Debat

Steen Gade: Black Friday koster miljøet dyrt

DEBAT: Den netop overståede forbrugsfest Black Friday giver butikkerne sorte tal på bundlinjen, men miljø og natur bløder. Vi har brug for mere viden om, hvordan det, vi køber, er produceret, skriver Steen Gade.

Forbrugsfesten på Black Friday koster miljøet dyrt, skriver Steen Gade.
Forbrugsfesten på Black Friday koster miljøet dyrt, skriver Steen Gade.Foto: Bac Totrong/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Steen Gade
Klummeskribent, tidligere mangeårig SF-miljøpolitiker og tidligere direktør i Miljøstyrelsen

Som optakt til årets ”Black Friday” kunne man i BT læse om en indehaver af en tøjbutik i Oslo, der simpelthen lukkede butikken 23. november. Og kloge ord fik hun også sagt. Tre ting opfordrede hun folk til i stedet for at jagte tilbud og stå i kø; nemlig kun at købe det, man har brug for; tænke over, hvor det kommer fra, og hvordan det er produceret.

Så let kan det siges, og så svært er det også. For det er, som om vi har en samfundsdebat på to helt adskilte planeter.

Den ene er præget af stadig større bekymring og opmærksomhed på overbrug, rovdrift af natur, miljøødelæggelse og klimaændringer, mens den anden er et fortsat ræs efter stadig øget materielt forbrug. Black Fridays eneste succeskriterie er jo, om omsætningen blev stor nok og helst større end sidste års.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Om vi har lyst til det eller ej, så er vi alle en del af dilemmaet, så det er ikke tid til at pege fingre ad nogen. Men dermed bliver problemet ikke mindre – tværtimod - for også den måde, vi snakker og debatterer på, skal måles efter samme model som de ressourcer, vi bruger. Vi har jo kun én planet, så vi må simpelthen få tingene til at hænge bedre sammen. Rådene fra tøjbutikken i Oslo er derfor et nødvendigt første skridt.

Vi lader kortet gløde, som aviserne skriver, og vi undgår måske heller ikke politiske kommentarer om, hvor godt det er, at forbruget stiger, eller – hvad det næsten er værre – opfordringer til at svinge kortet i samfundets tjeneste.  For det er jo helt grundlæggende noget vrøvl, om end det på den meget korte bane indimellem kan være rigtigt, hvis vi kun ser på kroner, euro og dollars. Altså hvis og hvis.

Jeg tror ikke på at modarbejde dagen, men meget mere på at ændre den.

Steen Gade

Jeg har også et hvis, som jeg mener vi er nødt til at tage med og give helt afgørende vægt. Nemlig hvis vi i stedet skulle betale i en helt anden ”møntfod” – nemlig i naturkapital – og hvis vi samtidig kun skulle hæve vores fair del af verdens naturkapital. I den situation ville regnestykket se helt anderledes ud.

Black Friday ville så - i stedet for de dejlige sorte tal på bundlinjen, som det kun registreres med i dag - komme ud med blodrøde tal for forurening af vandløb og luft, forringelser af vores vandressourcer, af vores skove, klimaet osv. Ofte i andre lande end Danmark. Altså virkelig leve op til navnet: Sorte fredag. Understreget af, at affaldsmængderne med stor sandsynlighed stiger. Køb og kassér.

Længere er vi ikke kommet, selv om alt jo ikke er sort. En del er gjort, men det skal meget mere til. Nu, hvor der er et år til næste Black Friday, kunne man ønske sig, at aktive forbrugere, virksomheder, der tænker som tøjbutikken i Oslo sammen med Miljøministeriet og kommunerne kunne sætte sig sammen og udvikle en anden udgave af Black Friday.

Det er jo ikke galt at sælge eller købe ting, man har brug for, ved hvor kommer fra og hvordan det er produceret. Om man har brug for det, kan være svært at sætte en formel på, men hvor det kommer fra, og hvordan det er produceret, kan der gøres noget ved.

Miljøministeriet og kommunerne kunne sætte sig sammen for at finde ud af, hvordan vi alle sammen kunne få bedre viden om alt det, vi køber. Om hvordan guldringen og bananen er blevet produceret, hvordan arbejdsvilkårene har været for dem, der har produceret, transporteret osv. Det kunne føre til udgivelser eller en pligt for alle, der sælger, om grundig information på nettet efter et fastlagt skema. Eller noget andet. Her mangler der virkelig meget, og rigtig meget kunne gøres, hvis det blev prioriteret.

Aktive forbrugergrupper, ideelle genbrugsbutikker, grønne organisationer med mere i kommunerne – både de med miljøfokus og socialt fokus - ville kunne yde en kæmpeindsats for at vise vej til et mere bæredygtigt forbrug lokalt på baggrund af mere og mere sikker viden. Små bevillinger til dem ville give meget store resultater, er jeg sikker på.

Og så mangler vi store butikker og kæder, der næste år satser på at sælge gammelt og brugt. Rigtig godt med de heldigvis mange små genbrugsbutikker, men vi skal også have de ”rigtige butikker” med. Jeg læste forleden, at IKEA i Norge ville oprette butikker rundt i landet med brugte IKEA-møbler. Det er den slags, vi har brug for. Også i Danmark.

Lige nu planlægger IKEA en helt ny butik midt i København. Det ville være oplagt, at en vigtig del af butikken blev med salg af brugte IKEA-ting. IKEA er jo på mange måder blevet indbegrebet af køb og kassér, om de kan lide det eller ej. Og det er fint, at man kan aflevere brugt tøj i H&M, men hvor er salget af brugt tøj? Alle indkøbscentrene kunne jo bare åbne deres centre op for nogle af de eksisterende genbrugsbutikker og stille lokaler billigt til rådighed.

De fleste danskere er jo klar til meget af det, jeg skriver her. Så næste år behøver Black Friday ikke at være så sort. Jeg tror ikke på at modarbejde dagen, men meget mere på at ændre den. Den er jo også en slags optakt til julen.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Steen Gade

Foredragsholder, skribent, fhv. formand, Regeringens Råd for Samfundsansvar og Verdensmål
Lærer (Herning Seminarium 1969)

0:000:00