Debat

Gymnasieelever: Værsgo, Tesfaye. Her er den karakter, du kan skrive i ministerhuen

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) har hjertet på rette sted, men hans konkrete politiske forslag og den totale mangel på elevinddragelse trækker ned, skriver DGS-forkvinde Madeleine Steenberg Williams.

Det bliver et 4-tal med pil ned til børne- og undervisningsministerens indsats i det forgangne folketingsår, skriver DGS-forkvinde Madeleine Williams Steenberg.<br>
Det bliver et 4-tal med pil ned til børne- og undervisningsministerens indsats i det forgangne folketingsår, skriver DGS-forkvinde Madeleine Williams Steenberg.
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Madeleine Steenberg Williams
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Folketingsåret er snart forbi, og traditionen tro vil vi i Danske Gymnasieelevers Sammenslutning give børne- og undervisningsministeren en årskarakter. 

Den lander på et 4-tal med pil ned til Mattias Tesfaye (S).

Det er ifølge den officielle beskrivelse den "jævne præstation". Vi vil dog gerne bakke karakteren op med noget feedback. Vi mener nemlig, at det er mere værdifuldt end et tal, der bare står alene. Det kan Tesfaye jo overveje, om han er enig i. 

Manglende elevinddragelse trækker ned

Først og fremmest skal det selvfølgelig siges, at det ikke har været et helt almindeligt folketingsår. Det har primært været præget af et folketingsvalg og en historisk regeringsdannelse over midten.

Mattias Tesfaye har hjertet det rette sted, men når det kommer til det praktiske og de konkrete forslag, rammer han skævt

Madeleine Williams Steenberg
Forkvinde, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

Men en af de helt fundamentale mangler, der trækker gevaldigt ned, er ministerens noget nær ikke-eksisterende elevinddragelse. Under valgkampen blev det ellers gentaget igen og igen, at vi unge mistrives, og at det var mere end vigtigt, at samfundet løste den store udfordring. 

På mange måder har det været som om, at vi unge bare er skuespillere i en gammel stumfilm instrueret af politikerne. Vi bliver ikke spurgt eller inddraget. Der har ikke været en interesse i at høre, hvad vi ser som problemets knudepunkt. Hverken under eller efter valgkampen – og listen med lignende eksempler er lang. 

Hvis regeringen reelt ønsker at komme til bunds i mistrivselskrisen, bliver de nødt til også at inddrage dem, det hele omhandler på en bred og repræsentativ måde. Det nytter ikke at basere sig på enkeltsager i medierne, for det risikerer at føre til politiske beslutninger med afsæt i antagelser og falske virkelighedsbilleder om livet på skolerne og ungdomsuddannelserne.

Vi har masser elevorganisationer i Danmark, og de kan alle give politikerne perspektiver og løsningsforslag fra virkelighedens verden. Men regeringen med ministeren i spidsen har indtil videre valgt at gå udenom dem. Det er en skam, for det kunne ikke bare have gavnet os unge, men også samfundet som helhed.

Læs også

Syltet elevfordeling

Det er ikke muligt at tale om det uddannelsespolitiske folketingsår, der er gået, uden også at nævne elevfordelingsaftalen. 

Aftalen havde til formål at løse nogle reelle problemer, der er på gymnasierne, men forslaget og debatten endte ulykkeligvis i en ideologisk kamp, som var anført af de mest velstillede i vores samfund.

Resultatet blev, at regeringen rullede aftalen tilbage med løfter om, at den ville komme med nye bud på løsninger. Siden da har ministeren desværre stukket hovedet i busken, og vi har hørt absolut ingenting om en ny fordelingsmetode. Kun at forhandlinger og drøftelser er blevet udskudt uden nogen nærmere konkretisering.

Den håndtering er nøl og urettidig omhu, og sammenlagt med den manglende elevinddragelse kan karakteren her kun slæbe sig op på et 02.

Tesfaye har hjertet på rette sted

Der er (heldigvis) også sket positive ting, som der skal fremhæves og roses.

Vores budskab til ministeren er simpelt: Stop med at forsøge at opfinde den dybe uddannelsestallerken

Madeleine Williams Steenberg
Forkvinde, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

Vi har endelig fået bæredygtighed skrevet ind i gymnasiernes formålsparagraf, ligesom der er udsigt til en større investering i ASF-klasser. Vi har også endelig fået seksualundervisning på skoleskemaet. 

Det er kæmpestore sejre, og som vi værdsætter. Også selvom aftalen om obligatorisk seksualundervisning endnu ikke er helt i mål. Derfor bliver Mattias Tesfayes karakter trukket op, så den ender på et 4-tal med pil ned.

Vores budskab til ministeren er simpelt: Stop med at forsøge at opfinde den dybe uddannelsestallerken – og i hvert fald slet ikke uden at inddrage os elever. Skru ned for mængden af forslag og fokuser i stedet på kvaliteten frem for kvantiteten. 

Der ligger flere forslag på ministerens bord, nogle af dem i samarbejde med uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M), som vi opfordrer til at droppe. Det gælder både skærpede adgangskrav til gymnasierne, SU på normeret tid og øget dimensionering. Vi håber, at regeringen i stedet vil bruge energien på at indføre kvalitetskrav til seksualundervisningen, gentænke taxametersystemet og finde en ny model for elevfordelingen. 

Mattias Tesfaye har hjertet det rette sted, men når det kommer til det praktiske og de konkrete forslag, rammer han skævt. Derfor lander karakteren der, hvor den gør. Et 4-tal med pil ned er over bestået, så det håber vi trods alt, ministeren er tilfreds med.

Men han skal selvfølgelig huske på, at det ikke er sikkert, at den giver adgang til gymnasiet i fremtiden.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mattias Tesfaye

Børne- og undervisningsminister, MF (S)
murersvend (Skanska og Århus Tekniske Skole 2001)

Madeleine Steenberg Williams

Fhv. forkvinde, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
studentereksamen (Bagsværd Kostskole og Gymnasium)

0:000:00