Debat

Buksti: Indfør roadpricing og betalingsringe

DEBAT: Stigende trængsel bliver den største transportpolitiske udfordring i fremtiden. På længere sigt bliver det nødvendigt med en form for roadpricing, og man bør allerede nu etablere betalingsringe i de større byer, skriver tidligere trafikminister Jacob Buksti (S).

På længere sigt bliver det nødvendigt med en form for roadpricing, og man bør allerede nu etablere betalingsringe i de større byer, skriver tidligere trafikminister Jacob Buksti (S).
På længere sigt bliver det nødvendigt med en form for roadpricing, og man bør allerede nu etablere betalingsringe i de større byer, skriver tidligere trafikminister Jacob Buksti (S).Foto: Pressefoto
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jacob Buksti (S)
Tidligere trafikminister

Man kommer ikke uden om økonomiske incitamenter med forskellige former for betalingsordninger. På længere sigt er der ikke tvivl om, at et system med en form for roadpricing vil være både det mest hensigtsmæssige og mest nødvendige.

Jacob Buksti (S)
Tidligere trafikminister (S)

Fremtidens transportpolitik står over for mange udfordringer, ikke mindst når det gælder selve kernen i enhver transportpolitik, nemlig fremme af mobiliteten.

Fakta
Transportdebatten på Altinget: transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget: transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.


Transportdebatten vil i den kommende tid bringe indlæg fra "Eksministrenes klub". Et panel bestående af tidligere transportministre vil i en række debatindlæg sætte fokus på aktuelle transportpolitiske emner ud fra spørgsmålet: "Hvis du var transportminister i dag, hvilke områder skulle så prioriteres?"

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

Der er allerede truffet en lang række afgørende beslutninger med hensyn til udbygning af motorvejsnettet og en tiltrængt opgradering af togtrafikken med udgangspunkt i togfonden.

Den mest påtrængende udfordring inden for de nærmeste år er derfor, hvorledes man løser de kraftigt stigende trængselsproblemer, først og fremmest i hovedstadsområdet, men også omkring de større byer.

Håbløst forsøg på betalingsring
S-R-SF-regeringen forsøgte allerede fra start med et forslag om en betalingsring i København. Forslaget blev imidlertid helt amatøragtigt grebet an.

Det var ikke forberedt ordentligt og afstemt med omegnskommunerne, og det hvilede i øvrigt på en løsning, der allerede var forkastet og ændret af Københavns Borgerrepræsentation. Det betød, at det hele måtte droppes og udskydes til, efter den nedsatte trængselskommission kom med sine forslag.

Men uanset hvad man måtte mene, vil en hvilken som helst regering være nødt til at forholde sig til problemstillingen, hvis ikke hele udviklingen i hovedstadsområdet skal lide skade, både hvad angår pendlingen ind og ud ad København, erhvervsudviklingen og udviklingen i selve København.

Det handler ikke bare om, hvordan man kommer ud og ind ad København eller i gennem København. Det handler også om, hvorledes man skal håndtere den stitution, at Københavns kommune vokser med omkring 1.000 nye indbyggere om måneden, og hvis bare en lille del af disse nye borgere også har bil, så skal der findes ca. 1 km. ny parkering hver måned, hvilket jo forekommer helt absurd.

Sæt turbo på en samlet løsning
Derfor må der hurtigt sættes turbo på en samlet løsning af trængselsproblemerne. Udbygningen af den kollektive trafik er allerede i fuld gang med blandt andet udbygning af den københavnske metro med cityringen og med anlæg af letbane fra Glostrup til Lyngby.

Udbygning af særlige busbaner må fortsættes, ligesom der må etableres de nødvendige parkeringsfaciliteter ved en række vigtige S-togsstationer. Det må også overvejes, hvorledes det er muligt at få etableret en ordning med virksomhedscykler i stil med de nye bycykler ved de forskellige S-togs- og metrostationer – cykler, der kan benyttes gratis af virksomhedens medarbejdere til transport til og fra virksomheden.

Der må også gennemføres forbud mod kørsel med tunge lastbiler i det indre København og løsninger, der fremmer en mindre miljøbelastning fra trafikken.

Roadpricing og betalingsringe
Der kan tænkes mange andre løsninger, men man kommer ikke uden om økonomiske incitamenter med forskellige former for betalingsordninger. På længere sigt er der ikke tvivl om, at et system med en form for roadpricing vil være både det mest hensigtsmæssige og mest nødvendige.

Men allerede inden det vil kunne etableres, må det overvejes at lave et system af betalingsringe, som det kan ses for eksempel i Oslo, Stockholm og Göteborg. Det kunne være en ydre ring for eksempel ved Motorring 3, en ring ved Københavns kommunegrænse og endelig en indre ring ved søerne – og således, at det er dyrere, jo tættere man er på centrum.

Uanset hvad man vælger, vil det være afgørende for en samlet løsning, at den hviler på en aftale mellem de berørte kommuner og andre interesserede parter. Det vigtigste er imidlertid, at man kommer i gang hurtigst muligt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jacob Buksti

Fhv. minister (S), fhv. MF
cand.mag. i samfundsfag og historie (Aarhus Uni. 1974)

0:000:00