Debat

Dansk Persontransport: Hvis omstillingen af turistbusserne skal lykkes, kræver det hjælp fra staten

Turistbusserne bærer alle omkostningerne ved den grønne omstilling, og turistbusserne modtager heller ikke støtte fra offentlige puljer som lastbilerne. I Tyskland støttes indkøb af el-turistbusser med op til 80 procent af meromkostningen, og der er også brug for støtte i Danmark, skriver Teddy Becher. 

Hvis omstillingen i resten af turistbussektoren skal
accelereres, kræver det hjælp fra staten, skriver Teddy Becher.
Hvis omstillingen i resten af turistbussektoren skal accelereres, kræver det hjælp fra staten, skriver Teddy Becher.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danske turistbusvirksomheder oplever i disse dage en begyndende efterspørgsel på grønne ture, og de ønsker på den baggrund at sætte fart på omstillingen. Men de bliver holdt tilbage af et fortsat umodent marked for turistbusser med nul-emission, utilstrækkelig drivmiddelinfrastruktur til tunge køretøjer og usikkerhed om fremtidige priser på eksempelvis el og brint.

Disse forhold tilsammen gør det til et risikabel foretagende for mange vognmænd at investere i den grønne omstilling.

Ikke samme vilkår som lastbiler

Den offentlige del af den kollektive rutebilstrafik er allerede godt i gang med omstillingen til el.

Omstillingen drives her primært ved, at trafikselskaberne udbyder kontrakter om offentlig personbefordring, der stiller krav til for eksempel nul-emission. Dermed er vognmanden sikret en vis mængde grøn trafik i kontraktperioden og har dermed sikkerhed for sine investeringer. 

Den private turistbusvognmand bærer derimod selv alle omkostningerne og den fulde risiko forbundet med den grønne omstilling, hvilket er en dyr fornøjelse, da brint og el-busser er cirka dobbelt så dyre som en konventionel Euro VI-dieselbus.

Derfor skal der lyde en klar opfordring fra Dansk PersonTransport til politikerne om at oprette en pulje i tråd med dem, der allerede nu eksisterer til lastbiler og færger.

Teddy Becher
Kommunikationsansvarlig for Dansk Persontransport

Lastbilvognmændene befinder sig i samme situation, men her har man fra Christiansborgs side oprettet en pulje, der støtter indkøb af grønne lastbiler. Hvis omstillingen af turistbussektoren skal accelereres, kræver det ligesom med lastbilerne hjælp fra staten til at få nedbragt meromkostningen og dermed den risiko, som vognmanden løber.

Hertil kommer, at mange af de oplevelsesture, som turistbusvirksomhederne udbyder, er ture ind til de store byer, hvor kommunerne nu får mulighed for at indføre nul-emissionszoner allerede fra 2023.

Turistbusvirksomhederne kan derfor inden for en meget overskuelig fremtid stå i en situation, hvor de ikke må køre deres Euro VI-dieselbusser ind i byerne, og hvor alternativerne som nævnt er markant dyrere. 

Gør som Tyskland

Busbranchen står samlet set for tre procent af transportsektorens udledning, men ønsker også at tage ansvar for, at vi kan nå målet med at reducere de samlede drivhusgasser med 70 procent i 2030.

VIKINGBUS a/s har netop offentliggjort investeringen i fire nye el-turistbusser, som bliver leveret i foråret 2022. Dermed fører Danmarks største turistbusvirksomhed an i den grønne omstilling af turistbussektoren, når det kommer til investeringer i el-turistbusser.

Andre såsom Kombardo-busserne har investeret i brugen af HVO med de meromkostninger, som det uvægerligt medfører.

Men det er langt fra alle turistbusvirksomheder, hvoraf mange af dem er små og mellemstore, der har mulighed for at finansiere merprisen på de brint- eller el-turistbusser, der er tilgængelige på markedet i dag.

Hvis omstillingen i resten af turistbussektoren skal accelereres, kræver det derfor hjælp fra staten.

Derfor skal der lyde en klar opfordring fra Dansk Persontransport til politikerne om at oprette en pulje i tråd med dem, der allerede nu eksisterer til lastbiler og færger. Så kan også danske turistbusvirksomheder finansiere den grønne omstilling.

I Tyskland støttes indkøb af el-turistbusser med op til 80 procent af meromkostningen – vi kan også i Danmark – hvis vi vil! 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00