Antorini vil se på pædagogernes lærings-redskaber

DAGTILBUD: Der skal mere læring ind i landets vuggestuer og børnhaver, og derfor vil børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) nu se på, hvordan pædagogernes arbejdsredskaber kan forbedres. Men det er slet ikke nødvendigt, fastslår BUPL.
Per Bang Thomsen

Vi har fået denne silotænkning, hvor folkeskolen er blevet mere boglig, mens dagtilbudene er blevet stedet, hvor der er plads til fri leg. Det er en falsk modsætning, for leg og læring skal både være en del af folkeskolen og dagtilbudene, og derfor vil jeg gerne se på, hvordan vi kan understøtte pædagogerne og give dem redskaber, så de kan blive bedre til at give læring.

Christine Antorini (S)
Børne- og undervisninigsminister

Pædagogerne rundt om i landets vuggestuer og børnehaver skal blive bedre til at tilrettelægge og udføre læringsforløb, så lille Ida og Emil bliver bedre rustet til første skoledag i børnehaveklassen.

Det mener børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S), der gerne vil have mere læring ind i landets tusindvis af børnehaver og vuggestuer. Hun vil derfor se på, hvordan pædagoger og pædagogmedhjælper i fremtiden kan blive bedre til at arbejde med læring i dagtilbudene.

"Vi har fået denne silotænkning, hvor folkeskolen er blevet mere boglig, mens dagtilbudene er blevet stedet, hvor der er plads til fri leg. Det er en falsk modsætning, for leg og læring skal både være en del af folkeskolen og dagtilbudene. Derfor vil jeg gerne se på, hvordan vi kan understøtte pædagogerne og give dem redskaber, så de kan blive bedre til at give læring," siger Christine Antorini til Altinget | Uddannelse.

Dokumentation

KL's forslag:

- At de voksne i dagtilbud har kompetencer, så de kan give alle børn passende udfordringer afstemt efter barnets udviklingstrin og alder. De voksne skal have kendskab til og forståelse for barnets udviklingstrin og styrker, så barnet gives udfordringer, der hverken er for svære eller for lette. De voksne skal også give barnet feedback på, om barnet lykkes.

- At dagtilbud organiseres, så hver enkelt voksen gør brug af sin faglighed og planlægger læringsforløb med få børn af gangen. Det kan være læringsforløb, hvor én voksen f.eks. har ansvaret for otte til tolv børn, og hvor den voksne bruger sin tid sammen med børnene i stedet for at bruge tid med kollegerne. Det er vigtigt, at lederen støtter op om, at de voksne kan organisere arbejdet, så de ved, hvad de skal lave med hvilke børn, når de kommer på arbejde.

- At de voksne i dagtilbud planlægger konkrete læringsforløb f.eks. i faglige værksteder i et fast tidsrum hver dag. Den voksne skal arbejde struktureret og målrettet med børns udvikling og læring. Den voksne skal samtidig sikre, at barnets motivation og tilgang er det bærende element i børnenes læringsforløb. Det handler ikke om at kopiere skolen.

- At de voksne i dagtilbud udvikler deres kompetencer til fremtidens udfordringer. Det kan ske ved vejledning eller inspiration fra specialister eller andre dagtilbud, der f.eks. har en særlig indsigt i at arbejde med børn. Det er også vigtigt, at uddannelsen til arbejdet i dagtilbud passer til fremtidens udfordringer, herunder større inddragelse af digitale medier som f.eks. Ipad, foto og filmoptagelse.


Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00