Interaktivt kort: Store forskelle på kommunernes udfordringer

FOLKESKOLEREFORM: Der er stor forskel på, hvor meget lærerne underviser, og hvor mange timer eleverne tilbydes på tværs af kommuner. Få overblikket over kommunernes udfordringer her.
Kim RosenkildeMichael Hjøllund

Landets kommuner er i fuld gang med at omdanne regeringens folkeskolereform til praksis i landets skoler.

Men der er stor forskel på den enkelte kommunes udgangspunkt i forhold til at leve op til folkeskolereformens krav om minimum 30 timer i børnehaveklassen til 3. klasse, 33 timer i 4.-6. klasse og 35 timer i 7.-9. klasse.

I nogle kommuner underviser lærerne i forvejen en stor andel af deres arbejdstid, mens eleverne samtidig modtager relativt få undervisningstimer. De kommuner er særligt udfordret.

Ifølge KL er lærernes nuværende gennemsnitlige undervisningsandel på 653 timer om året. For at leve op til reformens krav om flere timer, vurderer landsforeningen, at undervisningsandelen skal løftes til 733 timer i gennemsnit. 

Kortet angiver lærernes undervisningsandel i klokketimer, og under den enkelte kommune er også oplysninger om undervisningstimetallet samt forældrebetalingsandelen til sfo'er og fritidsklubber 

 

 <iframe width="445" height="510" scrolling="no" frameborder="no" src="https://www.google.com/fusiontables/embedviz?q=select+col4%3E%3E1+from+19hHORD5irnvZElit42a967bgQRsMYXRGzvVfmN0&amp;viz=MAP&amp;h=false&amp;lat=56.44565865924902&amp;lng=10.847520755051718&amp;t=1&amp;z=7&amp;l=col4%3E%3E1&amp;y=2&amp;tmplt=2&amp;hml=KML"></iframe>

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00