Debat

Bilisterne klar til at bidrage

STAFET: Bilisterne slipper ikke uden om at bidrage til en reduktion af CO2-udslippet. Men i stedet for igen at svinge pisken over for bilisterne, foreslår FDM en mere energieffektiv kørsel, en satsning på teknologi og en omlægning af registreringsafgifterne.
Foto: FDM
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thomas Møller Thomsen
Adm. direktør FDM

I august udkom Klimaministeriets virkemiddelskatalog, hvori en embedsmandsgruppe udpegede en række klimatiltag til at nedbringe energiforbruget inden for transport, landbrug og privatboliger.

Knap var rapporten udgivet, før klimaministeren og regeringspartiernes ordførere var ude at undsige de mest kontroversielle forslag - herunder lavere hastigheder på motorvejene, forhøjelse af brændstofafgifterne og fjernelse af befordringsfradraget.

FDM synes, det var klogt af regeringen at trække i land. Flere af forslagene ville nemlig ramme bilisterne hårdt. Danske bilejere er i forvejen Europas højst beskattede med en årlig betaling til statskassen på 43 mia. kroner, og for langt de fleste er der ikke andre alternativer til bilen, når hverdagen skal hænge sammen med arbejde, børn og fritid. Desuden er det ikke klog politik at svække mobiliteten i samfundet, når mobiliteten samtidig er afgørende for at få sat gang i den økonomiske vækst.

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected] 

Bilisterne skal bidrage
Selvom en række forslag allerede er lagt i graven, er det stadig hensigten, at persontransporten skal bidrage til regeringens klimamålsætning om at reducere CO2-udslippet med 40 procent i år 2020 i forhold til niveauet i år 1990.

Vejtransporten er ansvarlig for ca. 22 procent af det samlede CO2-udslip, og her står personbilerne for lidt over halvdelen. Bilisterne slipper derved ikke uden om også at bidrage til målsætningerne på trods af, at udslippet fra privatbilerne er faldet siden 2007.

En omlægning af registreringsafgiften vil få flere til at vælge de mere miljørigtige nye biler i en størrelse, der passer til familiens behov.

Thomas Møller Thomsen
Adm. direktør FDM

Allerede i dag er danske bilejere klimadukse, når man sammenligner med de øvrige lande i Europa. Brandbeskatningen på bilerne betyder, at syv ud af ti solgte nye biler er de små energieffektive - men også trange - mikrobiler. De mest energieffektive udleder kun ca. 85 CO2 g/km. At øge beskatningen for de mindste brændstofbiler for at gøre elbilen mere attraktiv er altså ikke vejen frem, set fra et klimaperspektiv, så længe elbilerne ikke har samme funktionalitet som almindelige biler. Det vil bare betyde, at mange bilkøbere, i stedet for at vælge en ny brændstoføkonomisk bil, vælger en lidt ældre, brugt bil med færre kilometer i tanken.

Tre konkrete forslag
FDM opfordrer til, at man, i stedet for endnu engang at svinge pisken over for bilisterne, ser positivt på, hvordan bilisterne kan tilskyndes til mere klimavenlig adfærd, uden at det går ud over mobiliteten, og vi peger på følgende tre områder, som kan sænke CO2-udslippet fra privatbilerne:

For det første støtter FDM op om forslaget om at satse på energieffektiv kørsel. Undersøgelser peger på en energibesparelse på op mod 20 procent ved at 'køre grønt'. Virkemiddelskataloget foreslår, at energirigtig kørsel skal være obligatorisk i forbindelse med erhvervelse af kørekortet. FDM melder sig gerne på banen til mere ambitiøse målsætninger om at udbrede kendskabet. Også til dem som allerede har et kørekort.

For det andet foreslår FDM, at der satses mere bredt på teknologierne. Både motorteknologi og brændstofprodukter kører i dag uden om Danmark på grund af vores uheldige afgiftsstruktur, som begunstiger nogle teknologier frem for andre. Vi skal væk fra 'pick-the-winner'-strategien og i stedet satse på at gøre flere teknologier tilgængelige.

For det tredje opfordrer FDM Klimaministeriet til at sætte sig sammen med embedsmændene i både Skatteministeriet og Finansministeriet, så vi kan få den længe lovede omlægning af registreringsafgifterne.

Så længe de lidt større og miljøteknisk mere avancerede biler er to til tre gange dyrere i Danmark end i Tyskland eller Sverige, er mange forbrugere tvunget ned i en alt for lille ny, men simpel bil, eller, hvis pladsbehovet er større, tvunget til at fortsætte i en alt for gammel bil.

En omlægning af registreringsafgiften vil få flere til at vælge de mere miljørigtige nye biler i en størrelse, der passer til familiens behov.

Når det kommer til klimaet, har alle et ansvar. FDM melder sig klar til en dialog om, hvordan vi i fællesskab finder løsninger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Møller Thomsen

Fhv. adm. direktør, FDM
cand.jur. (Aarhus Uni.)

0:000:00