Kenneth Fredslund Petersen
 svarer 
Lars Aagaard Møller

Kenneth Fredslund Petersen (DD) spørger klima-, energi- og forsyningsministeren, Lars Aagaard, om de bagvedliggende beregninger på denne vurderede prisstigning på benzin og diesel som en konsekvens af det nye ETS"-kvotesystem

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 81, Spørgsmål 5
I artiklen fra finans.dk den 30. november 2023 ”Nedtælling til en ny klimaregning til danskerne: Kritikere efterlyser en rød tråd” fortæller ministeren, at… ”det nye ETS2-kvotesystem ventes i 2030 at betyde en årlig ekstraomkostning på 4,7 mia. kr., der bl.a. vil sætte sig i benzin- og dieselprisen som et prishop på 1,09 kr. for en liter benzin og ekstra 1,17 kr. for en liter diesel”. Vil ministeren redegøre for de bagvedliggende beregninger på denne vurderede prisstigning på benzin og diesel som en konsekvens af det nye system? Spørgsmålet stilles på baggrund af, at Europa-Parlamentet tidligere har vurderet, at prisen på benzin vil stige med 0,90 øre pr. liter efter indførelsen af det nye ETS2-system (artikel i MobilityWatch den 8. juni 2022 ”Parlamentet for kritik for at udskyde klimaregning til biler”).

Svar fra torsdag den 7. december 2023
De forventede prisstigninger på benzin og diesel sfa. ETS2 er skønnet med afsæt i en forventning om fuld prisovervæltning fra brændstofleverandører til forbrugerne.

Således forventes hele omkostningen forbundet med kvotebetaling for udledninger fra diesel, benzin og andre brændsler i ETS2 at sætte sig i forbrugerprisen.

Europa-Kommissionens fremskrivning af kvoteprisen for ETS2 er lagt til grund for beregningerne i lovforslaget. Med en forventet kvotepris i ETS2 på 403 kr. per ton C 2 i 2030 og en emissionsfaktor på 2,16 kg C 2 e pr. liter benzin skønnes en prisstigning på 0,87 kr./liter benzin ekskl. moms og 1,09 kr./liter inkl. moms p 2030. Med afsæt i en emissionsfaktor for diesel på 2,32 kg C 2 e pr. liter skønnes prisstigningen på diesel til 0,94 kr./liter ekskl. moms og 1,17 kr./liter inkl. moms p 2030.

Forudsætningerne bag beregningerne fremlagt i den nævnte artikel i MobilityWatch d. 8. juni 2022 kendes ikke i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, hvorfor der ikke kan redegøres for de bagvedliggende beregninger her.

Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet Holmens Kanal 20 1060 København K T: +45 3392 2800 E: [email protected]

www.kefm.dk
0:000:00