Debat

Cheføkonom til Altingets politiske redaktør: Klimapolitik er ikke lig med arbejdsløshed og lavvækst

Fortællingen om, at politikerne står i et uløseligt dilemma mellem klimapolitik og arbejdsløshed og lavvækst, er ved at bide sig fast. Men den har ikke meget hold i virkeligheden og kan bidrage til langsommere klimahandling, skriver Mikael Bjørk Andersen til Altingets politiske redaktør.

Jeg deler ikke præmissen om, at det er truslen om massearbejdsløshed og generel økonomisk stagnation, der er hovedproblemet mod den grønne omstilling, skriver cheføkonom Mikael Bjørn Andersen.
Jeg deler ikke præmissen om, at det er truslen om massearbejdsløshed og generel økonomisk stagnation, der er hovedproblemet mod den grønne omstilling, skriver cheføkonom Mikael Bjørn Andersen.Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Mikael Bjørk Andersen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Altingets politiske redaktør, Esben Schjørring, analyserer i et tankevækkende indlæg 8. oktober de politiske mekanismer, der ligger bag et åbenlyst faktum: Klimapolitikken i Danmark står bomstille.

Men hvorfor gør den så det? Det er et godt spørgsmål, og debatten er vigtig.

Det er ekstremt frustrerende at være vidne til. Både fordi, vi i Danmark har en moralsk forpligtelse til at føre ambitiøs klimapolitik og bidrage til, at Paris-aftalen overholdes.

Men også ud fra en forventning til det danske politiske system: Når et meget bredt flertal i Folketinget har vedtaget en klimalov, så skal den overholdes.

Har man først sagt A, må man også sige B.

Esben Schjørrings analyse kan sammenfattes som følger: Klimapolitikken står stille, fordi politikkerne er fanget i et umuligt dilemma. Hvis man gennemfører klimapolitik, der virker, vil der komme arbejdsløshed, og væksten vil udeblive – og dermed manglende genvalg. Derfor bliver der nølet.

Esben Schjørrings pessimistiske konklusion er, at der først kommer rigtigt gang i den grønne omstilling, når klimapolitikken afpolitiseres – for eksempel ved et grønt "Volcker-chok”.

Mikael Bjørk Andersen
Cheføkonom, Kraka Advisory

Grønt Volcker-chok er en underlig præmis

Herefter drages en parallel til 1970’erne: Det var først, da en institution uden for det almindelige politiske system – i form af den amerikanske centralbank - bandt politikerne på hænder og fødder, at der for alvor blev taget fat på at løse de svære økonomiske problemer med arbejdsløshed og inflation.

Renten blev banket i vejret – det såkaldte Volcker-chok – og kun derfor blev der nødtvunget gjort noget ved makroøkonomien, inklusiv statsgælden.

Fordi problemet var blevet afpolitiseret, blev politikerne ikke vælgermæssigt straffet for at finde løsninger, også selvom de var meget omkostningsfulde.

Esben Schjørrings pessimistiske konklusion er, at der først kommer rigtigt gang i den grønne omstilling, når klimapolitikken afpolitiseres – for eksempel ved en udefrakommende hændelse, et grønt Volcker-chok.

Grundpræmissen i analysen er altså, at det er utroligt dyrt for et samfund at foretage grøn omstilling – konsekvensen er massearbejdsløshed og lav eller ingen vækst. Og at det er derfor, det i Danmark går langsomt.

Læs også

Præmissen om en bekostelig grøn omstilling er simpelthen meget svær at genkende ud fra et økonomfagligt synspunkt. Det kan diskuteres, hvad den grønne omstilling præcist koster, men et forsigtigt skøn er en gennemsnitspris på 2.500 kroner per ton CO2 for at blive helt klimaneutral.

Det er i hvert fald ikke et optimistisk skøn, og den teknologiske udvikling går ekstremt stærkt i disse år.

Men baseret på den pris koster fuld klimaneutralitet os som samfund i størrelsesordenen fire til fem procent af vores nuværende BNP.

Svært at genkende skræmmebilledet

Det er selvsagt ikke gratis, men man skal huske på, at vi skal omstille os til at være klimaneutrale over en længere årrække – regeringsgrundlaget siger i 2045, det vil sige om 22 år.

I 70'erne havde makroøkonomien rent faktisk kurs mod afgrunden, og der var ikke nogen lette løsninger. Det var pest eller kolera.

Mikael Bjørk Andersen
Cheføkonom, Kraka Advisory

I den periode vil vi i runde tal blive 35 til 40 procent rigere under normale omstændigheder.

Det vil sige, vi kan lave grøn omstilling og ”kun” blive 30-35 procent rigere efter at have betalt for, at vi skal bruge energiteknologi og andet, som er dyrere end i dag.

Det svært at genkende skræmmebilledet om arbejdsløshed på overordnet samfundsniveau.

Det Økonomiske Råd (DØR) peger på, at 2030-målet vil give et fald i beskæftigelsen på omkring 1.000 personer, mens privatforbruget vil være cirka en procent lavere – ikke end i dag, men i forhold til den forbrugsvækst, der ellers ville være.

Omtrent 15.000 beskæftigede skal i beregningerne skifte branche. Vi har som samfund tidligere håndteret omstillinger, der var væsentligt større.

