Miljøinstitut: Efterspørgsel på transport må mindskes

NYHED: Det Europæiske Miljøagentur konkluderer, at det ikke er nok at effektivisere transportsektoren og øge brugen af grønne teknologier. Folk og varer må bevæge sig mindre.
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

Previous and current EU policies have mainly focused on improving vehicle technology and fuel quality to reduce pressures on the environment. Trends and projections clearly show that these policies have not been enough to succeed in reducing greenhouse gas emissions from transport and that the effect of introduced mitigation measures has been more than offset by increased transport volumes. To achieve emission reductions, measures and policy instruments must therefore also address demand for transport in a serious way.

Det Europæiske Miljøagentur
Seneste rapport om transport

Freight transport is growing faster than the economy. A consequence is that emissions of CO2 from freight transport are growing quickly. Better internalisation of external costs can help reduce market distortions and emission growth.

Det Europæiske Miljøagentur
Seneste rapport om transport

To address transport demand, measures and policy instruments must go beyond the transport sector itself and be introduced into sectors of the economy such as households, industry and service, within which the demand for transport actually originates.

Det Europæiske Miljøagentur
Seneste rapport om transport

For at mindske CO2-udslippet fra transportsektoren må politikerne lave kraftige tiltag, der mindsker efterspørgslen efter transport.

Det er en af konklusionerne i den seneste rapport fra Det Europæiske Miljøagentur, der har kigget på problembarnet på CO2-området: transportsektoren. Her truer det stigende CO2-udslip med at modvirke reduktionerne i de andre sektorer.

Og hverken de tidligere eller de nuværende tiltag vil være tilstrækkelige, konkluderer rapporten, ligesom rapporten også konkluderer, at det ikke er tilstrækkeligt blot at øge brugen af mere CO2-besparende teknologi.

DI: Transport er grundlaget for velstand
Dansk Industri (DI) erkender, at der må stilles krav til transportsektoren om CO2-reduktioner.

Men DI's Infrastruktur- og miljøchef, Bjarne Palstrøm, advarer mod at forsøge at begrænse CO2-udslippet fra transportsektoren ved at sætte en bremse på transporten af mennesker og varer.

"Den billige transport af varer og mennesker er jo grundlaget for hele globaliseringen," siger Bjarne Palstrøm, der peger på, at man ikke behøver at stille samme krav til CO2-reduktioner i transportsektoren som i andre.

"Beregninger viser jo, at det er billigere at reducere i andre sektorer, energisektoren f.eks. Det vigtigste er jo, at CO2-udslippet samlet set falder," siger Bjarne Palstrøm.

DE: Transportsektoren kan æde DK's CO2-kvote
Dansk Energi, som repræsenterer energisektoren, er ikke helt enig med Dansk Industri.

"Der findes sikkert nogle dele af transportsektoren, hvor det er meget dyrt at reducere CO2-udslippet. Men hvis den danske transportsektors udslip ikke bliver tøjlet, så risikerer vi jo, at den på sigt vil beslaglægge den mængde CO2, som Danmark må udlede," siger chefkonsulent i Dansk Energi Charlotte Søndergren. Hun peger også på, at man allerede har stillet ekstra reduktionskrav til energisektoren.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00