der, der er et meget stort potentiale," sagde Henrik Peter Jørgensen.

0:000:00