Store kommuner føler sig snydt i støtte til kollektiv trafik

NYHED: Kompensationen af ekstraudgifterne til den kollektive trafik bliver givet på en uhensigtsmæssig måde, mener en række af landets kommuner.
22 kommuner i Danmark er utilfredse med DUT-ordningen, der skal kompensere den kollektive trafik.
22 kommuner i Danmark er utilfredse med DUT-ordningen, der skal kompensere den kollektive trafik.Foto: Colourbox
Linea Sanderbo Kürstein

Vi mener ikke, at det er rimeligt, at man bruger DUT-princippet med denne her udligning, fordi så rammer man de kommuner, der har mest kollektiv trafik, med nedskæringer på den kollektive trafik eller på andre område.

Peter Thyssen (R)
Rådmand, Århus kommune
Fakta

Følgende 22 kommuner har skrevet under på brevet til transportminister Carina Christensen:

Allerød, Ballerup, Dragør, Engdal, Frederiksborg, Frederiksberg, Frederikssund, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Helsingør, Herlev, Hillerød, Hvidovre, Høje Taastrup, Hørsholm, København, Lyngby-Taarbæk, Rødovre, Vallensbæk, Aalborg og Århus


Kilde: Peter Thyssen (R), rådmand i Århus kommune

Københavns Kommune står til at tabe 40 mio. kr. om året, Århus Kommune 14 mio. kr. og Aalborg Kommune 6 mio. kr. om året. Det sker som følge af den måde, som regeringen har valgt at kompensere kommunerne på, efter regeringen har fjernet en refusion af energiafgifter til busvognmændene.

Det har fået 22 af landets kommuner til at udtrykke deres utilfredshed i et brev til transportminister Carina Christensen (K), da de frygter, at den kollektive trafik vil blive forringet:

"Vi mener ikke, at det er rimeligt, at man bruger DUT-princippet med denne her udligning, fordi så rammer man de kommuner, der har mest kollektiv trafik, med nedskæringer på den kollektive trafik eller på andre områder," siger Peter Thyssen (R), rådmand i Århus Kommune.

Han ser heller ikke, at det er udtryk for regeringens normale linie:

"Det er helt imod det, der er regeringens officielle holdning og Infrastrukturkommissionens holdning. Jeg håber meget, at ministeren tager det til efterretning og får lavet om på den måde at kompensere på," siger Peter Thyssen.

Regeringen har fjernet energiafgifterne efter, at EU ikke længere tillader staten at tilbagebetale energiafgifter til busvognmændene.

Andre løsninger
Det er muligt at kompensere på en anden måde end DUT-ordningen, eksempelvis ved at give pengene direkte til trafikselskaberne eller tildele pengene efter kommunens andel af kollektiv trafik, mener rådmanden i Århus Kommune, Peter Thyssen, Enhedslistens trafikordfører Per Clausen og Movias direktør Johannes Sloth:

"Pengene skal gå fra stat til trafikselskaberne, så kan vi fordele dem ud på kommunerne, så det ikke kommer til at betyde en forringelse for borgerne, det er jo det, vi ellers får," siger Johannes Sloth.

Ifølge Enhedslistens trafikordfører Per Clausen, vil det ikke koste staten ekstra penge og vil sikre, at kompensationen går til dem, der rammes af EUs energibeskatningsdirektiv.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00