Regeringen og DF vil skære i bloktilskud: I skal ikke tjene penge på P-bøder

PARKERING: Det skal ikke være en indtægtskilde for danske kommuner at udskrive P-bøder eller have høje parkeringspriser. Regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en ny aftale, der strammer reglerne for modregning af P-indtægter i bloktilskuddet.

Foto: Bax Lindhardt/Ritzau Scanpix
Emma Qvirin Holst

Danske kommuner tjener for meget på parkering og P-bøder.

Det mener regeringen og Dansk Folkeparti. Partierne har indgået en ny aftale, der skal stramme den nuværende modregningsordning og sikre, at kommuner med store P-indtægter får et lavere tilskud fra staten.

”P-billetter må ikke være en pengemaskine eller skjulte skatter for kommunerne. Vi skal ikke straffe travle familier, der er afhængige af bilen for at få hverdagen til at hænge sammen, og erhvervsdrivende, der har behov for at transportere deres varer ud til deres kunder. Når bilisterne betaler for at stille bilen, skal pengene gå til trafikale investeringer. Ikke til at fylde kommunekassen op eller bruge pengene på andre områder,” siger økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA) i en pressemeddelelse.

70 procent i modregning
I dag bliver de danske kommuners indtægter fra P-billetter og P-afgifter modregnet i bloktilskuddet, men grundet muligheder for fradrag er det i øjeblikket kun 14 procent af de samlede indtægter, der tages med i det regnestykke, oplyser Økonomi- og Indenrigsministeriet.

I 2016 tjente kommunerne i alt 800 millioner kroner på parkering og P-bøder, og heraf er det især bykommunerne København, Aarhus, Aalborg og Frederiksberg, der kradser penge ind. De fire kommuner står for cirka 90 procent af de samlede indtægter for 98 kommuner, der i 2016 var på i alt 800 millioner kroner.

Men det skal være slut nu. Allerede fra 2019 træder den nye aftale i kraft, hvilket betyder, at det for fremtiden vil være 70 procent af indtægterne fra parkeringsbilletter, der bliver modregnet i bloktilskuddet. Ligeledes kan kommunerne kun beholde 30 procent af indtægterne fra P-bøder, hvor de hidtil har beholdt 50 procent. Pengene, som kommunerne kan beholde, er tiltænkt drift af og investeringer i parkeringspladser.

”Nogle steder virker det i dag, som om der er flere P-vagter end parkeringspladser. Men nu gør vi det mindre lukrativt for kommunerne at opkræve afgifter. Samtidig gør vi op med en forældet favorisering af de kommuner, der var først med betalingsparkering. Vi gør ordningen enklere, så vi kan fjerne overflødigt bureaukrati. Især i de store byer er der udsigt til, at bilisterne dermed kan spare penge,” siger Simon Emil Ammitzbøll-Bille.

Altinget arbejder på at få en kommentar fra de fire store bykommuner.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Simon Emil Ammitzbøll-Bille

Radiovært, 24syv, fhv. MF, fhv. økonomi- og indenrigsminister (LA)
ba.scient.soc. (Roskilde Uni. 2003)

0:000:00