Debat

Concito: Regeringens transportaftale hænger ikke sammen med klimaudfordringen

Regeringen regner kun med at reducere under ti procent af transportens udledning mod 2030. Der er brug for en langt mere ambitiøs og samlet strategi for at dekarbonisere transporten i Danmark, skriver Henrik Gudmundsson.

Transporten i Danmark tilføjer hvert år omkring 14 millioner nye ton CO2 til klodens atmosfære. De går desværre ikke væk, når året er omme, men bliver hængende i årtier og bidrager til et stadigt varmere klima, skriver Henrik Gudmundsson.
Transporten i Danmark tilføjer hvert år omkring 14 millioner nye ton CO2 til klodens atmosfære. De går desværre ikke væk, når året er omme, men bliver hængende i årtier og bidrager til et stadigt varmere klima, skriver Henrik Gudmundsson.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

FN’s klimapanel, IPCC, har med sin nyeste rapport gjort det glasklart, hvor meget det haster med at få nulstillet CO2-udledningerne. Indholdet af CO2 i atmosfæren er nu det højeste i to millioner år. Hver eneste ton ny CO2 i atmosfæren bidrager til yderligere opvarmning, som for 98 procents vedkommende skabes af menneskelige aktiviteter såsom transport.

Den næste IPCC-rapport til februar vil i detaljer udpensle, hvad de fortsat stigende temperaturer kommer til at betyde for planetens liv og menneskers velbefindende.

Transporten i Danmark tilføjer hvert år omkring 14 millioner nye ton CO2 til klodens atmosfære. De går desværre ikke væk, når året er omme, men bliver hængende i årtier og bidrager til et stadigt varmere klima.

Temadebat

Inden sommerferien indgik et bredt flertal i Folketinget en aftale om en ny plan for investeringer i infrastrukturen frem mod 2035.

Aftalen ændrede ikke andet end decimaler i den samlede CO2-udledning fra en transportsektor, der i år udleder flere klimaskadelige gasser, end den gjorde i 1990.

Frem mod 2030 ventes udledningerne at falde med cirka to millioner ton, men hvis sektoren skal bidrage på lige fod med andre dele af samfundet i forhold til at nå målsætningerne i klimaloven, skal der mere til.

Altinget giver i en temadebat ordet til en stribe debattører, der vil diskutere, om og hvordan transportsektoren kan nedbringe sin CO2-udledning frem mod 2030.

Hvor store reduktioner det realistisk at nå? Løser teknologiudviklingen problemet af sig selv? Skal den understøttes yderligere og i så fald hvordan? Eller skal der mere skrappe midler til, hvis vi skal nå i mål med klimamålsætningen? 

Det betyder, at man må se på den samlede mængde CO2, der akkumuleres i atmosfæren.

IPCC viser, at hvis verden fortsætter med at akkumulere CO2 bare på samme niveau som i 2015, vil vi om kun ti år have opbrugt det CO2-budget, der helst skal holdes for at undgå en global temperaturstigning på over halvanden grader.

Brug for mere ambitiøs strategi
Indtil for nylig var dette uhyggelige perspektiv netop, hvad der tegnede sig for den danske transportsektor: At udledningerne ikke ville falde, men holde sig på samme niveau de næste ti år.

I december 2020 indgik et flertal i Folketingets så endelig en vejtransportaftale, der tog fat på at bringe CO2-udledningen ned ved hjælp af teknologier som elbiler og biobrændstoffer.

Men ifølge regeringens egne fremskrivninger giver dette en reduktion på mindre end ti procent i transportens akkumulerede CO2-udledninger fra 2020 til 2030. Samtidig vil man udvide transportsystemet med mange flere biler, veje, broer med videre. Det hænger ikke godt sammen med klimaudfordringen, hvis man anlægger et helhedssyn.

Det er netop, hvad der mangler: Et helhedssyn på transportens rolle i den grønne omstilling. Der er behov for en strategi for dekarbonisering af vores transport, i stil med hvad blandt andet den britiske regering har spillet ud med her i sommer.

Strategien skal udstikke, hvordan transportens samlede CO2-udledninger bringes ned til nul under hensyn til klodens hastigt skrumpende klimabudget. Den skal vise, hvor meget teknologierne kan give, og hvor vi må ændre på de mest skadelige dele af vores transportadfærd.

Sæt fokus på dekarbonisering
Mindre bilkørsel, mere deling, og fortsat hjemmearbejde er blandt de elementer, som må bringes i spil. Strategien skal omsættes i nye rammer for handling hos borgere, erhvervsliv, kommuner og stat.

En strategi for dekarbonisering af transporten i Danmark vil være et naturligt og nødvendigt bidrag til at gøre vejen til 70 procentsmålet i 2030 anskueligt og få Danmark til at handle som et globalt grønt foregangsland.

Jeg vil opfordre Folketinget til at tage udfordringen fra IPCC alvorligt og pålægge regeringen at udarbejde en sammenhængende strategi for dekarbonisering af hele transportsektoren.

Henrik Gudmundsson
Seniorkonsulent i Concito

I Concito har vi netop vist, hvordan en accelereret dansk klimaindsats vil kunne spare 30 millioner tons ud af landets samlede klimabudget frem mod 2030 i tråd med IPCC-rapportens anbefalinger om øget hast.

Vi har også peget på fire helt konkrete klimatiltag, der hurtigt kunne vedtages for blot at bringe Danmark op på niveau med vores nabolande. Herunder en øget CO2-afgift på benzin og diesel, som følger de det nye tyske niveau, og en afgift på flyrejser, som matcher, hvad der allerede findes i Sverige, Tyskland med flere.

Det er små og rimelige tiltag, som både retter sig mod adfærden og ansporer til skifte til grønne teknologier.

Den slags akutte tiltag kan dog langt fra stå alene. Vi skal også hurtigt i gang med at bruge og styre mobiliteten mere klogt, især over de kommende ti år, hvor vores transport stadig domineres af den forældede fossile teknologi. Det kræver en samlet strategi og ambitiøse politikere.

Jeg vil opfordre Folketinget til at tage udfordringen fra IPCC alvorligt og pålægge regeringen at udarbejde en sammenhængende strategi for dekarbonisering af hele transportsektoren.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00