Endnu uvist, om anbringelsesreform virker

BAGGRUND: Kommunerne er klemt af anbringelsesreformen. Fejl i sagsbehandling, for få netværksfamilier og stramme økonomiske rammer er de store udfordringer.
Henrik Theil
Fakta

Effektmåling af anbringelse
SFI skal fra 2006 til 2010 følge, hvordan en række af de nye tiltag, der kom ind i anbringelsesreformen, som trådte i kraft 1. januar 2006, virker.

En del af undersøgelsen er en effektmåling. Den drejer sig om børn, som er anbragt hos egen slægt frem for i plejefamilie.

Der gennemføres spørgeskemaundersøgelser med børnenes plejeforældre i alle grupper, ligesom der foretages interviewundersøgelser med grupper af børn fra de forskellige typer pleje.


Kilde: SFI's årsberetning 2006
Anbringelsesreformen, der trådte i kraft 1. januar 2006, satte mere fokus på forebyggelse, end at færre børn skulle anbringes uden for hjemmet. I de seneste år er der hvert år anbragt ca. 14.000 børn uden for hjemmet.

Der blev i reformen sat fokus på alternative løsninger især for de unge over 15 år, f.eks. anbringelse i nærmiljøet, klubværelser eller behandling i hjemmet. Og så skulle der være mere gennemsigtighed i sagsbehandlingen.

Den anden praksisundersøgelse fra Ankestyrelsen af reformen viste i sidste uge, at to ud af tre anbringelsessager håndteres forkert i kommunerne. Målet om større gennemsigtighed, undersøgelser af både de unges og familiernes forhold samt udarbejdelse af handleplaner og høring af de unge synes fortsat langt væk.

Ankechef Henrik Horster fra Ankestyrelsen fandt de mange fejl "bekymrende",og sagde til Altinget:

Dokumentation

FAKTA:

Fra Velfærdsministeriets hjemmeside: 

Anbringelsesreformens Indhold

Forliget om anbringelsesreformen blev indgået i april 2004 af samtlige partier undtagen Enhedslisten. De nye regler trådte i kraft 1. januar 2006.

I perioden 2005-2009 tilføres området ekstra midler for i alt 416 mio. kr.

De 7 vigtigste punkter i anbringelsesreformen

1: Tidlig indsats - kvalitet og kontinuitet

  •  I børnesager skal det altid undersøges, om barnet har mindre søskende, som også har brug for hjælp.
  •  Underretningerne fra personer omkring barnet styrkes: Kommunerne skal altid kvittere for en underretning inden for 6 hverdage, og kommunen får en frist på 4 måneder, herefter skal en sag være undersøgt.
  •  Plejefamilier skal deltage i et kursus som led i at blive godkendt af kommunen.
  •  Kommunerne skal udarbejde en sammenhængende børnepolitik.

2: Bedre sagsbehandling

  •  Kravene til kommunernes undersøgelser i børnesagerne strammes op, der skal laves flere undersøgelser og kommunen skal som minimum undersøge: 1) udvikling og adfærd, 2) familieforhold, 3) skoleforhold, 4) sundhedsforhold, 5) fritidsforhold og venskaber.
  •  Kommunerne skal udarbejde standarder for sagsbehandlingen. Dette vil understrege og sikre ledelsens ansvar.
  •  Der bliver krav om handleplaner og opfølgning ved alle typer af støtte til udsatte børn.
  •  Der gennemføres omfattende efteruddannelse af sagsbehandlerne.

3: Mere fokus på anbragte børns skolegang

  •  Lovkrav om, at der skal være taget stilling til skolegangen, når der vælges anbringelsessted.
  •  Der opfordres til i højere grad at tænke i lokale løsninger for store børn, så skoleskifte undgås.
  •  Kommunen forpligtes til at tage hånd om den unges uddannelse eller beskæftigelse, når en anbringelse ophører.

4: Styrket inddragelse af udsatte børn og familier

  •  Børn skal høres i langt flere spørgsmål end i dag, fx om samvær under en anbringelse, valg af anbringelsessted og ophør af foranstaltninger, fx hvis man har haft en aflastningsfamilie.
  •  Familien skal inddrages og deres ressourcer mere i spil.
  •  Anbringelser skal i højere grad ske i barnets netværk, da dette giver færre sammenbrud.

5: Et løft for børns retssikkerhed

  •  Ret til at klage over anbringelsessted - for forældre og børn over 12 år.
  •  Bedre mulighed for at klage over manglende efterværn.
  •  Bedre tilsyn med børnenes forhold og trivsel på anbringelsesstederne.

6: Øget efterværn - forbedret udslusning efter en anbringelse

  •  Kommunen skal altid tage stilling til, om den unge skal have støtte efter en anbringelse
  •  Den unge får mulighed for frem til det 22. år at "fortryde" et tidligere nej til efterværn.
  •  Fleksibelt efterværn - den unge får mulighed for at komme tilbage til anbringelsesstedet fx i forbindelse med højtider.

7: Stærkere kontrol med kommunerne

  •  Øget fokus på de sociale nævn og Ankestyrelsens kompetence til gå ind i kommunens sager - fx afgørelse om handleplaner og høring af barnet.
  •  Ankestyrelsen pålægges at gennemføre undersøgelser af sagsbehandlingen i praksis løbende i de kommende år for at følge op på, om lovgivningen følges.

 


Altinget logoSocial
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget social kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00