Debat

SF i København: Bilerne står i vejen for Københavns klimamål

DEBAT: København skal være CO2-neutral i 2025, men bilerne skræmmer med manglende reduktioner. Her er tre bud på, hvad vi er nødt til at gøre, skriver Astrid Aller (SF) og Rasmus Hammer-Jakobsen (SF).

SF har konkret foreslået at omlægge hver tredje parkeringsplads i kommunen til lige dele elbiler, delebiler og ladcykler, skriver Astrid Aller (SF) og Rasmus Hammer-Jakobsen (SF).
SF har konkret foreslået at omlægge hver tredje parkeringsplads i kommunen til lige dele elbiler, delebiler og ladcykler, skriver Astrid Aller (SF) og Rasmus Hammer-Jakobsen (SF).Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Bilisterne leverer stadig forsvindende små bidrag til klimaindsatsen i København, og antallet af biler i byen stiger, mens bolden bliver skudt til hjørne med et kampråb om, at elbilerne jo kommer på et tidspunkt.

Men i SF tror vi ikke på den famøse hockeystav, og selv hvis vi gjorde, er det svært at se, hvordan man kan udskyde noget, som vi skal være i mål med om kun fire år.

Reduktionen i bilernes emissioner skal ske nu og ikke i morgen, hvis vi skal begrænse skaderne fra klimaforandringerne og skabe en bedre, sundere og mere levende by, hvor det ikke er et nødvendigt udgangspunkt at eje en bil.

Derfor har vi tre bud på, hvordan vi sikrer, at også bilisterne leverer deres bidrag til omstilling:

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Omlægning af parkeringspladser
Hvis vi vil have færre til at bruge bilen, må vi gøre det lettere at have en hverdag uden. En delebil for hver 100 meter kan gøre, at du altid kan få adgang til en delebil, når du skal på weekendtur eller i Ikea.

Flere parkeringspladser til ladcykler vil også gøre livet mere overskueligt uden bil. Den plads skal vi tage fra de almindelige, private biler. SF har konkret foreslået at omlægge hver tredje parkeringsplads i kommunen til lige dele elbiler, delebiler og ladcykler.

Hvis vi tør lukke gader af for biler, giver det samtidig plads til fodgængere, cyklister, legepladser og nye grønne kvadratmeter

Astrid Aller (SF) og Rasmus Hammer-Jakobsen (SF)
Medlem af Københavns Borgerrepræsentation og medlem af SF København

Med den gennemsnitlige kvadratmeterpris på lejeboliger kunne en otte kvadratmeter parkeringsplads koste 14.500 kroner om året, så selvom København har hævet parkeringslicensen, er det stadig markant billigere for bilen at udnytte fællesarealerne, end det er at betale for et sted at bo. I SF mener vi godt, at bilisterne kan lægge mere i parkeringslicens.

Roadpricing eller miljøring
Mens biltrafikken inde i København er faldet, er antallet af ture over kommunegrænsen steget støt.

Det betyder, at en hel del af både klimabelastningen og luftforureningen i byen slet ikke skabes af kommunens borgere, men af nabokommunernes.

Men da 60 procent af pendlerne har gratis parkering ved deres endestation på arbejdspladsen, er det svært at gøre noget ved dem ved at hæve parkeringslicenserne.

Det er derfor, at vi år efter år kalder på roadpricing, miljøring eller noget helt tredje. Vi har brug for at kunne gøre det økonomisk rentabelt at fravælge bilen, og vi har brug for, at Folketinget giver os lov til det.

Nye grønne trafikøer
Vi skal have mere plads til liv og mindre plads til gennemkørsel.

I SF mener vi ikke, at det er for meget forlangt, at man benytter sig af omfarts- og indfaldsveje i stedet for at skyde genvej gennem Danmarks tættest befolkede boligkvarterer.

Derfor skal der sættes turbo på udviklingen af nye grønne trafikøer i København som i Guldbergskvarteret på Nørrebro, der er blevet lukket for gennemkørsel.

Hvis vi tør lukke gader af for biler, giver det samtidig plads til fodgængere, cyklister, legepladser og nye grønne kvadratmeter. Det vil vi i SF hellere skabe plads til end til hurtig gennemkørsel.

Men Christiansborg og Borgerrepræsentationen i København nøler. De regerende socialdemokrater tør ikke erkende den nødvendige sandhed:

At private biler skal spille en markant mindre rolle i vores hovedstad, hvis der i fremtiden skal være plads til både livet i byen, renere luft og en større grad af klimavenlighed.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Astrid Aller

Medlem af Borgerrepræsentationen (SF), Københavns Kommune, konsulent, IT34
kandidatstuderende, Geografi og Geoinformatik (Københavns Uni.)

0:000:00