Stinus Lindgreen
 svarer 
Magnus Heunicke

Stinus Lindgreen (R) spørger sundheds- og ældreministeren, Magnus Heunicke, hvordan de 251 reaktive organisatoriske tilsynsbesøg fordeler sig på henholdsvis opfølgning på tidligere ”planlagte tilsyn” og på ”tilsyn foretaget på baggrund af konkret bekymring”

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 60, Spørgsmål 12
Vil ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål 11 oplyse, hvordan de 251 reaktive organisatoriske tilsynsbesøg fordeler sig på henholdsvis opfølgning på tidligere ”planlagte tilsyn” og på ”tilsyn foretaget på baggrund af konkret bekymring”? Og vil ministeren ydermere oplyse, hvor mange forskellige sager de ”reaktive organisatoriske tilsyn baseret på en konkret bekymring” fordeler sig på?

Svar fra tirsdag den 17. november 2020
Vil ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål 11 oplyse, hvordan de 251 reaktive orga isatoriske tilsy sbesøg fordeler sig på he holdsvis opfølg i g på tidligere ”pla lagte tilsy ” og på ”tilsy foretaget på baggru d af ko kret beky ri g”? Og vil i istere yder ere oplyse, hvor a ge forskellige sager de ”reaktive orga isatoriske tilsy baseret på e ko kret beky ri g” fordeler sig på?

Svar:

Sundheds- og Ældreministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra Styrelsen for Patientsikkerhed, der oplyser følgende:

”Styrelse for Patie tsikkerhed har ikke i de for friste haft ulighed for at lave en valideret opgørelse på reaktive tilsynsbesøg i 2019 opgjort på opfølgende tilsyn og tilsyn foretaget på baggrund af konkrete bekymringer.

Det er dog styrelsens kvalificerede skøn ud fra datagrundlaget, at cirka 40 pct. af de reaktive tilsyn i 2019 (dvs. cirka 100-110 sager) blev foretaget på baggrund af såkaldte konkrete bekymringer.

En bekymring kan opstå på mange forskellige måder, f.eks. ved henvendelser fra borgere, pårørende og sundhedspersonale, organisationer og myndigheder, ved anonyme telefoniske henvendelser, presseomtale, via klagesager, i forbindelse med fund ved ligsyn mv.

Langt de fleste reaktive tilsyn sker på baggrund af bekymringshenvendelser fra borgere, pårørende eller sundhedspersonale.

Det er ikke muligt inden for fristen at lave en nærmere optælling på fordelingen af de forskellige baggrunde for reaktive tilsyn i 2019 udløst af konkrete bekymringer, da dette vil kræve en manuel gennemgang af de konkrete sager.

Det kan i øvrigt oplyses, at sådanne reaktive tilsyn typisk udløses af enkeltstående forhold/enkeltstående henvendelser. I et mindre antal tilfælde bliver de dog foretaget af flere forskellige årsager eller på baggrund af indkomne forskellige he ve delser til styrelse .”
0:000:00