Debat

DH: Finansloven leder os med handicap hen til toget

DEBAT: De penge, der er afsat til at gøre togstationerne mere tilgængelige for folk med handicap, kommer ikke til at løse alle problemerne - men det er en god start, som glæder formanden for Danske Handicaporganisationer, Thorkild Olesen.

Henrik Axel Lynge Buchter
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thorkild Olesen
Formand for Danske Handicaporganisationer

En del togstationer i Danmark er ikke tilgængelige for mennesker med handicap. For eksempel mangler der elevatorer på Østerport Station i København og ledelinjer på Aarhus Banegård.

Derfor er det med stor glæde, at der er afsat en pulje i finansloven på 50 millioner kroner til øget tilgængelighed på togstationer.

Vi kan ikke gøre alle stationer tilgængelige for disse penge, men vi kan komme et godt stykke. Det har vi set ved tidligere puljer, der blandt andet har sørget for ledelinjer på Kystbanen og andre stationer, etablering af lydanlæg, forbedring af højtalerinformation og etablering af elevatorer.

Fakta
Bland dig i debatten!
Skriv til [email protected]

Gevinster ved tilgængelige stationer
Der er mange gevinster ved tilgængelige stationer. De er med til at sikre lige vilkår for personer med handicap til kollektiv trafik. På nuværende tidspunkt er der blandt andet behov for elevatorer, ledelinjer og bedre information – det er senest bekræftet i en statusrapport lavet af Trafik- og Byggestyrelsen i maj i år.

Desuden kan tilgængelige stationer skrue ned for behovet for handicapassistance på stationerne. I dag er der behov for, at jeg som blind bestiller personale på de stationer, der ikke har ledelinjer. Og personer i kørestol har brug for personale til at køre en lift frem, hvor der er trin i toget. Hvis der bliver rettet op på problemerne, kan mennesker med handicap oftere klare sig selv.

Nu handler det om at komme i gang. Vi er klar at blive inddraget i arbejdet og hjælpe med at prioritere tilgængelighedstiltagene, som vi har gjort det ved tidligere puljer.

Thorkild Olesen, formand for Danske Handicaporganisationer

En langsigtet gevinst vil man få ved at hæve perroner og sikre ens perronhøjder på alle stationer. Standardperronhøjder og togets adgangsforhold betyder meget for tilgængeligheden og muligheden for at komme ombord på toget uden hjælp.

Lige nu er der udfordringer på begge områder. Statusoversigten Trafik- og Byggestyrelsen viser, at langt fra alle perronhøjder ligger på standardhøjden på 55 centimeter, og der er stadig mange tog med trin. Jeg er klar over, at der skal en lidt større pulje til for at hæve perronerne.

Derfor forestiller jeg mig slet ikke, at det vil ske fra den ene dag til den anden. Jeg synes alligevel, at regeringen skal lave en langsigtet plan for dette, da det også sikrer, at man får det maksimale ud af de nye tog, DSB forbereder at indkøbe.

Opfylde EU-forpligtelser
Tilgængelighedspuljen giver også mulighed for en gevinst i europæisk sammenhæng. Den er med til at sørge for, at Danmark kan leve op til de forpligtelser, der følger med den europæiske standard for tilgængelighed. Ifølge standarden skal man lave nationale handlingsplaner for at sikre tilgængelighed til stationer.

Her må jeg indrømme, at jeg var lidt nedslået, når jeg hørte, at der ikke var afsat penge til denne plan.

Med puljen til øget tilgængelighed bliver det nu muligt også at vise EU, at der sker fremskridt på området.

Ser frem til arbejdet
Nu handler det om at komme i gang. Vi er klar at blive inddraget i arbejdet og hjælpe med at prioritere tilgængelighedstiltagene, som vi har gjort det ved tidligere puljer.

Der er som sagt nok at tage fat på, som statusrapporten fra Trafik- og Byggestyrelsen også viser.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thorkild Olesen

Formand, Danske Handicaporganisationer, næstformand, Det Centrale Handicapråd
cand.mag. i historie og religionsvidenskab (Aarhus Uni. 2005)

0:000:00