Debat

Jagtklub: Myndighederne vender det blinde øje til, mens hele våbenbranchen bliver kørt i sænk

Hele jagt- og sportsvåbenbranchen er lammet, fordi Politiets Administrative Center har taget et nyt ubrugeligt IT-system i brug. Og myndighederne ved udmærket godt, at det ikke fungerer – men de gør intet, skriver Jens Ulrik Høgh.

Situationen for jagt- og sportsvåbenbranchen er meget lig den situation, som hotel og restaurationsbranchen stod i, da covid-19 fra den ene dag til den anden stort set lukkede ned for deres omsætning, skriver Jens Ulrik Høgh.
Situationen for jagt- og sportsvåbenbranchen er meget lig den situation, som hotel og restaurationsbranchen stod i, da covid-19 fra den ene dag til den anden stort set lukkede ned for deres omsætning, skriver Jens Ulrik Høgh.Foto: Mogens Ladegaard/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danske våbenhandlere, som primært forsyner danske jægere og sportsskytter med udstyr til deres helt igennem legale fritidsinteresser, er under hårdt pres.

Det er de, fordi Politiets Administrative Center (PAC), som har ansvaret for våbenregistreringen i Danmark, ikke p.t. er i stand till at løse opgaven med at udstede våbentilladelser i den takt, der er brug for dem. I øjeblikket er det så grelt, at der er måneders ventetider på nogle typer af tilladelser, mens andre slet ikke behandles.

Lammet af fejlslagent nyt IT-system

Som et logisk resultat af det sælges der stort set ikke våben i de danske våbenforretninger, og det rammer ud over disse butikker også deres leverandører og kunder hårdt. Situationen for jagt- og sportsvåbenbranchen – der beskæftiger mange hundredemedarbejdere – er meget lig den situation, som hotel og restaurationsbranchen stod i, da covid-19 fra den ene dag til den anden stort set lukkede ned for deres omsætning.

Dog er der ingen tvivl om ophavet til våbenbranchens problemer.

Årsagen til problemet er, at politiet (PAC) den 17. januar i år lukkede ned for deres i øvrigt velfungerende system for at tage et nyt IT-system i brug. Det nye system virker imidlertid ikke, og det vidste man udmærket, da man lukkede ned for det gamle og dermed lammede en hel branche på ubestemt tid.

I bund og grund svarer det lidt til, at en hospitalsledelse har bestemt, at der skal tages nye respiratorer i brug på et bestemt tidspunkt, og så slukker intensivafdelingen for alle de gamle, men fungerende respiratorer på den dag, selvom de nye ikke fungerer.

Undskyldningerne for dette kaos er mange og fantasifulde. Det har været nævnt, at man troede, at "børnesygdommene" i systemet kunne udbedres på et par uger. Det kunne de ikke. Nu PAC selv, at der forventes at gå "måneder".

Jens Ulrik Høgh
Informationsansvarlig, Nordisk Safari Klub

Står i kø med dårlige undskyldninger

Undskyldningerne for dette kaos er mange og fantasifulde. Det har blandt andet været nævnt, at man troede, at "børnesygdommene" i systemet kunne udbedres på et par uger. Det kunne de ikke. Nu siger den forsigtige prognose fra PAC selv, at der forventes at gå "måneder".

Man påstår, at man var nødsaget til at lukke ned for det gamle system, da det ikke levede op til de EU-krav, som det nye system imødekommer, og at beslutningen ikke var et "aktivt valg", som Justitsministeriet foretog. Som om at serveren slukkede for sig selv eller fik hjælp til det af et hold kabeltangsbevæbnede blå-gule havenisser fra EU's IT-SWAT-TEAM.

Det siges også, at Danmark risikerede en EU-sag, hvis ikke man trak stikket ud den 17. januar – og det er da muligvis korrekt.

Men kender jeg EU ret, så tager det måneder eller år at starte og gennemføre en sag i EU-Domstolen, og den tid kunne man jo så passende bruge på at få systemet til at virke. Danmark har jo reelt ikke implementeret EU-reglerne, før det nye system kører – og det gælder, hvad enten man fortsætter med at registrere i det gamle system eller ej.

I øvrigt har den svenske regering – som heller ikke har implementeret disse EU-regler – for nylig oplyst, at EU truer dem med en sag. Konsekvenserne for Sverige, hvis de engang ude i fremtiden taber sagen, er dagbøder på 5.000 euro, indtil lovgivningen er implementeret. Det er småpenge i forhold til de daglige tab, som nedlukningskaosset indebærer for hele den danske våben-, skytte- og jagtbranche, som er helt uden skyld i dette cirkus.

Ingen taler om kompensation til våbenhandlere, udstyrsgrossister, jagtrejsebureauer, jagtmedier og jægere, som lider økonomiske tab på grund af danske myndigheders inkompetence.

Jens Ulrik Høgh
Informationsansvarlig, Nordisk Safari Klub

Myndighedernes inkompetence dræber branchen

Den nøgne sandhed er, at det nye system ikke kørte til tiden, fordi de ansvarlige myndigheder ikke har magtet opgaven. Da man slukkede for det gamle system den 17. januar i år, var fristen for implementeringen af EU-lovgivning, som det nye system skal løse, allerede overskredet med præcis to år.

I alt havde man altså haft tre år til at udvikle, prøvekøre og starte det nye system, inden man valgte at slukke for det gamle. Men man fejlede totalt. Det er ikke EU's skyld. Det yderste ansvar ligger alene hos Justitsministeren.

I et interview med TV-MIDTVEST har chefen for PAC, Karin Jønler, til og med den ubeskrivelige frækhed at kalde nedlukningen, der i yderste konsekvens kan koste adskillige danske virksomheder livet, for "rettidig omhu".

Det danske embedsværk er åbenbart betydeligt mere interesserede i at tækkes EU-Kommissionen end de danske borgere og virksomheder, som betaler embedsmændenes løn.

Ingen taler om kompensation til våbenhandlere, udstyrsgrossister, jagtrejsebureauer, jagtmedier og jægere, som lider økonomiske tab på grund af danske myndigheders inkompetence.

Havde PAC været en privat virksomhed, havde Forbrugerombudsmanden for længst givet dem offentlige øretæver, og spørgsmålet er, om de kunne opnå så meget som en enkelt stjerne på Trustpilot. Det hele bliver ikke mindre absurd af, at man for relativt nylig har forhøjet gebyrerne for udstedelse af våbentilladelser med henvisning til, at man behøvede midlerne for at kunne yde en mere effektiv service.

Bør administreres af jagtorganisationerne

Efter flere års ringe håndtering af våbentilladelser er det efterhånden svært at få øje på, at PAC er i stand til at løse opgaven.

Det ville formentlig være bedre for alle involverede parter, hvis det administrative arbejde med registeret i stedet blev varetaget af jagtorganisationerne, præcis som sportsskytteorganisationerne i det store hele selv administrerer deres våbenregister.

Denne kritik er på ingen måde rettet imod medarbejderne på PAC, som i mine øjne gør det så godt, de kan inden for de (håbløst dårlige) rammer, de har.

Justitsminister Nick Hækkerup har ikke ønsket at udtale sig om sagen til nogen medier på trods af, at det er ham, der sidder med det overordnede ansvar.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jens Ulrik Høgh

Kommunikationsansvarlig, Nordisk Safari Klub
Mechanical engineering, Technical University of Denmark

Nick Hækkerup

Direktør, Bryggeriforeningen
cand.jur. (Københavns Uni. 1994), ph.d. i EU og folkeret (Københavns Uni. 1998)

0:000:00