70'ernes pest eller kolera

Det er også derfor, jeg ikke er begejstret for den økonomiske parallel til Volcker-chokket og 1970'erne.

I 70'erne havde makroøkonomien rent faktisk kurs mod afgrunden, og der var ikke nogen lette løsninger. Det var pest eller kolera.

Det var pest eller kolera, og det er derfor også nemmere at forstå, at det politiske system var lammet.

Det samme gælder bare ikke med klimapolitikken: Omkostningerne burde være håndterbare.

Læs også

Der ligger selvsagt en kæmpe opgave med at udbygge og skalere klimaløsninger, og den opgave skal man naturligvis have respekt for. Det kommer ikke af sig selv, men det er heller ikke fuldstændigt fundamental omkalfatring af vores økonomiske system, vores samfundsmodel og vores levevis.

Betyder det så, at den grønne omstilling er triviel, og at politikerne bare skal tage sig sammen?

Bestemt ikke, men jeg deler ikke præmissen om, at det er truslen om massearbejdsløshed og generel økonomisk stagnation, der er hovedproblemet. Jeg tror i stedet, der er fire problemer:

For det første er det muligt, at politikerne ikke fuldt ud har forstået, at de samlede samfundsmæssige omkostninger er af en overskuelig størrelse. Klimakrisen er reel.

Krisefortællinger uden økonomisk belæg

Men udfordringen med at implementere løsninger bliver vævet ind i en krisefortælling, hvor opfyldelsen af vores klimamål er en ekstremt stor og vanskelig opgave.

Herunder, at det bliver voldsomt dyrt for både samfundet og statskassen.

Vi bør få talt opgavens størrelse ned på et niveau, der faktisk matcher virkeligheden, så det hele ikke fremstår så uoverskueligt.

Mikael Bjørk Andersen
Cheføkonom, Kraka Advisory

Begge dele er simpelthen svære at genkende ud fra et økonomfagligt synspunkt.

For det andet er det muligt, at politikerne sådan set har forstået det, men at de ikke stoler på, at vælgerne har. Meget klimapolitik giver omkostninger, der for den enkelte ikke er voldsomt store, men som er meget synlige. Eksempelvis højere priser på oksekød, højere dieselafgifter og så videre.

Samtidig kan gevinsterne ikke mærkes konkret.

For det tredje er der rent faktisk nogle klare udfordringer i forhold til fordelingspolitik: Selvom de samlede omkostninger er af begrænset størrelse, er der en lille gruppe, som risikerer at blive ramt meget hårdt.

Det er for eksempel et problem i forhold til reduktioner i landbruget, hvor CO2-afgifter vil give anledning til store omvæltninger.

Omstillingen er tvingende nødvendig, men den rammer både landmændene selv, følgeindustrierne og lokalsamfundene. Det er en reel problemstilling, og dertil kommer et massivt tryk fra særinteresser og lobbyorganisationer.

Også balancen mellem land og by er i spil.

Det er derfor forståeligt, hvis en politisk løsning kræver en model, hvor der er betydelige penge på bordet i kompensation og støtte til at gennemføre omstillingen så skånsomt som muligt.

Men det danske samfunds sunde økonomi gør, at rammerne for at finde en løsning bør være til stede.

Læs også

Tilbage til virkeligheden

Endelig er klimapolitikken også ved at udvikle sig til et symbol- og værdipolitisk minefelt.

Prisstigninger på hakket oksekød, dieselbiler og flyrejser – som alle vil slå igennem langsomt – kan helt evident vække stærke følelser, selvom de hverken vil ødelægge familiernes økonomi eller grundlæggende ændre vores livsførelse.

Udfordringen med at lave løsninger bliver vævet ind i en krisefortælling, hvor opfyldelsen af vores klimamål er en ekstremt stor og vanskelig opgave.

Mikael Bjørk Andersen
Cheføkonom, Kraka Advisory

Det kan være svært helt at forstå i den beskyttede DJØF-boble i København, men det er også en reel politisk udfordring.

Jeg deler således ikke Esben Schjørrings analyse af, hvilket benhårdt dilemma politikerne står i – udfordringerne har for mig at se en anden karakter.

Men med især de to sidstnævnte problemstillinger in mente kan det pessimistiske synspunkt om, at en del af klimapolitikken skal afpolitiseres, før der for alvor sker noget, alligevel godt være rigtig.

Desværre.

Men den politiske udfordring kan og bør mindskes ved at skabe en bedre forståelse af, hvad størrelsen af den økonomiske udfordring faktisk er.

Der ligger en kommunikationsopgave fra alle samfundsaktører inklusiv økonomer, tænketanke, Klimarådet – og meget gerne med hjælp fra journalister og meningsdannere – i at få formidlet, at det faktisk godt kan løses, stille og roligt.

Vi bør få talt opgavens størrelse ned på et niveau, der faktisk matcher virkeligheden, så det hele ikke fremstår så uoverskueligt.

Men det kræver nok, at kriseretorikken dæmpes. Og det kræver i sig selv noget politisk lederskab.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mikael Bjørk Andersen

Cheføkonom, Kraka Advisory
bsc.polit. (Københavns Uni.), master i økonomi (University of Wisconsin-Madison, USA)

0:000:00