Medielobbyist skifter spor

NYHED: DSR's stærke kommunikatør Erik Harr er blevet leder af Health Care ved Hill & Knowlton. Her vil den røde tråd fortsat være interessevaretagelse.
Strejkegejsten blev holdt oppe ved mange alsidige aktioner, fortæller tidligere kommunikationschef ved DSR Erik Harr.
Strejkegejsten blev holdt oppe ved mange alsidige aktioner, fortæller tidligere kommunikationschef ved DSR Erik Harr.Foto: Dalby/Altinget.dk
Maria Dalby
Seks et halvt år arbejdede Erik Harr ved DSR.
Seks et halvt år arbejdede Erik Harr ved DSR. Foto: Kristian Fristed Eskildsen

Det bliver noget helt andet. Men den røde tråd vil være interessevaretagelsen. Når man er ansat i en organisation, så varetager man deres interesser, og sådan vil det også være her. Her varetager man bare kundernes interesser.

Erik Harr
Account Director, Health Care
Otte ugers strejke har sat et markant politisk fingreaftryk. Det mener den afgående kommunikationschef ved Dansk Sygeplejeråd (DSR) Erik Harr. Han er ikke i tvivl om, at det var rigtigt at sætte en langt større ramme ned over strejken end blot spørgsmålet om mere i løn.

"Den store udfordring var at sætte en dagsorden, der handlede om mere end bare løn til medlemmerne. Og det lykkedes at sætte en dagsorden om ligeløn mellem de offentligt og private ansatte og rejse en diskussion om fremtiden for det offentlige sundhedsvæsen. Det interessante var, at det samtidig lykkedes at have danskerne med os hele vejen. Selvfølgelig begyndte folk at blive mere utilfredse med situationen under konflikten, men grundlæggende var der stor opbakning til de mål, Sundhedskartellet arbejder for," siger Erik Harr.

Forberedet sig i over et år
Han fortæller, at DSR allerede halvandet år inden strejken begyndte at forberede danskerne på en strejke. Der blev blandt andet sat ind over for medierne, så danskerne fik øjnene op for, hvilke arbejdsforhold sygeplejerskerne har.

"Vi forberedte tidligt i processen alle de analyser, der kunne skabe en diskussion i medierne om lønsituationen for de offentligt ansatte, ligesom vi udpegede de temaer, der for os var centralt at få kommunikeret. Det gav os mulighederne for at have en klar og entydig profil i medierne. Dertil kommer, at vi var meget bevidst om at bruge sygeplejerskerne i vores kommunikation, fordi de er så gode til selv at fortælle, hvordan de opfatter situationen. Sygeplejerskerne har en særlig evne til at snakke lige ind i hjerterne på befolkningen, og det benyttede vi os da af."

0,5 pct. mere, end hvad arbejdsgiverne tilbød, lyder måske ikke af så meget, men resultatet af strejken skal ikke kun ses i den sammenhæng, understreger den tidligere kommunikationschef.

"Det er lykkedes for DSR at få sat fokus på ligeløn. De har sat det på dagsordenen, og det slag vil aldrig kunne vindes ved en enkelt lønforhandling," siger Erik Harr.

Fortsat udfordres
Så selvom strejken er slut er kampen langtfra slut. Det var et enigt forbund, der gik ind i strejken, og udfordringen bliver nu at få samlet tropperne igen og kæmpe videre. Det bliver den store udfordring for DSR, men for Erik Harr venter helt andre udfordringer ved Hill & Knowlton.

"Jeg har været ved DSR i over seks år, og grunden til, at jeg blev så længe, var, at sundhed er et så enormt spændende område. Og derudover, at det var en fantastisk arbejdsplads, hvor jeg har været med til at udvikle en helt ny afdeling. Vi fik samlet analyse og kommunikationsarbejdet i en afdeling, og jeg har været med til at lancere forskellige nye medier."

Nye udfordringer har der været nok af i jobbet ved DSR, og det forventer han bestemt også, at der vil være i det nye job.

Dokumentation

Biografi:

Erik Harr er uddannet cand.mag. og har en diplomuddannelse i ledelse.

Han begyndte sin karriere som journalist ved Morgenavisen Jyllands-Posten.

Derefter var han redaktør på et politisk magasin under LO.

Han blev hentet ind i DSR i 2001, hvilket vil sige, at han i sin tid i DSR har været med til tre overenskomstforhandlinger.

Han er en benyttet foredragsholder og er forfatter til bøger om organisationsudvikling og kommunikation, senest "Medielobbyisme - kunsten at sætte en dagsorden" fra Børsens Forlag.

Privat er han gift med socialdemokraten Mette Frederiksen, og sammen har de to børn.


Altinget logoSundhed
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget sundhed kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00