Debat

Vestager: Lokalt engagement er afgørende

DEBAT: Den nye strategi for digital velfærd kan ikke stå alene. Hvis velfærdsløsninger skal udbredes og forankres i praksis, kræver det en målrettet og ambitiøs lokal indsats, skriver økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager.
Pernille Diana Castle Møller
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Margrethe Vestager (R)
Økonomi- og indenrigsminister

Elever, lærere og servicepersonale på Svanninge Skole fik tidligere på året besøg af to konsulenter fra Faaborg-Midtfyn Kommune. I dagens anledning havde de to medarbejdere fået nyt tøj og nye titler:

Iført hvide kitler var de forvandlet til robotpasser Pedersen og Petersen fra Robotzoologisk Have. De havde taget robotstøvsugere med til Svanninge Skole, som skulle testes i klasserne og på fællesarealerne.

Robotpasserne demonstrerede, hvordan støvsugerne virkede, og fortalte om, hvordan eleverne skulle passe godt på de små robotter: Husk at stille stolene op. Klassens duks tømmer robottens mave for støv.

Der skal lokalt engagement, gåpåmod og nytænkning til for at udbrede løsningerne og få gjort dem til en naturlig del af dagligdagen.

Margrethe Vestager (R)
Økonomi- og indenrigsminister

På en anden folkeskole i lokalområdet havde Faaborg-Midtfyn Kommune tidligere testet robotstøvsugere. Her var der ikke gjort det store for at engagere eleverne, og for eksempel var den nye teknologi ikke tænkt ind i skolens dukseordning. De positive resultater med den nye teknologi havde været begrænsede.

Det havde ansporet de to konsulenter til at tage initiativ til at forsøge sig med udklædning og optræden foran folkeskoleeleverne. Og meget tyder på, at robotpassernes besøg har virket: Der bliver efter sigende passet godt på de små støvsugere, og til gengæld løser støvsugerne også sine opgaver mere tilfredsstillende end hidtil.

Et samspil mellem teknologi og mennesker
Eksemplet fra Svanninge Skole illustrerer nogle af de forhold, der har betydning for udbredelsen af digitale velfærdsløsninger – også på social- og sundhedsområdet. Det er for eksempel afgørende, at vi tænker i helheder og i samspillet mellem teknologi og mennesker for at få forankret og brugt de nye løsninger til gavn for både borgere og offentlige ansatte. Det vil jeg komme lidt mere ind på i mit næste indlæg her på siden.

Men eksemplet viser os også noget andet: Det viser, at der skal lokalt engagement, gåpåmod og nytænkning til for at udbrede løsningerne og få gjort dem til en naturlig del af dagligdagen. Og det viser, at vi skal lære af vores egne og andres erfaringer undervejs.

Lokal indsats er afgørende
Med den nye strategi for digital velfærd sætter vi i regeringen sammen med KL og Danske Regioner nogle fælles rammer og mål for udbredelsen og arbejdet med digital velfærd. Det bringer os fremad og sætter retning, men kan på ingen måde stå alene. Hvis de gode velfærdsløsninger skal udbredes og forankres i praksis, kræver det en målrettet og ambitiøs lokal indsats.

Den lokale indsats skal finde sted både på de enkelte institutioner, i samarbejdet mellem kommuner og regioner og i samarbejdet mellem offentlige institutioner og private leverandører.

Med indsatsen skal de veldokumenterede velfærdsteknologiske løsninger som spiserobotter, vasketoiletter mv. udbredes i hele landet, og samtidig skal nyere velfærdsløsninger og måder at løse opgaverne på udvikles, testes og evalueres.

Viden om gode effekter
I den forbindelse er erfaringsopsamling og erfaringsudveksling afgørende for udbredelsen af digitale velfærdsløsninger. Vi skal som offentlig sektor blive bedre til at følge op på succesfulde lokale initiativer og projektafprøvninger - og vi skal lære af dyrtkøbte erfaringer, så vi undgår at indføre teknologier og arbejdsgange, der ikke fører til de ønskede resultater. Det er en opgave, vi skal have stort fokus på, og som vi skal samarbejde bredt om.

KL har for nyligt oprettet Center for Velfærdsteknologi, der blandt andet skal arbejde med videndeling og erfaringsudveksling mellem kommuner og andre aktører om velfærdsteknologi.

Og i sidste uge vedtog regeringen sammen med parterne på det offentlige arbejdsmarked at oprette et Center for Offentlig Innovation, der blandt andet skal indsamle og sprede viden om innovationsprojekter på kryds og tværs i hele den offentlige sektor. Samtidig skal centret skabe bedre muligheder for, at vi i det offentlige kigger hinanden over skuldrene og kopierer gode idéer, nye arbejdsmetoder mv.

Virksomheder er en vigtig brik
Det private erhvervsliv har også en vigtig rolle at spille, når det kommer til at samle erfaringer og evaluere. Hvis vi får dokumenteret gode kvaliteter og positive økonomiske effekter af nye velfærdsløsninger, som private leverandører og producenter har udviklet, bidrager det til at gøre virksomhederne mere konkurrencedygtige både herhjemme og internationalt.

På Christiansborg er der mange ting, vi ikke skal blande os i, når velfærden skal gøres mere digital. Det er for eksempel ikke vores opgave at kræve, at kommunale medarbejdere klæder sig ud foran folkeskoleelever. Men det er vores opgave at sikre, at der er rum og lyst til at arbejde på forskellige måder med at få teknologien til at fungere i praksis.

Vi skal sørge for, at rammerne og retningen er på plads, og så skal vi i fællesskab motivere til lokal forandring og innovation, så velfærden fremover bliver mere digital til vores fælles bedste.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Margrethe Vestager

Ledende næstformand, EU-Kommissionen, kommissær for konkurrence, formand for Kommissærgruppen om et 'Europa Klar til den Digitale Tidsalder', fhv. minister, politisk leder & MF (R)
cand.polit. (Københavns Uni. 1993)

0:000:00