Greenpeace: Søfartens CO2-udledning skal reguleres af international klimaaftale
Linea Sanderbo Kürstein
JournalistpraktikantI årevis har IMO skullet hoste op med noget, og det har de ikke gjort. Vi har spildt en masse år, hvor de ikke er kommet frem til noget, som man kunne forvente af dem. På et tidspunkt må man trække en streg i sandet, så spørgsmålet er, om ikke man skulle gøre det nu.
Tarjei Haaland
Klimamedarbejder i Greenpeace
IMO vedtog ni grundlæggende principper for den globale regulering, der forventes at være på plads inden klimakonferencen i København i 2009. Reguleringen skal:
1: effektivt bidrage til at begrænse det samlede udslip af drivhusgasser
2: være internationalt bindende og flagneutralt for at undgå omgåelse
3: være omkostningseffektivt
4: eliminere eller effektivt minimere konkurrenceforvridende elementer
5: understøtte innovation
6: være målbaseret
7: sikre løsninger, der ikke straffer rederier, som med fokus på energioptimering
8: være let administrerbart
9: sikre gennemsigtighed
Den internationale søfartsorganisation IMO har vedtaget ni principper for den globale klimaregulering af skibsfart. Klima-og energiminister Connie Hedegaard (K) og Danmarks Rederiforening er tilfredse med udviklingen, og ser det som et stort skridt på vejen mod en egentlig klimaregulering for søfart.
Greenpeace mener, at de sidste år har vist, at IMO ikke er det rette sted at indgå en international aftale, men ser nærmere, at skibsfartens nedbringelse af CO2 lægges ind i en international klimaaftale:
"I årevis har IMO skullet hoste op med noget, og det har de ikke gjort. Vi har spildt en masse år, hvor de ikke er kommet frem til noget, som man kunne forvente af dem. På et tidspunkt må man trække en streg i sandet, så spørgsmålet er, om ikke man skulle gøre det nu," siger klimamedarbejder i Greenpeace Tarjei Haaland.