Dansk søfart gør Danmark til en af verdens største CO2-syndere

NYHED: Dansk international søfart fordobler hver danskers årlige CO2-udledning, siger Greenpeace på baggrund af tal fra skibsbranchen.
Nye tal fra den internationale søfartsorganisation, IMO, bringer Danmark ind i den absolutte "elite" af de lande, der udleder mest CO2 pr. indbygger.
Nye tal fra den internationale søfartsorganisation, IMO, bringer Danmark ind i den absolutte "elite" af de lande, der udleder mest CO2 pr. indbygger.Foto: colourbox
Fakta
Uklarhed om skibsfartens CO2:
Ifølge Intertankos rapport udleder verdens skibsfart hvert år 1,246 mio. tons CO2 om året.

Seneste redegørelse fra IMO fra 2000 angiver, at skibsfarten udledte 437 mio. tons i 1996.

Stern-rapporten anslår tallet til at være 460 mio. tons i år 2000.

Energistyrelsens opgørelse af internationale emissioner er baseret på Det Internationale Energiagenturs opgørelser, der har vurderet udledningen til 521 mio. tons i 2004.


Kilde: Miljøministeriet
Fakta
Sagen kort:
En rapport fra den internationale skibsfartsbranche konkluderer, at det samlede årlige CO2-udslip fra verdens skibsfart er på 1,2 mia. tons CO2.

Dansk søfart står for 10 pct. af værdien af verdens skibsfart. 

Dansk Rederiforening anslår, at Danmark står for 5 pct. af søfartens CO2-udledning.

Greenpeace vurderer, at det bringer CO2-udledningen pr. dansker op på 20 tons CO2 om året.

I dag udleder hver dansker godt 11 tons CO2 om året.


Kilde: IMO, ENS

Danmark er en større CO2-forurener end hidtil antaget. I hvert fald, hvis man skal tro på skibsbranchens egne tal.

En chokrapport fra Intertanko, brancheforeningen af olie- og gastransportører, viser, at det samlede årlige CO2-udslip fra verdens skibsfart er på 1,2 mia. tons CO2. Det er dobbelt så meget som hidtil antaget.

Greenpeace anslår på baggrund af rapporten, at dansk international søfart udleder mellem 62 og 125 mio. tons CO2 om året.

Ifølge klimamedarbejder i Greenpeace Tarjei Haaland gør det Danmark til et af de lande, der har det største CO2-udslip pr. person:

"Der er ingen tvivl om, at Danmarks placering på listen over verdens CO2-udslip bliver kraftigt forværret. Danmark er et lille land med en stor flåde, så det vil betyde, at Danmark har lidt større fart på skalaen end dem, der ellers er på listen. Det burde få den danske regering til at ryste lidt i bukserne, for det er ikke noget, der ser pænt ud på regnskabet," siger Tarjei Haaland.

Forkert betragtning
Dansk Rederiforening er uenig i, at man kan betragte CO2-udledningen fra den danske søfart som en del af det danske CO2-udslip:

"Det er klart, at man kan sige, at vi er et stort erhverv i forhold til et lille land. Så hvis man regner vores CO2-udslip ind i forhold til det danske samfund, så er vi kæmpestore. Men det er en irrelevant betragtning, for vi betjener ikke danske kunder. Vi betjener europæiske og amerikanske kunder. Meget af det vi laver, er at sejle kinesiske varer til amerikanske forbrugere, og det skal selvfølgelig ikke tælle med i hverken det europæiske eller danske CO2-udslip," siger underdirektør Jan Fritz Hansen.

Ifølge Jan Fritz Hansen vil det ikke have nogen effekt, hvis danskerne begynder at regulere CO2-udslippet fra søfarten:

"Hvis vi siger, at danskerne har et stort CO2-udslip, og det må vi gøre noget ved, så betyder det bare, at aktiviteterne rykker til et andet sted end Danmark. Det hjælper ikke noget på verdensplan. Jeg vil hellere sige, at vi har den mest energivenlige markedsflåde i verden, så jo større andel Danmark har, desto bedre er det for det internationale miljø," understreger han.

EU: Det går for langsomt
Samtidig med, at de nye tal, der er udarbejdet for den internationale søfartsorganisation IMO, er kommet på bordet, udtrykker EU bekymring over søfartens forurening.

I en aftale mellem EU's miljøministre fra slutningen af oktober hedder det blandt andet, at de er:

"Concerned that emissions from international aviation and maritime transport represent one of the fastest growing sources of greenhouse gas emissions".

Samtidig understregede man i ministerrådet, at IMO bør gøre noget ved problemet. Men det er svært at finde troværdige tal for, hvor stort problemet i virkeligheden er, fortæller Lars Hasselager, som er Miljøstyrelsens IMO-koordinator:

"Man er internationalt opmærksom på, at det er svært at få et tal, som man kan blive enig om. For lande som siger, at skibsfart er et stort CO2 problem, vil pege på de store tal, og små lande vil pege på de små tal," siger han.

Falliterklæring
Den forklaring giver man ikke meget for i Greenpeace. De mener, at regeringen har ansvaret for, at der kommer større fokus på problemet:

"Intertankorapporten er ikke nødvendigvis mere troværdig end andre rapporter, men nu må Rederiforeningen og miljøministeriet og myndighederne i EU ryste op med nogle troværdige tal for det her, for det er en stor del CO2-emission," siger Tarjei Haaland.

Ifølge Rederiforeningen og Miljøministeriet vil der senere på året komme en rapport omkring skibsfartens CO2-udslip.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00