København om regeringens nye parkeringsaftale: Det er decideret frækt

KRITIK: Regeringen og Dansk Folkepartis nye aftale om modregning af parkeringsindtægter i bloktilskuddet får kritik fra Københavns teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen (EL). Det vil koste hundredvis af millioner kroner ifølge kommunens forvaltning.

Foto: Søren Bidstrup/ Ritzau Scanpix
Emma Qvirin Holst

Regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en ny aftale, der sørger for, at en større andel af kommunernes parkeringsindtægter bliver modregnet i bloktilskuddet.

Aftalen vil blandt andet betyde, at landets største kommune, København, står til at miste mere end 260 millioner kroner ifølge kommunens egne beregninger.

Det får hårde ord med på vejen fra Københavns teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen (EL).

”Det er meget påfaldende, at regeringens forslag om at snuppe endnu flere af Københavns indtægter fra parkering kommer dagen efter, at indenrigsministeren måtte droppe at malke Københavns kommunekasse i forbindelse med en udligningsreform,” siger Ninna Hedeager Olsen i en skriftlig kommentar til Altinget.

Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA) begrunder ændringen af modregningsmodellen med, at de danske kommuner ikke skal bruge parkering som en pengemaskine eller som skjulte skatter. Den argumentation køber borgmesteren ikke:

”Det er decideret frækt at beskylde os for at bruge betalingsparkering som en pengemaskine, når regeringen fremover snupper 70 procent af vores parkeringsindtægter,” siger hun og uddyber:

”København bruger ikke betalingsparkering som en pengemaskine. Vi bruger betalingsparkering til at regulere trængslen. Sætter vi prisen på parkering ned, bliver det mere attraktivt for pendlerne at tage bilen, og så vil trængslen stige. Det er regeringen måske ligeglad med. Men jeg agter fortsat at bruge betalingsparkering, der er kommunens eneste redskab til at sikre bedre fremkommelighed.”

Stort milliontab
Med den nye aftale kan Københavns Kommune ifølge Teknik- og Miljøforvaltningens egne beregninger stå til at tabe mere end 260 millioner kroner i modregning. Beregningen er baseret på de oplysninger som Økonomi- og Indenrigsministeriet har givet i sin pressemeddelelse og parkeringstal fra 2017.

Ninna Hedeager Olsen er uforstående overfor, at de 260 millioner kroner i stedet vil gå til statskassen. Især når staten i forvejen får alle registrerings- og vægtafgifter samt afgifter på benzin og diesel:

”Nu vil de også have fingrene i endnu flere af kommunernes parkeringsindtægter. Det til trods for at kommunerne har store omkostninger forbundet med de gener, der følger af den øgede biltrafik, vi ser i disse år. Bilerne slider på vores veje og tvinger os til massive investeringer i vedligehold og genopretning,” siger hun.

I dag bliver de danske kommuners indtægter fra p-billetter og p-afgifter modregnet i bloktilskuddet, men grundet muligheder for fradrag er det i øjeblikket kun 14 procent af de samlede indtægter, der tages med i det regnestykke, oplyser Økonomi- og Indenrigsministeriet.

I 2016 tjente kommunerne i alt 800 millioner kroner på parkering og p-bøder, og heraf er det især bykommunerne København, Aarhus, Aalborg og Frederiksberg, der kradser penge ind. De fire kommuner står for cirka 90 procent af de samlede indtægter for landets 98 kommuner, der i 2016 var på i alt 800 millioner kroner.

Allerede fra 2019 træder den nye aftale i kraft, hvilket betyder, at det for fremtiden vil være 70 procent af indtægterne fra parkeringsbilletter, der bliver modregnet i bloktilskuddet. Ligeledes kan kommunerne kun beholde 30 procent af indtægterne fra p-bøder, hvor de hidtil har beholdt 50 procent. Pengene, som kommunerne kan beholde, er tiltænkt drift af og investeringer i parkeringspladser.

Forståelse i Aarhus
I Aarhus er modtagelsen af den nye aftale anderledes positiv. Bünyamin Simsek (V), der er rådmand for teknik og miljø, har forståelse for, at regeringen har været nødsaget til at stramme reglerne. Selv peger han på, at parkeringsindtægterne er steget under kommunens tidligere rådmand.

”Jeg konstaterer blot, at der desværre er et billede af, at kommunerne ikke har kunnet forvalte parkeringsområdet og har brugt det som en pengemaskine. Det har så resulteret i, at regeringen kommer med det her forslag, hvor de tager flere procenter fra kommunerne,” siger Bünyamin Simsek.

På trods af sympatien for regeringens forslag, er den aarhusianske rådmand stadig bekymret for, hvordan regeringen vil bruge indtægterne. Han har derfor en klar opfordring. Regeringen skal sikre, at de ekstra kroner fra kommunernes parkeringsindtægter stadig kommer til at gå til investeringer i infrastruktur. De skal ikke bare blive opslugt i statskassen og brugt på andre formål:

”Som modydelse fra staten og en til hver tid siddende regering vil jeg så have, at de skal sikre, at de penge, de får fra kommunerne, går til investeringer til bilejerne,” siger han.

Den nye aftale vil ligesom i København også kunne mærkes på pengepungen i Aarhus, der formentlig vil miste et tocifret millionbeløb ifølge Bünyamin Simsek. Det bekymrer ham dog ikke, da det blot vil blive et spørgsmål om at prioritere mellem de øvrige midler på budgettet, således at kommunen stadig kan investere i parkeringsanlæg, veje og lignende.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bünyamin Simsek

Administrerende direktør
Bygningskonstruktør (Byggeteknisk Højskole 1993)

Ninna Hedeager Olsen

Lektor i samfundsvidenskab, Københavns professionshøjskole, fhv. teknik- og miljøborgmester (EL), København Kommune
kandidat i arbejdsmiljøstudier (Roskilde Uni. 2010)

0:000:00