Debat

Rejsebureau: Gør det lovpligtigt for virksomheder at CO2-kompensere for rejser

Vi ville ønske, at vi kunne gå ad frivillighedens vej. Men vi ser ikke andre udveje, end at politikerne gør det lovpligtigt, at luftfartsindustrien og rejsebranchen altid CO2-kompenserer rejserne, så vi som virksomheder og privatpersoner kan bidrage til en grønnere flytrafik, skriver Luca Burmeister.

Hver gang vi sender danskere afsted til blandt andet Filippinerne eller Thailand, planter vi mangrovetræer for at kompensere for CO2-udledningen, skriver Luca Burmeister.
Hver gang vi sender danskere afsted til blandt andet Filippinerne eller Thailand, planter vi mangrovetræer for at kompensere for CO2-udledningen, skriver Luca Burmeister.Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Regeringens forslag til en passagerafgift er et tveægget sværd.

Mens afgiften rammer rigtigt ved, at vi alle sammen skal betale for at nedbringe vores CO2-aftryk for flyrejser, risikerer vi, at den symbolske afgift overskygger for, at vi bliver nødt til at gå langt mere radikalt til værks.

Hvis politikerne vil demonstrere, at de tager luftfartens grønne omstilling alvorligt, bør de gøre tre ting:

De skal sikre, at hele provenuet fra passagerafgiften går til grøn omstilling af luftfartsindustrien – ikke til en forhøjelse af ældrechecken, som regeringen har foreslået.

Og de skal gøre det lovpligtigt, at vi i luftfartsindustrien og rejsebranchen altid CO2-kompenserer for rejserne, som vi sender danskerne på.

De skal samtidig rette spotlyset mod de nye EU-bæredygtighedsstandarder, kaldet ESRS, som gør det til et lovkrav, at børsnoterede virksomheder med over 500 ansatte skal afrapportere virksomhedens negative impacter og bæredygtige mål.

Lovkravene er desværre uambitiøse. De bør nemlig også omfatte små virksomheder i høj-impact-brancher.

For virksomhederne er vejen mod CO2-neutralitet krævende, men også nødvendig. Heldigvis er den overkommelig, er vores erfaring som rejsearrangør.

Læs også

Frivillighed fungerer ikke

Ved at gøre det lovpligtigt, at luftfartsindustrien og rejsebranchen altid CO2-kompenserer rejserne, kan vi som virksomheder og som privatpersoner bidrage til en grønnere flytrafik, samtidig med at vi udforsker verden.

Vi ville ønske, at vi kunne gå ad frivillighedens vej. Men vi ser ikke andre udveje, end at politikerne tager initiativet og indfører kravet, fordi vi frygter, at ikke alle virksomheder deler de grønne ambitioner, som vi har på vegne af rejsebranchen.

Vi ville ønske, at vi kunne gå ad frivillighedens vej. Men vi ser ikke andre udveje, end at politikerne tager initiativet.

Luca Burmeister
Direktør, C&C Travel

Det siger sig selv, at lovpligtige, CO2-neutrale rejser stiller krav om gennemsigtighed og skaber et behov for et kontrolorgan, som kan være et værn mod greenwashing.

Selvom politikerne vil skulle afsætte midler til kontrollen af, omvirksomhederne for eksempel søsætter projekter, som sikrer dem CO2-neutralitet, skal politikerne heldigvis ikke kigge langt efter midlerne.

Regeringen forventer nemlig, at passagerafgiften fra 2025 til 2029 vil give et årligt provenu på 900 millioner kroner, hvoraf 610 millioner skal gå til en forhøjelse af ældrechecken, og langt mindre – 290 millioner – skal gå til omstillingen af grøn luftfart.

Lader man i stedet hele passagerafgiften gå til den grønne omstilling, vil midlerne til kontrollen af virksomhedernes arbejde henimod CO2-neutralitet kunne findes her.

Læs også

Nuancerne har manglet

Luftfartens CO2-udledning har de senere år været et varmt, politisk samtaleemne.

Vi har hørt de kritiske røster, men vi har også savnet nuancerne, fordi vi som rejsebureau føler, at vi har bevist, hvordan vi kan rejse bæredygtigt og ansvarligt – både socialt, lokalt og miljømæssigt.

Hvis vi skal rejse bæredygtigt og undgå at forurene i fremtiden, skal vi satse på mere vidtgående værktøjer end passagerafgiften.

Luca Burmeister
Direktør, C&C Travel

Hver gang vi sender danskere afsted til blandt andet Filippinerne eller Thailand, planter vi mangrovetræer for at kompensere for CO2-udledningen, som flyrejsen til og fra destinationen udleder. Antallet af træer er indtil nu mere end 70.000.

Ud over at være verdens bedste plante til at absorbere CO2 bidrager mangrovetræerne blandt andet til kystsikring ogbeskyttelse af fiskebestandene.

Planterne sikrer dermed, at der også er mad, som fremtidige generationer kan fange. På den måde giver en rejse værdi til både klimaet, de lokale og rejsende.

Hvis vi skal rejse bæredygtigt og undgå at forurene i fremtiden, hvilket er regeringens ambition, skal vi satse på mere vidtgående værktøjer end passagerafgiften.

Det vil, mener vi, være et grønt skridt i den rigtige retning.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00