Debat

Danske Medier til EU-Kommissionen: Frie medier står ikke stærkere ved at lave fælles EU-lovgivning

EU-Kommissionens forslag om at fjerne mediepolitikken fra medlemslandene og gøre det til et overstatsligt EU-anliggende risikerer at forringe mulighederne for at drive frie medier i EU – stik imod hensigten, skriver Mads Brandstrup i replik til Per Haugaard.

Vi forstår udmærket afsættet for
lovforslaget: At der er endog meget store problemer med pressefriheden i visse
østeuropæiske lande. Men problemet skal løses i dialogen med de
pågældende lande, og om nødvendigt ved at lægge økonomisk pres på landene, skriver Mads Brandstrup.
Vi forstår udmærket afsættet for lovforslaget: At der er endog meget store problemer med pressefriheden i visse østeuropæiske lande. Men problemet skal løses i dialogen med de pågældende lande, og om nødvendigt ved at lægge økonomisk pres på landene, skriver Mads Brandstrup. Foto: Yves Herman/Reuters/Ritzau Scanpix
Mads Brandstrup
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danmark er i toppen af verden, når det gælder de politiske vilkår for den frie presse. Vi ligger vedvarende blandt de øverste lande i det årlige Press Freedom Index – aktuelt nummer to og kun overgået af Norge.

Både tradition og lovgivning sikrer en klar adskillelse af de publicistiske mediers redaktionelle og kommercielle beslutninger. Vi har et pressenævn til at føre opsyn med mediernes virke, som er økonomisk og politisk uafhængigt af magthaverne. Vi har en unik mangfoldighed af medier målt på både geografi og indhold.

Det må vi ikke sætte over styr, for frie, publicistiske medier er vital demokratisk infrastruktur, der sikrer kontrollen med – og bidrager dermed med tilliden til – vores politiske system i Danmark.

Derfor er det en enig dansk mediebranche, der siger venligt men bestemt nej tak til EU-Kommissionens forslag til at fjerne mediepolitikken fra medlemslandene og gøre det til et overstatsligt EU-anliggende gennem den såkaldte Media Freedom Act. Mediepolitikken er for forskellig på tværs af de europæiske lande til, at en fælles lovgivning giver mening.

Regulering af techgiganter er nødvendigt

Derfor er det også forstemmende, når EU-Kommissionen igen og igen forsøger at skubbe hensynet til de europæiske medier foran sig som argument for at indføre det, der vil være den mest vidtgående lovgivning nogensinde indført på medieområdet. Senest chefen for EU-Kommissionens kontor i Danmark, Per Haugaard.

Det er på allerhøjeste tid, at techgiganterne bliver stillet overfor krav, som svarer til deres størrelse og indflydelse på vores samfund

Mads Brandstrup, adm. direktør, Danske Medier

Danske Medier deltager i arbejdet i flere europæiske medieorganisationer, og der er ingen lande, der ønsker det forslag, som nu ligger på bordet.

Danske Medier er derimod helt enig med Haugaard i at fremhæve de to store EU-lovgivninger, Digital Services Act og Digital Markets Act, der er lovmæssige milepæle, som vi længe har ønsket os.

Det er på allerhøjeste tid, at techgiganterne bliver stillet overfor krav, som svarer til deres størrelse og indflydelse på vores samfund.

Ikke mindst i forhold til medier, hvor praksis har været, at techgiganterne kunne udnytte deres position til at forme deres egne spilleregler. Det sættes der heldigvis grænser for nu, og vi ser frem til, at den kommende regering vil håndhæve og bruge EU-reglerne til fulde. Her trækker EU-landene stærkere i fællesskab.

Læs også

EU-regler risikerer at svække pressefriheden

Men sådan forholder det sig ikke, når det gælder reguleringen af frie medier. Vi forstår udmærket afsættet for lovforslaget: At der er endog meget store problemer med pressefriheden i visse østeuropæiske lande.

Det er bekymringer, vi som publicister deler til fulde. Men det er problemer, der skal løses i dialogen med de pågældende lande, og om nødvendigt ved at lægge økonomisk pres på landene, præcis som man gør det ved at opstille betingelser for, at landene kan få del af EU’s grønne genopretningsfond.

Vi er enormt bekymrede for, at forslaget, stik imod hensigten, ender med at forringe mulighederne for at drive frie, publicistiske medier i EU

Mads Brandstrup, adm. direktør, Danske Medier

Mediepolitik er i vidt omfang et nationalt anliggende, der ikke er eller bør være underlagt EU-regler, men skal kunne tage hensyn til blandt andet kulturelle og geografiske forskelle i, hvordan medier reguleres.

Dertil kommer, at medievirksomheder kun i meget begrænset omfang har grænseoverskridende karakter. Der findes derfor ikke et indre mediemarked, som fra Kommissionens side bruges til at retfærdiggøre formålet med forslaget.

Kæden hopper helt af, når medlemsstaterne ender med at afgive kompetence til regulering af medier, eksempelvis gennem et overstatsligt råd for medietjenester. Vi er enormt bekymrede for, at forslaget, stik imod hensigten, ender med at forringe mulighederne for at drive frie, publicistiske medier i EU.

I en verden, hvor den frie presse og ytringsfrihed er under massivt pres, skal vi derfor sikre os, at man ikke laver lovgivning, der svækker netop dette. Derfor står vi ikke altid stærkere sammen ved at lave EU-lovgivning.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mads Brandstrup

Adm. direktør, Danske Medier
journalist (DJH 2004)

Per Haugaard

Chef, EU-Kommissionen i Danmark
cand.jur. (Københavns Uni. 1987), LL.M., European Law (Europacollege 1988)