Debat

Forskere: Hvis vi skal leve op til verdensmålene, kommer vi ikke uden om at se på ydelserne

Danmark skal have et mål for fattigdom, hvis vi skal halvere national fattigdom i 2030. Vi bør desuden justere de offentlige ydelser. Lave ydelser skal motivere til at arbejde, men arbejde er ikke altid en reel mulighed for de allermest udsatte, skriver Rune Vammen Lesner og Lars Benjaminsen.

Fattigdom er, når man har så få ressourcer til rådighed, at man ikke kan opretholde livsmønstre, vaner og aktiviteter, der er almindelige i et samfund, skriver Rune Vammen Lesner og Lars Benjaminsen.<br>
Fattigdom er, når man har så få ressourcer til rådighed, at man ikke kan opretholde livsmønstre, vaner og aktiviteter, der er almindelige i et samfund, skriver Rune Vammen Lesner og Lars Benjaminsen.
Foto: Sophia Juliane Lydolph/Ritzau Scanpix
Rune Vammen Lesner
Lars Benjaminsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I Danmark har vi forpligtet os på at leve op til FN’s verdensmål fra 2015. Vi skal halvere andelen af fattige danskere inden 2030. Halvvejs inde i perioden har fattigdommen snarere været svagt stigende – både ifølge Danmarks Statistiks og OECD's fattigdomsdefinition.

Da Danmark ikke har en officiel fattigdomsdefinition, er der dog ikke et nationalt fastlagt mål, som FN’s verdensmål kan holdes op imod. Vi giver her et indblik i, hvordan vi kan måle fattigdommen, og hvad vi kan gøre for at reducere antallet af fattige i Danmark og dermed leve op til FN’s verdensmål.

Hvordan måler vi fattigdom?

Fattigdom er, når man har så få ressourcer til rådighed, at man ikke kan opretholde livsmønstre, vaner og aktiviteter, der er almindelige i et samfund.

Temadebat

Da Danmark underskrev FN’s verdensmål i 2015 forpligtede vi os til at halvere den nationale fattigdom i henhold til nationale definitioner inden 2030. Men i Danmark har vi ikke haft en officiel fattigdomsgrænse siden 2015.

Derfor spørger Altinget: Hvordan får vi halveret fattigdom i Danmark?

Du kan se det fulde oplæg for debatten og panelet her.

Den mest udbredte metode er at betegne en familie som fattig i et givet år, hvis familiens indkomst er under halvdelen af en almindelig dansk families (for eksempel Danmarks Statistiks og OECD's fattigdomsmål).

Denne statistiske metode er særligt brugbar, hvis man ønsker at danne et billede af udviklingen i antallet af fattige over tid.

Den er dog mindre egnet til at målrette sociale indsatser, da der ikke tages stilling til årsager til den lave indkomst, og at gruppen af økonomisk fattige består af forskellige undergrupper (for eksempel udsatte borgere, små selvstændige, personer med delbeskæftigelse med videre). Det taler for, at vi supplerer med mål for fattigdommens konsekvenser.

Fattigdommens konsekvenser

Man kan få et indblik i fattigdommens konsekvenser ved at spørge ind til oplevede afsavn (for eksempel mad, medicin og fritidsaktiviteter). Forskellige undersøgelser af afsavn har generelt vist, at en betydelig del af individer og familier i kontanthjælpssystemet, og særligt dem på de laveste ydelser, oplever omfattende afsavn og har svært ved at få råd til både basale fornødenheder og sociale aktiviteter.

Mange familier på kontanthjælp oplever omfattende afsavn og har svært ved at få råd til både basale fornødenheder og sociale aktiviteter

Rune Vammen Lesner og Lars Benjaminsen
Seniorforskere, Vive

Endelig kan et detaljeret minimumsbudget bidrage med en illustrativ forståelse af, hvad man ikke har råd til, når man er fattig.

Denne metode bygger dog på en lang række svære faglige vurderinger om, hvad der er nødvendige udgifter.

Fordelene og ulemperne ved de forskellige metoder taler generelt for, at bringe alle tre metoder i spil i forhold til at måle og beskrive fattigdommen, da de hver især bidrager med vigtig viden og nuancer til at forstå omfanget og konsekvenserne af fattigdommen.

Hvordan hjælper vi de fattige?

Langt størstedelen af fattige i Danmark er afhængige af indkomstoverførsler og forskellige offentlige indsatser for at få hverdagen til at hænge sammen.

Derfor er andelen og kompositionen af gruppen af fattige tæt knyttet til en politisk afvejning mellem socialhjælp og støtte, beskæftigelsesincitamenter og integrationspolitiske overvejelser.

Eksempelvis er tre ud af fem børn, der lever i en fattig familie, indvandrere eller efterkommere, hvilket i nogen grad kan tilskrives de lavere indkomstoverførsler til denne gruppe (selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse – SHO-ydelsen).

Læs også

Gruppen af unge på uddannelseshjælp er typisk også økonomisk fattige ud fra de gængse definitioner. Hvis man isoleret set vil leve op til verdensmålet om at halvere andelen af fattige inde 2030, kommer man ikke uden om at se på ydelserne, medmindre det lykkes at få markant flere udsatte voksne, unge, flygtninge med videre i beskæftigelse.

Det er særligt blandt dem på de laveste ydelser, at vi ser de mest alvorlige konsekvenser af økonomisk fattigdom. Det er for eksempel unge på uddannelseshjælp, der ikke har råd til en bolig, eller familier på SHO-ydelse, der ud over boligen også har svært ved at få råd til de mest basale fornødenheder.

Her er afvejningerne i forhold til beskæftigelsesincitamentet ved lave ydelser særligt vanskelige, da vi med de omfattende afsavn i disse grupper samtidig risikerer at skabe en marginalisering med mere alvorlige langsigtede konsekvenser.

Det er en central ambition i en velfærdsstat som Danmark, at børns muligheder ikke hæmmes af manglende resurser i opvæksten

Rune Vammen Lesner og Lars Benjaminsen
Seniorforskere, Vive

De laveste ydelser i Danmark er midlertidige ydelser. Hvis beskæftigelses- og uddannelsesrettede indsatser er en mulighed, er det en god og i mange tilfælde holdbar vej ud af fattigdom.

Fokus på børn og de allermest udsatte voksne

Argumentet for lave ydelser er primært incitamentet til at arbejde, men arbejde er ikke altid en reel mulighed.

Det er ofte tilfældet for de allermest udsatte grupper, der hænger fast i kontanthjælpssystemet. Her kan højere og mere permanente ydelser, herunder en lettere adgang til førtidspension for de mest udsatte grupper være den eneste mulighed for at mindske fattigdommen blandt disse grupper.

En særlig bekymring er børnefattigdom. Det er en central ambition i en velfærdsstat som den danske, at børns trivsel, udvikling og muligheder ikke hæmmes af manglende resurser i opvæksten.

Dette handler ikke blot om altruisme, men også om samfundsøkonomisk fornuft. Man bør holde sig for øje, at offentlige investeringer giver det største afkast, når de går til børn og udsatte borgere og i særdeleshed udsatte børn. Støtte til fattige børn vil ikke blot have en positiv indvirkning på barnets hverdag, men også afhjælpe langsigtede konsekvenser for både det enkelte barn og for samfundet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rune Vammen Lesner

Seniorforsker
cand.scient.oecon., ph.d.

Lars Benjaminsen

Seniorforsker, Vive
ph.d. i sociologi (Københavns Uni. 2006)

0:000:00