Dårligt 2009-resultat for Dagens Medicin

RESULTAT: Magasinet Dagens Medicin kom ud af 2009 med et beskedent resultat - annoncekroner fra medicinalindustrien svigtede i andet halvår.
Rasmus Nielsen
Fusioner i medicinalindustrien fik Dagens Medicins ellers stabile bundlinje til at dykke i 2009. Det Bonnier-ejede fagblad fik et resultat på 1,5 mio. kr. før skat (1,1 mio. kr. efter skat) mod 4,2 mio. kr. før skat i 2008 (3,1 mio. kr. efter skat) og 3,2 mio. kr. før skat i 2007 (2,4 mio. kr. efter skat). Bruttofortjenesten på 13 mio. er 1,4 mio. kr. svagere end i 2008.

"Det er vi da ikke tilfredse med. Det var andet halvår, der skuffede stort, og det er der flere grunde til. En række af de store virksomheder i medicinalindustrien er i gang med at fusionere, og det gjorde, at de satte alle beslutningsprocesser på hold - også markedsføringsbudgetterne. Derudover er der ikke nogen store blockbustere på vej inden for medicinalindustrien, der skal markedsføres - tværtimod løber mange lægemidler af patent i de her år, og så giver det ingen mening at annoncere for dem. De nye store lægemidler, der er under udvikling, er i højere grad målretttet hospitalerne, f.eks. kræftmedicin, og det vil sige, at der ikke er nogen købeadfærd at påvirke med reklamer," siger adm. dir. Kristian Lund, Dagens Medicin til netavisen MediaWatch.dk.

De svigtende annoncekroner fra medicinalindustrien er hovedårsagen til det dårlige resultat; derimod har fagbladet ikke som mange andre lidt under det underdrejede jobmarked.

"I den forstand kommer manglen på læger os til gavn," siger Kristian Lund.

0:000:00