Debat

Danmark skal være "first mover" på transportområdet

DEBAT: Vi skal gøre op med flere års krisetænkning og begynde at satse lidt mere, hvis vi vil omdanne vores viden om infrastruktur, trafikvaner og transportteknologier til eksport og arbejdspladser, skriver formanden for IDA, Frida Frost.
Foto: Steen Brogaard/IDA
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Frida Frost
Formand, Ingeniørforeningen, IDA

Den teknologiske udvikling på transportområdet sker i rivende hast. Det traditionelle benzindrevne automobil står til at blive erstattet af langt mere effektive og miljøvenlige biltyper, og listen over logistiksystemer, intelligent trafikstyring og gode råd om bedre kørevaner er lang.

Det er muligt, at det kommer til at tage tid, inden vi faktisk er der, hvor teknologien har gjort op med transportens rolle som klimaets smertensbarn. Men vi kan dog se nogle helt klare muligheder.

Vi skal satse mere
Den nød, vi endnu mangler at knække, er, hvordan vi forener den viden, vi har om infrastruktur, trafikvaner og transportteknologier med et egentligt katalog af eksportklare produkter.

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected] 

De meldinger, vi får fra kloge folk på universiteterne, er, at vi både kan og ved meget, men at vi skal lære at tænke mere strategisk, så vi lærer at omdanne vores viden til eksport og arbejdspladser.

Det store spørgsmål er selvfølgelig, hvordan vi så gør det. Et af buddene er nok, at vi bliver nødt til at satse mere. Vi er nødt til at indse, at teknologi aldrig bliver en eksportklar hyldevare, før vi selv begynder at udvikle og efterfølgende bruge den.

Vi er nødt til at indse, at teknologi aldrig bliver en eksportklar hyldevare, før vi selv begynder at udvikle og efterfølgende bruge den.

Frida Frost
Formand, Ingeniørforeningen

Hvis man vil have markedsandele, så må man tage entreprenørånden til sig og satse. Det er ikke uden risiko at være first mover, men spørgsmålet er, om ikke det er mere risikabelt ikke at flytte sig hurtigt nok.

De meldinger, vi får fra regeringen og kommunerne, er, at man bestemt ikke har lyst til at kaste sig ud i nye eventyr, der lugter af it-skandaler og IC4-tog.

De meldinger, vi får fra virksomhederne, er derimod, at de er klar, men at de helst ikke går videre, før de ved, om der er et marked.

Opgør med krisetænkning 
Det er meget fristende igen at se over på regeringen og den offentlige sektor og bede dem om at tage det første skridt. Især fordi der på transportområdet ofte er tale om så store investeringer i ny infrastruktur, at tingene ikke bare kommer af sig selv. Og infrastruktur er ikke bare broer og veje, det er også for eksempel ladestationer og smart grid bakket op af lovgivning og krav til udfasning af skadelige partikler og CO2-udslip. Samt et skattesystem, der understøtter bæredygtige tiltag.

Men det er også nødvendigt, at vi begynder at gøre op med flere års krisetænkning og satser lidt mere - at vi tør tænke lidt mere visionært.

Vi har en kæmpe udfordring i at løse transportsektorens problemer med trængsel, CO2-udslip og partikel- og støjforurening. Vi kommer næppe til at bevæge os ret meget mindre - mobilitet er og bliver et centralt begreb i et moderne og konkurrencedygtigt samfund, men vi kan gøre det klogere og med bedre teknologi, end vi gør i dag.

Hvis vi også vil kunne sælge af vores systemerfaringer på teknologiområdet, kræver det dog, at vi tør både at være first movere og satser mere.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Frida Frost

Innovationschef, DTU Vind og Energisystemer, Leder af PowerLabDK, DTU, Bestyrelsesformand for Experimentarium
Digital Technologies for Business Transformation (CBS, 2021), Cand.polyt. (DTU 1999), prof. bestyrelsesuddannelse (Insead 2012), executive program (Singularity University 2012), G2 Governance & Strategy (Wharton School 2014),

0:000:00